Massivt motstånd mot norskt EU-medlemskap
3 februari 2014 12:47 | Politik | Kommentering avstängdMotståndet i Norge mot EU-medlemskap är fortsatt jättestort, till och med en aning större än förra året.
71 procent av norrmännen säger nej till norsk anslutning till EU, visar en färsk undersökning utförd av Sentio för tidningarna Klassekampen och Nationen. Bara 19 procent av de tillfrågade vill ha norskt EU-medlemskap.
I motsvarande undersökning förra året var det också 19 procent av norrmännen, som ville se sitt land som medlem i EU. Men motståndarlägret har ökat en aning sen dess: Då sa 69 procent nej till unionen.
Inga solklara val i första deltävlingen i Melodifestivalen
3 februari 2014 12:35 | Media, Musik | Kommentering avstängdDet är klart att jag har kollat på den första deltävlingen i Melodifestivalen också.
Man kunde, delvis redan i förväg, ana vilka fyra låtar som skulle gå vidare, däremot inte vilka av dem som skulle gå direkt till final respektive till andra chansen.
Personligen tyckte jag att Helena Paparitzous ”Survivor” var den bästa låten, men den gick nu till andra chansen.
Att ”To the End” eller kanske snarare Yohio skulle gå direkt till final var inte så svårt att lista ut. Det här är ju långt ifrån en tävling om bästa låt.
Att Ellen Benediktson gick direkt till final med ”Songbird” var kanske inte så förvånande. Låten är för all del inte så våldsamt catchy, men hon kan i alla fall sjunga, och konkurrensen var ju inte våldsamt stor.
Inte lika självklart var det att Linus Svenning med ”Bröder” skulle gå vidare, i hans fall till andra chansen. Helena Paparitzou befinner sig i en helt annan klass.
Och så en notering lite vid sidan om. Sylvester Schlegels ”Bygdens son”, som kom sist, hade töntdrag – jo – men faktiskt också lite av det där som en gång i världen utmärkte det som benämndes schlager.
En socialdemokrati med tillförsikt inför valet
2 februari 2014 17:38 | Politik | 2 kommentarerI lördags var jag på Uppsala arbetarekommuns möte i Celsiusskolan. Jag är inte ombud i representantskapet, men Birgitta och jag brukar oftast delta i de här mötena och då inte bara för att träffa gamla vänner inom partiet.
Dagordningen var ganska diger – innehöll bland annat fastställande av ombudslistan till partidistriktets kongress, behandling av 23 motioner till distriktskongressen och dialog om det så kallade Framtidskontraktet för Uppsala, en programhandling inför valet.
Valet var över huvud taget närvarande: valledaren Gustaf Lantz presenterade uppläggningen.
Men allra först hade vi som talare (om valets viktigaste frågor) och gäst Magdalena Andersson, verkligen inte bara en representant för partiledningen – Magdalena är uppvuxen här i stan.
Hennes inledning följdes av en lång frågestund. Bland det jag noterade från inriktningen på den var att det finns en oro över att vårt parti möjligen inte tillräckligt möter de krav pensionärerna ställer – man noterade också att pensionärerna numera är en politiskt långt rörligare väljargrupp än förr.
Min hustru poängterade i ett applåderat inlägg vikten av att översätta budgetmässiga insatser för vård, skola och omsorg också till antal undersköterskor med flera, som med vår politik blir de nödvändiga hjälpande händerna.
Ytterligare en SF-minister i Danmark som byter parti
2 februari 2014 16:57 | Politik | Kommentering avstängdDanska Socialistisk Folkeparti har mist ytterligare en av sina framstående företrädare: Miljöminister Ida Auken lämnar SF och går över till socialliberala Radikale Venstre.
Ida Auken var ett av SFs framtidsnamn och är dotter till en av SFs mest lyskraftiga politiker i en tidigare generation, Margrete Auken, i sin tur syster till Svend Auken, som var socialdemokratisk partiordförande kring decennieskiftet 1980/1990-tal.
