Norsk detaljhandel: Coop ökar sin marknadsandel. Rema står nästan still
2 mars 2016 10:47 | Handel, Mat & dryck | Kommentering avstängdI Aftenposten redovisas utförligt de norska dagligvarukedjornas marknadsandelar och de förändringar som har skett inom den livsmedelsorienterade handeln.
Coop har nu en marknadsandel på 27,9 procent och har ökat sin andel med hela 5,6 procentenheter. Till stor del beror den här ökningen på köpet av norska ICA, men också övriga Coop-butiker är föremål för en moderniserings- och omprofileringsprocess.
Störst är fortfarande Norgesgruppen med butikstyperna Kiwi, Meny, Spar och Joker, men här är ökningen mindre, från strax under 40 procent till 41,2 procent. Framför allt är det Kiwi-butikerna som klarar sig bra. Men en del av ökningen har också att göra med att konkurrensmyndigheten tvingade Coop att sälja en del av de nyförvärvade ICA-butikerna, och Coop valde då att sälja till Norgesgruppen.
Rema växer visserligen också med 0,5 procentenheter till nu 24,2 procent men har ändå halkat ordentligt efter Coop.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^