Barnbok för oss lite äldre

18 november 2014 17:22 | Barnkultur, Prosa & lyrik | Inga kommentarer

Om inte Lennart Hellsing vore en av Sveriges äldsta (född 1919) och samtidigt mest uppburna barnboksförfattare, skulle Rabén & Sjögren knappast ha gett ut hans ”Skor” (2014, illustrationer Fibben Hald). Rabén & Sjögren är ett barnboksförlag och ”Skor” snarare ett utgivningsprojekt för R & S’ systerföretag Norstedts. ”Skor” är förvisso en barnslig bok men inte skriven för mottagare i bilderboksåldern utan snarare för oss åtskilligt äldre.

Och för egen del är jag alldeles rätt person för den här boken: till åren kommen, ordkunnig och med många problem knutna till just fötterna.

Jag fick ”Skor” i farsdagspresent av min hustru, som förstår mig. Hon har varit Riksdagens talman, så hon förstår omedelbart de hellsingska skornas budskap:

Om vi skor hade rösträtt, till Riksdan ni vet,
då skulle vi vara i majoritet.

Skor handlar alltså, maniskt och uteslutande, bara om skor.

Och det här handlar inte bara om nestorns rätt att ta sig till nästan vad som helst, bara han eller hon gör det briljant.

Den åldrade Hellsings ”Skor” är i många stycken just briljant, men dess ordval och associationer och referensramar låtsas inte ens vara riktade till små människor ännu med stora begränsningar i de här avseendena.

Alltså, farfar: Vad är tygellös? Vad är en festprisse med lackskor? Vad är myggjagare och kopparslagare? Vad betyder begabba? Vad menas med koketta skor? Vad betyder klent bemedlade och akterseglade? Vad är tabloider?

Ja, så där kunde vi ju hålla på, men själv är jag tagen av den här bokens i bästa mening klassiskt hellsingska rimkonst:

För en hajkäfts vassa stålegg
är en sko dock smörgåspålägg.

Inte heller är jag främmande för dess miljöbudskap:

Ack med vatten gott beställt är
nu när glaciärer smälter.

Viktigt är att badskor prövas,
de kan småningom behövas.

Köp gärna den här boken åt någon morfar eller farmor i lämplig ålder, men med barnets perspektiv på tillvaron kvar.

Carlsberg blir stark nummer två i Grekland

18 november 2014 13:51 | Mat & dryck | 2 kommentarer

Danska Carlsberg-gruppen är ett av världens största bryggeriföretag. Dess egna varumärken, främst Carlsberg men även Tuborg finns snart sagt överallt i världen, men få tänker på att också till exempel svenska Pripps och Falcon nu sedan länge är carlsbergägda, således danska.

Carlsberg har sedan länge förvärvarat bryggerier och ölmärken över snart sagt hela världen. Det här har inte bara gett Carlsbergs danska öl spridning på all världens ölmarknader utan har också lett till att Carlsberg, till exempel här i Sverige, distribuerar mängder av kända ölmärken från andra länder.

En stor del av Carlsbergs världsomspännande expansion har under senare år ägt rum i Asien, framför allt i Kina.

Men då och då öppnar sig också möjligheter på närmare håll. Ett exempel är styckningen av bryggeriet Scottish & Newcastle, som gav Carlsberg nya ölmärken och marknadsandelar i olika europeiska länder.

Ett exempel är Grekland, där övertagandet innebar att man kom över ölmärket Mythos, som finns att köpa även på systembolagen i Sverige.

Nu förstärker Carlsberg ytterligare sin marknadsposition i Grekland: får efter att ha fusionerat sin hittillsvarande tillverkning med Olympic Brewery 29 procent av marknaden och blir då stark tvåa i landet. Olympic Brewery har ett starkt lokalt märke i Fix.

Carlsberg får 51 procent, alltså majoritet, i det nya sammanslagna bolaget och Olympic Brewerys tidigare ägare 49.

En intressant konstruktion med Carlsberg-bryggerierna är att de till minst 51 procent måste ägas av den allmännyttiga Carlsbergfonden.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^