Miriam Makeba på Berns 1966
20 juni 2008 16:09 | Musik, Politik | 6 kommentarerI våras hade jag åter igen lyckan att få höra Miriam Makeba, den här gången i Uppsala konsert & kongress (Musikens hus) vid Vaksala torg hemma i Uppsala.
Vi har en stor samling skivor med henne; hon har varit en ständig musikalisk följeslagare allt sedan våra unga år. (Du hittar mer om henne under Kulturspegeln, Musik.) Live hörde Birgitta och jag henne först 1966, på Berns i Stockholm.
Miriam Makeba är född 1932 och är nu alltså 76 år gammal. Då, på Berns, var hon 34.
Vår son, Matti, har gjort det möjligt för oss att få återse henne i hennes krafts dagar. Konserten vi var på finns nämligen nu på DVD, ”Miriam Makeba Live at Bern’s salonger, Sweden, 1966” (Gallo, Union Square Products USPDVD 010, 2006), och jag fick den på 71-årsdagen av Matti och hans Karin.
Det var en ren fröjd att få se och höra den här konserten igen, nu i svart-vitt – så filmades den av SvT.
Miriam Makeba kommer ju från Sydafrika men hade vid tiden för den här konserten etablerat sig i USA (bland annat i par med Harry Belafonte) och också av apartheidregimen berövats sitt sydafrikanska medborgarskap.
DVD-återutgivningen av konserten startar med en låt, som brukar förknippas med kampen mot apartheid, Solomon Lindas ”Mbube” (i Pete Seegers amerikanska version ”Wimoweh”): den handlar om lejonet som sover men som en dag ska vakna…
Två mycket fina nummer kommer från den sydafrikanska gruppen The Manhattan Brothers, som Miriam Makeba sjöng med så tidigt som 1953: ”Amampondo” och så ”Click Song”, som blev en stor hit. Det där märkliga xhosa-klicket förekommer också i andra sånger, till exempel ”Mayibuye”.
Men vid det här laget var Miriam Makeba långt ifrån uteslutande en sydafrikansk sångerska, när det gällde sångurvalet. På hennes repertoar fanns till exempel ”Forbidden Games” (”Everybody knows you belong to another…”) ur den franska filmen ”Les jeux interdit” och den karibiska sången ”The Naughty Little Flea”, som också fanns på Harry Belafontes repertoar (och som Owe Thörnqvist gjorde en svensk bearbetning av, ”Vart tog den stygga lilla loppan vägen?”).
Miriam Makebas utveckling till världsartist underströks vid framträdandet på Berns också av valet av kompmusiker: Bill Salter från New York spelade bas. Leopoldo Fleming Jr på percussion kom från Karibien. Och så kan ni, om ni skaffar den här DVDn, se och höra den legendariske brasilianaren Sivuca (Severino Dias de Oliveira, död 2006) spela dragspel och gitarr.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^