Leadbelly och Bougeois Blues
7 februari 2008 15:07 | Musik, Politik | 4 kommentarerHuddie Ledbetter (1885-1949), mer känd som Leadbelly, kom från Louisiana i den amerikanska Södern. Folksångsamlaren Alan Lomax stötte på honom i Angola-fängelset, där han satt inne för dråp. Lomax lyckades få honom frigiven 1934. Därefter tjänstgjorde Leadbelly som chaufför åt Alan och dennes son John Lomax under deras inspelningsturnéer. Med dessa kom han till New York 1940 och introducerades för stadens musikvänster, bland dem Moe Asch, som spelade in honom på sina bolag. Leadbelly är pappa till ett antal mycket kända låtar, till exempel ”Midnight Special”, ”Cotton Fields” och ”Goodnight Irene”, men slog som skivartist egentligen igenom först efter sin död. Många andra hade stora framgångar med hans låtar. Till exempel The Weavers gjorde ”Good Night Irene” till en stor hit. Också här i Sverige blev ”Godnatt, Irene” en stor schlager.
Leadbelly var, i motsats till de vänstermänniskor han hamnade bland, inte bevandrad i ideologiska och teoretiska frågor. Ordet ”bourgeois” hörde han till exempel för första gången under en diskussion om rasism i Washington D C. Men Leadbelly, som kom från den amerikanska Södern, hade förstås själv upplevt rasdiskrimineringen inpå bara skinnet. Det gjorde han också i Washington. Fast han blev fascinerad av ordet och använde det i sin kända låt från 1938:
Bourgeois Blues
Amerikansk text och musik: Leadbelly (Huddie Ledbetter), 1938
Tell all the colored folks to listen to me,
Don´t try to buy no home in Washington D. C.
Chorus:
Lord, It´s a bourgeois town, it´s a bourgeois town,
Got the bourgeois blues, gonna spread the news all around.
Me and my wife run all over town,
Everywhere we´d go, the people turn us down.
Me and Marthy, we was standing upstair,
I heard the white man say, “I don´t want no niggers up there”,
Chorus:
He was a bourgeois man living in a bourgeois town,
Got the bourgeois blues, gonna spread the blues all around.
The white folks in Washington, they know how
Chuck a colored man a nickel just to see him bow.
The D. A. R. wouldn´t let Marion Anderson in,
But Mrs. Roosevelt was her best friend.
In the home of the brave, land of the free,
I don´t want to be mistreated by no bourgeoisie.
Den här låten blev mycket populär genom de inspelningar Pete Seeger på 1960-talet gjorde av den.
Men den finns tillgänglig också med Leadbelly själv, på ”Bourgeois Blues. Leadbelly Legacy, vol 2” (CD utgiven av Smithsonian Folkways, 40045, 1997, baserad på inspelningar på föregångaren till Folkways, Asch, på 1940-talet, den aktuella låten 1944.
Den återfinns även på de här CD-utgåvorna med Leadbelly själv:
”Folkways: A Vision Revisited” (Buda Records 82454-2)
”Gwine Dig a Hole to Put the Devil In” (Rounder 1045, 1991)
”Midnight Special” (Prism Leisure PLATCD 290, 1998)
”Shout Out! Ledbelly Legacy, Vol 3” (Smithsonian Folkways SFW 40105, 1998)
Leadbelly sjunger den tillsammans med Woody Guthrie på
”Folkways: The Original Vision” (Smithsonian Folkways SFW 40000, 2005)
Den här skivan har en pendang: samtliga låtar på den finns inspelade med moderna artister på
”Folkways: A Vision Shared” (LP CBS 460905 1, 1988). På den görs ”Bourgeois Blues” av Taj Mahal. (Övriga medverkande på skivan är bland andra Bob Dylan, Arlo Guthrie, Emmylou Harris, John Mellencamp, Willie Nelson, Pete Seeger, Bruce Springsteen, Sweet Honey in the Rock och U2.)
Med Pete Seeger hittar du den på
”If I Had a Hammer: Song of Hope and Struggle” (Smithsonian Folkways SFW 40096, 1998)
Genom Smithsonian Folkways kan du också få den genom att beställa de här LPna med Pete Seeger, överförda till CD:
”Gazette, Vol 2” (Folkways Records FW 02502, 1961)
”Pete Seeger Sings Leadbelly” (Folkways Records FW 31022, 1968)
The Weavers tycks dock inte ha gjort just den här låten.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^