Det danska opinionsläget

15 maj 2015 17:08 | Politik | Kommentering avstängd

Berlingske Barometer ser för närvarande ut så här (resultat för respektive parti i 2011 års folketingsval inom parentes):

Socialdemokratiet 24,6 procent (24,9 procent)
Radikale Venstre 6,0 procent (9,5 procent)
Socialistisk Folkeparti 6,2 procent (9,2 procent)
Enhedslisten 8,3 procent (6,7 procent)
Alternativet 1,6 procent (-)
Venstre 22,5 procent (26,7 procent)
Dansk Folkeparti 19,3 procent (12,3 procent)
Konservative Folkeparti 4,0 procent (4,9 procent)
Liberal Alliance 6,9 procent (5,0 procent)

Mittmedia och Schibsted skapar ny tidningskoncern, som bland annat kommer att ge ut Svenska Dagbladet. Varför inte dra fler läsare till SvD genom att förse den också med en socialdemokratisk ledarsida?

15 maj 2015 11:53 | Media, Politik | 11 kommentarer

Norska Schibsted har blivit stort på den svenska tidningsmarkanden genom att först köpa majoriteten i Aftonbladet, dock med fortsatt rätt för gamla ägaren, LO, att styra inriktningen av ledar- och kultursidorna, och sen ta över också den politiska högersidans flaggskepp i Sverige, Svenska Dagbladet.

Schibsted har visat sig vara en främst kommersiell ägare, som i Aftonbladets fall har visat stort intresse för verksamheter som Blocket. I fallet Svenska Dagbladet har man jobbat hårt för att få tidningen lönsam, bland annat genom att göra hårdhänta nedskärningar.

Själv blir jag därför inte våldsamt förvånad, när Schibsted nu skaffar Svenska Dagbladet nya allierade. Enligt en principöverenskommelse med en mångförgrenad men i huvudsak liberal tidningskoncern, Mittmedia, ska Svenska Dagbladet läggas in som stockholmsdelen av Mittmedia-koncernen. Det vill säga, tidningarna kommer att bilda en ny tidningskoncern, till 70 procent ägd av Mittmedia och till 30 procent av Schibsted. Mittmedias styrelseordförande Lars Leijonborg förklarar för sin del beslutet med att ”vi måste bli ännu starkare på nätet och det kräver resurser” – märk alltså att det i första hand inte handlar om att göra livet lättare för papperstidningarna.

De senare har en chans till ett fortsatt liv förutsatt att man genom samordning kan spara tjänster och kostnader. Men Schibsted visar också vägen genom att driva sajter som Blocket och budet på bostadssajten Hemmet nyligen.

Mittmedia driver tidningar från Gästrikland och Dalarna i söder upp till Jämtland och Ångermanland i norr, och numera ingår också ett antal före detta A-presstidningar i koncernen, fortsatt med socialdemokratisk ledarsida. I Mittmedia ingår liberala Gefle Dagblad och Arbetarbladet (S), båda i Gävle, Dala-Demokraten (S) i Borlänge, Dalarnas Tidningar, det vill säga liberala Falu-Kuriren samt de oberoende Borlänge Tidning, Nya Ludvika Tidning, Mora Tidning och Södra Dalarnas Tidning, ett antal oberoende liberala och obundna tidningar i Hälsingland, Hudiksvalls Tidning, Ljusnan, Ljusdals-Posten och Söderhamns-Kuriren (tidigare socialdemokratisk), i Härjedalen den opolitiska Tidningen Herjedalen, i Jämtland den centerpartistiska Östersunds-Posten och den oberoende socialdemokratiska Länstidningen, i Medelpad liberala Sundsvalls Tidning, som dock nu efter socialdemokratiska Dagbladets nedläggning också publicerar socialdemokratiska ledarartiklar, och i Ångermanland dels liberala Örnsköldsviks Allehanda, dels Tidningen Ångermanland, som efter sammanslagningen av socialdemokratiska Nya Norrland och Västernorrlands Allehanda, innehåller dubbla ledare, en socialdemokratisk och en liberal – VA var förr i världen en högertidning.

Till den nya tidningskoncernen förs också Mittmedias aktiemajoritet i dotterbolaget Promedia, i vilket ingår följande tidningar: Arboga Tidning och Bärgslagsbladet (liberala) samt Sala Allehanda (obunden), Avesta Tidning (obunden), Fagersta-Posten (obunden), Nerikes Allehanda (oberoende liberal), Vestmanlands Läns Tidning (liberal) samt Länstidningen Södertälje, Nynäshamns-Posten och Norrtelje Tidning (alla centerpartistiska).

Jag har här koncentrerat mig på dagstidningar och deras politiska tillhörighet. Där utöver kommer den här koncernen att driva också för ekonomin allt viktigare sidoverksamheter inom andra mediasektorer och med främst kommersiella förtecken.

Nedläggning av icke lönsamma lokaltidningar (exempel: socialdemokratiska Dagbladet i Sundsvall) hotar att gradvis minska det redan lilla inslaget i koncernen av socialdemokratiska pressröster, men Ångermanlands- och Medelpads-modellen, tidningar med både liberala och socialdemokratiska ledarartiklar, kunde ju provas på flera håll.

I Storstockholm vore det kanske kommersiellt listigt att förse Svenska Dagbladet med inte bara en obundet moderat utan också en socialdemokratisk ledarsida. Den senare borde ju rimligen dra fler, socialdemokratiska, läsare till SvD, och fler läsare behöver Svenska Dagbladet för att utvecklas och överleva.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^