Nu gäller det att, där det går, välja statliga apotek
5 maj 2009 20:26 | Politik | 17 kommentarerJag har tidigare här på bloggen argumenterat mot utförsäljningen av statliga apotek – läs här.
Jag tycker att utförsäljningen är bedrövlig och hoppas att en kommande röd-grön regering är beredd att återinföra apoteksmonopolet.
Till dess gäller det att, där det går, gynna de icke-privatiserade apoteken, så att inte också dessa privatiseras med argumentet att de inte klarar konkurrensen.
I mitt fall ställer sig detta svårt men inte omöjligt. Man kunde nästan tro att de som har bestämt vilka apotek som ska privatiseras förföljer mig personligen. Bland utförsäljningsobjekten finns apoteket här i Öregrund, det vid vårdcentralen i Svartbäcken, min stadsdel hemma i Uppsala, det på Skolgatan, som avgränsar Svartbäcken från centrum, och det i Svava-gallerian i centrum (ganska nära öregrundsbussen), där jag oftast har handlat under vinterhalvåret.
Men privatiserarna har lämnat en lucka, relativt lätt åtkomlig för mig. I början av Svartbäcksgatan, norr om Stora Torget, finns ett apotek, Kronan, som förblir i statliga Apoteksbolagets ägo.
Där tänker jag i fortsättningen handla mina apoteksvaror, så långt jag kan.
17 kommentarer
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
Jag är tacksam över att apoteket i Bräcke stannar i statlig ägo. Men beklagar ett flertal småorter i länet (Jämtland) som kommer att drabbas av privat monopol.
/Eva
Comment by Eva Hillén Ahlström — 2009 05 05 20:53 #
Till Eva Hillén Ahlström: Risken finns ju att privata småapotek på mindre orter på sikt inte klarar sig och utan en ägare, som kan ta in pengar på annat håll, tvingas läggas ner.
Comment by Enn Kokk — 2009 05 05 21:25 #
Jag kommer självklart också att välja ett statligt även i fortsättningen. I min stad var det visst 2 som skulle säljas. S har ju lovat riva upp det här om de vinner valet, frågan är väl om de övriga rödgröna är av samma åsikt.
Vet inte riktig varför men jag måste försäkra mig om att du inte missat Karl Gerhard DVDn som sällskapet sålde, jag lade ut ett brev igår. Du kasnke inte ens gillar honom, men du gillar ju kultur, så jag påmnner ändå:-)
Comment by Simone Olofsson — 2009 05 05 21:49 #
Till Simone Olofssson: Jo, jag såg det på din blogg och tänkte nog beställa. Jag gillade och gillar Karl Gerhard – kolla under Kulturspegeln, Musik, på hans namn, ska du få se!
Comment by Enn Kokk — 2009 05 05 21:58 #
Ja, Enn, det är klart att du har rätt i detta förfärliga scenario som vi i glesbygden med litet kundunderlag riskerar att få se.
Simone, du kommer att få ge dig iväg ända ut till Torp (för läsare som inte är bevandrade i den vackra staden Uddevalla, kan jag berätta att det är ett stort köpcentrum ett par mil norr om sta’n) eller till sjukhusapoteket (inte heller särskilt centralt) för att fortsättningsvis kunna handla statligt.
Uddevalla var den första ort jag kollade i listan för gamla mammas skull. Hon är 96 år och kommer inte ha en chans att ta sig till dessa apotek, utan kommer med förtvivlan tvingas vända sig till det centrala och privata som ligger nära busstationen. Är man så gammal som hon, behöver en så viktig inrättning som apotek besökas regelbundet, för att inte säga ganska ofta. Jag hade i kväll inte hjärta att berätta det för henne men hon lär ju läsa det i Bohusläningen i morgon. Förhoppningsvis blir hon arg och skickar i väg en insändare. Problemet blir väl närmast att hennes gamla skrivmaskin nu har ”lämnat in” och det gör allt besvärligare för henne när ilskan rinner på, hennes skrivklåda träder fram och hon vill protestera och tala om vad hon tycker.