Ida Auken säger sig nu värderingsmässigt stå nära Radikale Venstre och har hälsats välkommen av ordföranden i sitt nya parti, Margrethe Vestager.
Ida Auken hör till den gröna delen av det rödgröna SF, och det är allt mer uppenbart, att det som nu pågår inom resterna av Socialistisk Folkeparti är en maktkamp mellan dess röda och dess gröna falang.
Båda dessa falanger finns ju också representerade i det för närvarande mer framgångsrika vänsteralternativet Enhedslisten, men där är motsättningarna inte lika manifesta av den enkla anledningen, att partiet inte sitter i regeringsställning.
Den röda falangen inom SF verkar inställd på att i den situation som nu råder försöka ta makten i partiet. Lyckas det, återstår det att se vart andra med uttalat gröna värderingar tar vägen.
Man bör också notera att alla socialdemokrater verkligen inte är lyckliga över försäljningen av aktier i Dong Energy till Goldman Sachs. En som har uttalat sig mycket kritiskt mot det här är Ritt Bjerregaard, en av Socialdemokratiets mer lyskraftiga politiker i en tidigare generation: ”Jeg ville ønske S havde gjort som SF” (tidningen Politiken).
Norska Sosialisisk Venstre på rekordlåg nivå
2 februari 2014 13:01 | Politik | Kommentering avstängdI ytterligare en norsk opinionsmätning, utförd av Sentio Research för Dagens Næringsliv, faller Sosialistisk Venstre ner på en rekordlåg nivå: Partiet tappar 0,8 procentenheter och hamnar då på 3,1 procent, att jämföra med 4,1 procent i höstens stortingsval, också det ett uselt resultat.
Också i den här undersökningen är Arbeiderpartiet, med 35,3 procent, landets största parti, vilket är en uppgång med 1,2 procentenheter jämfört med förra mätningen. I stortingsvalet fick Arbeiderpartiet 30,9 procent.
Yttervänsterpartiet Rødt backar med 0,1 procentenheter från förra mätningen och hamnar nu på 0,9 procent (1,2 i valet).
Det borgerliga Senterpartiet, som tillsammans med AP och SV satt i den förra regeringen, backar med 0,6 procentenheter till 4,3 procent (5,5 i valet). SPs partiledare har ju, som jag tidigare har rapporterat, aviserat sin avgång, och det pågår som bäst en positionering i den frågan inför en kommande partikongress. Tidningen Klassekampen har talat med ordförande och vice ordförande i SPs samtliga 19 fylkeslag och rapporterar, att tio av 19 – bland de tio flera betydelsefulla – vill se Marit Arnstad, kommunikationsminister i den förra, röd-gröna regeringen, som ny partiordförande.
Men det går inte heller särskilt bra för de två mittenpartier, som har valt att ge parlamentariskt stöd åt den nya högerregeringen:
Liberala Venstre minskar med 1,8 procentenheter till 3,8 procent (5,2 i valet).
Kristelig Folkeparti ökar med 0,3 procentenheter till 4,7 procent – men i valet fick partiet 5,2 procent.
Bättre går det då för båda de partier som ingår i högerregeringen:
Høyre ökar med 1,2 procentenheter och stöds nu av 28,4 procent (26,8 procent i valet).
Och Fremskrittspartiet ökar med 1,6 procentenheter till 15,5 procent (16,4 procent i valet).
Miljøpartiet De Grønne, som inte tar ställning mellan blocken, minskar i den här undersökningen med 0,7 procentenheter till 3 procent (2,6 i valet).
Antti Rinne utmanar Jutta Urpilainen som ordförande för Finlands socialdemokrater
2 februari 2014 12:13 | Politik | 5 kommentarerOpinionssiffrorna för Suomen Sosialidemokraatinen Puolue, Socialdemokraterna i Finland, har länge varit urusla: från att förr periodvis ha varit landets största parti har SDP halkat ner på fjärde plats, distanserat även av populistiska Perussuomalaiset (Sannfinländarna).
