Louis Armstrong 1925-1933

8 juni 2011 6:01 | Musik | 1 kommentar

När jag växte upp och började lyssna på jazz på 1950-talet, var Louis Armstrong (1901-1971) fortfarande mycket stor, spelades till exempel ofta i radio. Själv lärde jag mig dansa bättre, på en dansskola i Sundsvall, och det jag ofta där dansade till var Armstrongs version av Bertolt Brechts och Kurt WeillsMack the Knife”.

Men då hade han redan länge, långt före min tid, varit en stor stjärna på grammofon och som turnerande artist. Han var barnbarn till slavar och växte upp under mycket fattiga omständigheter i New Orleans. Han växte upp hos sin mamma och fick tidigt pröva på olika sätt att bidra till familjens försörjning. Han hamnade också på ungdomsvårdsskola, vilket hade en god sak med sig: Han fick där möjlighet att lära sig spela kornett, det instrument han startade sin musikaliska bana med. Dessutom hade han fallenhet för musik, och på det här sättet kom han in på den bana som så småningom skulle göra honom till en av jazzmusikens stora.

Redan som mycket ung hade Armstrong haft möjlighet att lyssna på storheter som Joe ”King” Olivers band. Kornettspelaren Bunk Johnson lärde den då mycket unge Armstrong att spela på gehör, och efter att ha spelat i olika brassband fick han möjlighet att spela i Kid Orys jazzband på en flodångare på Mississippifloden. Nästa steg var att han blev andrekornettist i King Olivers orkester, och det var också i denna orkester han 1923 gjorde sina första grammofoninspelningar. 1924 var det dags för New York och Fletcher Hendersons stora orkester. 1925 startade han en egen grupp, Louis Armstrongs Hot Five.

Under senare delen av 1920-talet övergick han till att spela trumpet, det instrument de flesta förknippar honom med.

Delar av Louis Armstrongs tidiga inspelningar finns på 3 CD från Naxos.

Heebie Jeebies” innehåller originalinspelningar från 1925-1930 (Naxos Jazz Legends 8.120541, 2001).

Eftersom första volymen i den här serien har 1925 som startår, rymmer den mycket lite material där Armstrong fortfarande spelar kornett, men ”Heebie Jeebies” från 1926 ger i alla fall ett utmärkt exempel. Ytterligare ett exempel är ”Potato Head Bues” från 1927. Men i flertalet låtar på den här plattan spelar han trumpet, sjunger dessutom. ”West End Blues” från 1928 är ett bra exempel. Redan under de här relativt tidiga åren hör man också vilken bra dansmusik Armstrong spelar. ”Save It Pretty Mama” från 1928, där han spelar med Savoy Ballroom Five, är ett exempel.

Bland de musiker man möter på den här första CDn finns Kid Ory, trombon, Earl Hines, piano, Jack Teagarden, trombon, och Lionel Hampton, trummor.

Volume 2, Original Recordings 1930-1933, heter ”I’ve Got the World On a String” (Naxos Jazz Legends 8.120609, 2002).

Den innehåller godingar som George och Ira GershwinsI Got Rythm” och Hoagy CarmichaelsStar Dust”. Men där finns också andra fina låtar, till exempel ”The Lonesome Road”, ”The Peanut Vendor”, ”Sweet Sue, Just You” och ”Basin Street Blues”. För att inte tala om W C HandysSt Louis Blues”.

Bland de medverkande kan vi notera Lionel Hampton, nu även på vibrafon, Chick Webb, trummor, Mezz Mezzrow, klockor.

Volume 3, Original Recordings 1914-1936, heter ”Rythm Saved the World” (Naxos Jazz Legends 8.120676, 2003).

Här hittar man inte mindre än ytterligare två versioner av ”St Louis Blues”, dessutom också ”Tiger Rag”, ”The Music Goes ’Round and Around” och så en läcker version av Duke EllingtonsSolitude”.

Jag kan medge att det här var en summarisk sammanfattning.

Men lyssna själva!

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^