Inga stora förändringar i de danska partisympatierna

11 maj 2015 17:07 | Politik | Kommentering avstängd

I 2011 års folketingsval blev resultatet det här:

Socialdemokratiet 24,8 procent
Radikale Venstre 9,5 procent
Socialistisk Folkeparti 9,2 procent
Enhedslisten 6,7 procent
Venstre 26,7 procent
Dansk Folkeparti 12,3 procent
Konservative Folkeparti 4,9 procent
Liberal Alliance 5,0 procent

I Voxmeters senaste mätning fördelade sig partisympatierna så här:

Socialdemokratiet 23,6 procent
Radikale Venstre 5,9 procent
Socialistisk Folkeparti 6,3 procent
Enhedslisten 8,1 procent
Venstre 24,2 procent
Dansk Folkeparti 18,6 procent
Konservative Folkeparti 4,1 procent
Liberal Alliance 7,4 procent

I Ritzaus Index, där olika mätningar vägs mot varann, blir fördelningen den här:

Socialdemokratiet 24,2 procent
Radikale Venstre 6,2 procent
Socialistisk Folkeparti 6,4 procent
Enhedslisten 8,4 procent
Venstre 23,4 procent
Dansk Folkeparti 18,7 procent
Konservative Folkeparti 4,1 procent
Liberal Alliance 6,3 procent

Och i Berlingske Barometer, som inte har samma uppsättning mätningar med, fördelas partisympatierna så här:

Socialdemokratiet 24,3 procent
Radikale Venstre 6,2 procent
Socialistisk Folkeparti 6,2 procent
Enhedslisten 8,5 procent
Venstre 23,0 procent
Dansk Folkeparti 19,2 procent
Konservative Folkeparti 4,1 procent
Liberal Alliance 6,5 procent

Norge: Coop Extra växer mest

11 maj 2015 16:24 | Mat & dryck | 4 kommentarer

Jag har tidigare rapporterat om att den norska kooperationen har fått en ännu större marknadsandel genom att köpa den norska delen av ICA.

Norska media kan nu berätta, att kooperationens lågpriskedja Coop Extra växer rekordartat, inte bara genom att Coop Prix-butiker omprofileras till Coop Extra-butiker, vilket senare har ökat de omprofilerade butikernas omsättning med 22 procent. Coop Extra öppnar fyra till sex butiker i veckan, och just nu är man uppe i 100 butiker – före årets slut räknar man med att ha 127 butiker. Konceptet är att kombinera låga priser också med ett brett färskvaruutbud och ett utbud av efterfrågade fackvaror.

Konkurrenten Rema ökar sin omsättning med 5,4 procent, men Coop Extra har en tillväxt på 7,4 procent. Coop Extra växer också mer än Kiwi. Nästa år kommer Coop Extra enligt ingressen i Dagens Naeringsliv att passera Meny ”og bli den tredje største matkjeden”.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^