Händel, Schönberg och Haydn

4 november 2009 10:35 | Mat & dryck, Musik, Politik, Ur dagboken | 3 kommentarer

Birgitta och jag var på Socialdemokraternas partikongress på Älvsjömässan i förra veckan, bodde över där också på hotell, men avvek på torsdagskvällen för att inte missa vår abonnemangskonsert i Musikens hus hemma i Uppsala. På vägen dit slank vi också in på Katalin och åt middag, husets fisksoppa med hembakt bröd. Soppan värmde gott i det kyliga höstvädret.

Också musiken som sen följde värmde: Uppsala kammarorkester under ledning av Anthony Halstead spelade Händel, Schönberg och Haydn.

Av Georg Friedrich Händel (1685-1759) fick vi höra Svit nummer 1 i F-dur ur den berömda ”Water Music”. Att kompositören med sitt tyska namn – han var tysk – skrev verk med engelsk titel hade sin bakgrund i att han, blott 25 år gammal, fick tjänst vid det engelska hovet – märk dock att den blivande engelske kungen George I (egentligen Georg Ludwig) själv var tysk. Det var för övrigt för en av kungens båtturer på Themsen Händel komponerade sin ”Water Music”, som 1717 uruppfördes från en pråm.

Före pausen fick vi också höra Arnold Schönbergs (1874-1951) Konsert för stråkkvartett och orkester från 1933, vilken märkligt nog är en bearbetning av Händels ”Concerto grosso” – stråkkvartetten är sålunda ett tillägg från Schönbergs sida. Jag gillar både Händel och annan barockmusik, men jag måste tillstå att jag finner också Schönbergs ganska fria och moderniserade bearbetning mycket hörvärd.

Att vi efter pausen fick höra musik av Joseph Haydn (1732-1809) hade säkert också det med Händel att göra; Haydns musik har bland annat utvecklats under påverkan av Händel. Vi fick höra Haydns ”Symfoni nummer 94” i G-dur, mer känd under titeln ”Pukslaget”, på engelska ”The Surprise Symphony” – den skrevs efter Haydns två besök i London på 1790-talet. Dess dramatiska sätt att överraska publiken med ett ”puk-utbrott” är ju väl känt, men i även i övrigt var det ett nöje att lyssna till den här symfonin.

Anthony Halstead gav genomgående lyster åt musiken genom att hans instuderingar av de stycken som spelades bland annat genom instrumenteringen underströk det tidstypiska i dem.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^