Shi-Yeon Sung får även programmusik att leva

8 oktober 2010 14:42 | Mat & dryck, Musik | Kommentering avstängd

Birgitta och jag inledde kvällen med att jag, eftersom det var hennes namnsdag, bjöd henne på middag. Hon fick välja restaurang och valde Amazing Thai i gränden nedanför Stadsteatern. Vi valde att äta hett kryddad anka.

Men det var inte till Stadsteatern utan till Musikens hus vi sen skulle gå, på en av säsongens abbonnemangskonserter med Uppsala kammarorkester. Dirigent var unga koreanskan Shi-Yeon Sung, som vi senast mötte som dirigent i samma serie för cirka ett år sedan.

Kvällens tema var ”Myter och sagor”, och trots att det således rörde sig om programmusik, gav inte minst dirigentens sätt att leda orkestern musiken både djup och lyster.

Progammet inleddes med ouvertyren till ”Askungen” av Gioachino Rossini (1792-1868), trots sin korthet med sin växlingsrikedom ett hörvärt stycke. ”Askungen”? Hade jag inte hört den förut, på Malmö-operan? Fast nej – det jag hörde där var ju Giacomo Ferrettis version av ”Askungen”.

Högst hörvärd var också ”Pélleas et Melisandre Suite”, opus 46, av Jean Sibelius (1865-1957). Sibelius’ musik står sig gott i jämförelse med de tonsättningar på samma tema som har gjorts av flera andra kompositörer.

Efter pausen följde ännu mer programmusik, den här gången med motiv ur Charles Perraults 1697 utgivna ”Gåsmors sagor”. Musiken, av Maurice Ravel (1875-1937), var förvisso välklingande och dessuom omväxlande, men vi började förstås genast testa vår skolfranska på de enskilda titlarna – allt var ju inte lika enkelt som ”La Belle et la Bête”.

Konserten avslutades med den fina ”Pulcinella Suite” av Igor Stravinsky (1882-1971). Ursprungligen var det här verket musik till en balett, men den här rent instrumentala versionen har sin egen lyskraft.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^