Konsum på offensiven

13 november 2012 18:08 | Mat & dryck, Politik | 7 kommentarer

Nu har det skett som jag tidigare har aviserat skulle ske: När jag i dag fick redovisningen av min återbäring på Coops MedMera-kort, fanns bland de butiker där jag kan samla medlemsåterbäring några nya, fyra klädkedjor: Polarn o. Pyret, JC (Jeans Company), Brothers och Sisters.

De här klädkedjorna är inte uppköpta av KF, men Konsum Stockholm har gradvis köpt aktier i företaget som äger dem och har nu en tredjedel av aktierna.

Det här är så färskt att det ännu inte syns i en del annan tryckt information som i dag kom med Coops medlemstidning Mersmak. Men i nästa månad, då också vi konsummedlemmar köper julklappar till barn och barnbarn, bör den här informationen ha nått ut fullt ut.

Både i Mersmak och i ett medföljande reklamblad från Bokus och Akademibokhandeln finns ytterligare en nyhet: KFs fina ”Vår kokbok”, som i vårt hem vid det här laget finns i många olika upplagor, får sällskap av nykomlingen ”Vår julkokbok” av Sara Begner. Den ska jag givetvis skaffa.

Ytterligare ett Coop-förvärv har än så länge räckvidd bara i Dalarna: Sen 1 oktober äger Coop Grådö mejeri utanför Hedemora – koopeationen räddade ett mejeri som var nedläggningshotat. Men på sikt överväger kooperationen att där börja tillverka bland annat Änglamark-produkter.

Själv hör jag till dem som sörjer att konsumentkooperationen, av akuta ekonomiska skäl men ändå i flera fall, tycker jag, ogenomtänkt, sålde ut alla sina många egna produktionsenheter, bland dem rätt många fabriker som tillverkade livsmedel. Här skulle jag gärna se en gradvis återgång till egentillverkning, gärna i samarbete med den övriga nordiska och även baltiska kooperationen. Alla behöver ju inte tillverka allting, utan man kan specialisera sig och, för att pressa priserna, sälja varorna också till grannländernas kooperationer.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^