Därför var det kanske inte helt oväntat, att partiordföranden Jutta Urpilainen skulle få en utmanare vid partikongressen den 8-10 maj.
Förra månaden var fackföreningsmannen, ordföranden för Pro, Antti Rinne ute och sonderade terrängen, och tydligen tycker han sig ha fått tillräckligt stöd, så nu meddelar han, att han kommer att ställa upp mot Urpilaien som ordförandekandidat.
Vad som är fel med partiet och dess ordförande och vad han själv skulle göra bättre är fortfarande höljt i dunkel. Enligt tillkännagivandet om att han kandiderar säger han, att partiets svårigheter inte beror på dess ordförande, Jutta Urpilainen, utan på att partiet har tappat bort sin linje.
Vad han mer exakt menar med det senare framgår inte av tillkännagivandet.
Melodikrysset nummer 5 2013
1 februari 2014 11:01 | Barnkultur, Film, Musik, Politik, Teater, Ur dagboken | 8 kommentarerHelt oaviserat las Melodikrysset i dag en timme tidigare. Som tur var, var jag uppe och hade radion på.
I stort sett klarade jag frågorna utan större problem. Dock kände jag inte igen den allra sisat melodin som spelades, möjligen beroende på att det var en filmschlager ur någon film jag inte har sett. Men eftersom bara mittenbokstaven fattades för mig och svaret skulle vara ett ljudfenomen, måste V 13 rimligen bli eko.
Mer film: ”Hajen” har jag aldrig sett, men den hotfulla musiken och ett antal ledbokstäver pekade entydigt på att det var den filmens titel vi skulle hitta.
Också ”The Way You Look Tonight” skrevs ursprungligen (av Jerome Kern) för en film, ”Swing Time”, där den sjöngs av Fred Astaire. I dag hörde vi den med Olivia Newton-John.
Från bio går vi över till musikalscen. Den intogs en gång i världen av Jan Malmsjö, i ”La Cage Aux Folles”. Sen dess har vi otaliga gånger hört honom sjunga ”Vår bästa tid är nu”.
Till Eldemans små knepigheter i dag hörde att spela ABBA på spanska. Jo, ABBA sjöng in en del låtar på spanska, bland dem ”Knowing Me, Knowing You”.
Och så testar Eldeman då och då, om vi har hört och sett ”Så mycket bättre”. Själv har jag inte gjort det förrän nu på slutet, men så våldsamt svårt var det ändå inte att känna igen Olle Ljungströms ”Jag och min far” i Magnus Ugglas tappning.
Melodifestivalens nya omgång startar snart, och som uppvärmning fick vi höra ett antal äldre melodifestivallåtar.
Mona Wessman sjöng Peter Himmelstrands ”Gå och göm dig, Åke Tråk” redan 1968.
”I din himmel” sjöngs av Sonja Aldén så sent som 2012.
Och Lena Ph fick vi se ”Dansa i neon” i Melodifestivalen 1987.
Det senare leder oss tämligen osökt till andra sorters förflyttning, till exempel ”Walkin'”, i dag utövad av Willie Nelson med stöd av Norah Jones.
Ytterligare ett rörelsemönster hittar vi i ”Dansa min docka”, där vi dock skulle nämna den tilltalade i pluralis, bestämd form: dockorna.
Förflytta sig kan man också på havet. Som det heter i visan: ”En sjöman älskar havets våg”.
Och eftersom jag i går var på begravning – se nedan – har jag sparat dagens psalm till allra sist. ”Blott en dag, ett ögonblick i sänder” inleds svensk psalm numero 249.
Fast själv ska jag nu fortsätta till ett möte där det inte råder begravningsstämning, Uppsala socialdemokratiska arbetarekommuns representantskapsmöte.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^