Sången som vapen: Pete Seeger

20 februari 2014 18:20 | Musik, Politik, Ur dagboken | 2 kommentarer

Läsarna har förmodligen observerat, att jag de två senaste dagarna har publicerat sånger, inte skrivna av Pete Seeger men mycket kända i just hans insjungningar: den sydafrikanska protestsången ”Senzenina”, i min översättning till svenska ”Vad har vi gjort?”, och så Malvina Reynolds‘ stillsamma kampsång med miljötema, ”God Bless the Grass”, i Jan Hammarlunds fina svenska version ”Tack och lov för gräset”.

Det här hänger samman med att jag förberedde ett musikföredrag med ljudillustrationer om Pete Seeger för Socialdemokratiska föreningen Veteranerna i Uppsala. Jag hade fått inbjudan att göra ett musikprogram vid den här föreningens årsmöte i dag i Länkborgen på Timmermansgatan 22, inte så långt från vårt hem på Idrottsgatan.

Jag valde ur min skivsamlings CD-del ut nio sånger, sjungna av Pete Seeger, somliga av dem skrivna av honom själv, andra stora genom just hans insjungning. Med mellansnack blev det här ett cirka timslångt program.

Jag valde att börja programmet med den oavkortade versionen av hans Carnegie Hall-insjungning från 1963 av ”We Shall Overcome” och berättade sedan om sångens religiösa, fackliga med mera bakgrund samt om hur denne vite sångare mycket aktivt bidrog till att göra den till medborgarrättsrörelsens kampsång framför andra.

Jag nämnde förstås också Roland von Malmborgs svenska text men spelade här Seegers amerikanska insjungning.

Jag berättade sedan Pete Seegers egen personhistoria, nämnde också att han i unga år under en period var medlem av det amerikanska kommunistpartiet, för vilket han också fick sota under McCarthy-eran, fastän han vid det laget hade lämnat kommunistpartiet.

Till det som ställde till problem för många idealistiska kommunister, också i USA, hörde Hitler/Stalin-pakten, så när den upplöstes, möttes detta av befriat jubel av vänstern. Som musikillustration spelade jag här ”Round and Round Hitler’s Grave” (på melodin till ”Old Joe Clark”) med The Almanac Singers, som bland andra Seeger och Woody Guthrie var medlemmar av.

Men Seegers uppställning för den amerikanska arbetarrörelsen var mer varaktigt inställd på fackföreningsrörelsen. Som exempel spelade jag The Almanac Singers’ insjungning av ”We Shall Not Be Moved”, vars svenska titel är ”Ingen rubbar oss” (text Gösta Åberg).

Jag berättade sedan om Pete Seegers pyramidala framgångar med sånggruppen ”The Weavers”. Som exempel nämnde jag LeadbellysGoodnight Irene”, hit också i Sverige under namnet ”Godnatt Irene”. Seeger och The Weavers hade stora framgångar med musik hämtad från eller nära besläktad med folkmusiksfären, men de drabbades hårt av McCarthy-förföljelserna – och de var ju dessutom inte heller en allt igenom opolitisk sånggrupp. Flera av medlemmarna var vänsteraktivister och sjöng också gärna sådant som Seegers och Lee Hays’ (även han medlem i både The Almanac Singers och The Weavers) ”If I Had a Hammer”, senare en hit också med Trini Lopez.

Som exempel både på Seegers förmåga att skriva hits med meningsfull text och på hans fredsaktivism spelade jag ”Where Have All the Flowers Gone?” (i Beppe Wolgers’ svenska version ”Inga blommor finns det mer”). Jag berättade om hur Seeger hämtade sångens tema från Michail SjolochovsStilla flyter Don” och nämnde berömda inspelningar som de med The Kingston Trio och, på tyska, med Marlene Dietrich – men här spelade jag den med Seeger själv.

Ändå var Pete Seeger för egen del inte radikalpacifist – han gjorde militärtjänst. Innehållet i ”Waist Back In the Big Muddy” ser formellt ut att redovisa erfarenheter av militär stupiditet från den tiden, men när den här låten kom på skiva, 1967, läste alla som lyssnade in kritik av vietnamkriget i den, och senare, under irakkriget, kom den förstås att få ytterligare en ny innebörd.

Näst sist – före ”God Bless the Grass” – spelade jag ytterligare en låt med text och musik av Malvina Reynolds, ”Little Boxes”. Det är en lättsam och rolig sång om småborgerlighet, i Gösta Åbergs svenska översättning ”Små lådor”. Titeln syftar på de där små prydliga dockhusen så många av oss bor i.

Jag vill tipsa om att alla nämnda sångtexter går att hitta ovan under Kulturspegeln, Sångtexter.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^