/Eva
Comment by Eva Hillén Ahlström — 2009 05 05 22:19 #
Minns jag rätt, eller läste jag fel när jag tyckte mig notera att man inte ställer krav på utbildad personal på de privata apoteken?
– Vilket av de här två preparaten är bäst mot huvudvärk?
– Huvudvärk??? Vad är det?
Comment by Kerstin — 2009 05 06 3:23 #
Ännu en allmännyttig statlig verksamhet som fungerar bra som högerpolitikerna nu fråntar sig kontrollen och ansvaret över för att överföra till en kommersiell krämarverksamhet där det primära målet är att tjäna så mycket pengar som möjligt åt ägarna.
Mottot ”är du lönsam lille vän” blir allt tydligar högerns kännetecken inom vår en gång offentligt drivna välfärd!
Bengt Nilsson, sosse
Comment by Bengt Nilsson — 2009 05 06 6:36 #
Oj då, det hade jag missat. Vad roligt!
Comment by Simone Olofsson — 2009 05 06 7:58 #
Eva, jag bor utanför tunnlarna, så Torp är min närbutik;-) Men det är sorgligt att centrum mister sitt statliga apotek!
Comment by Simone Olofsson — 2009 05 06 7:59 #
Det är ekonomiskt och samhälleligt oansvaraigt dessutom att sälja ut i lågkonjunktur och finanskris till realisationspris och spä på lånekarusellen. Förra året gjorde Apoteket AB en vinst på 711 miljoner kronor och bolaget gav många människor sysselsättning. Reinfeldt ljög (precis lika ogenerat som Borg om statliga bonusar) i valrörelsen 2006 när han påstod att moderaterna inte hade några planer på att sälja ut apoteksverksamheten. I Göteborg finns 59 apotek. Fem av dess plus två ”shoppar” ska förbli i statlig regi. Tibble-affären” förskräcker.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2832417.svd
Comment by Eva O — 2009 05 06 11:53 #
Trist att apoteket på Skolgatan ska säljas! Det ligger ju bara några 100 meter från mig, men jag tror det får bli Kronan för mig också.
Problemet blir ju dock som sagt inte för oss som bor i lite större städer i första hand. På landsbygden däremot… Hur kan Centerpartiet gå med på att i fråga efter fråga driva politik som direkt missgynnar landsbygden?
Comment by Niklas — 2009 05 06 12:48 #
Till Niklas: Centern är ju numera det kanske mest nyliberala allianspartiet.
Comment by Enn Kokk — 2009 05 06 13:00 #
Hedervärt initiativ även om jag betvivlar möjligheten till att det ska ”fungera”. Mot mäktiga ideologiska vindar finns sällan någon lä att söka. Eller hur var det nu med att låta marknaden styra utförsäljningen av allmännyttan (främst i Stockholm)? Marknadens kraft var uppenbarligen inte tillräcklig då priserna för de som officiellt ville äga sitt boende eller inofficiellt ville göra sig en rejäl och snabb hacka sattes skrämmande lågt…och allt annat än marknadsanpassat.
Eller varför inte Tibble gymnasium i Reinfeldts hemräjonger som trots ett kompakt motstånd bara måste säljas ut?
Comment by Thomas Tvivlaren — 2009 05 06 14:32 #
Enn:
Jo, men jag undrar om alla sympatisörer fullt ut insett detta. Det finns ju trots allt fortfarande ett starkt stöd för C på sina håll på landsbygden. Ibland får jag dessutom känslan av att C är två partier. Ett riksparti med en heltokig vurm för nyliberalism och ett mer sansat lokalt parti med företrädare från landsbygden, som inte sällan ligger nära sossarna i olika frågor. Så frågan är väl hur detta kan gå ihop.
Hamnat lite utanför ämnet nu i och för sig, men jag tycker utvecklingen inom C är intressant – och tråkig.
Comment by Niklas — 2009 05 06 15:11 #
Till Niklas: Jo, det finns säkert rester kvar av den center, som, på den tiden det hette Bondeförbundet, länge samarbetade med Socialdemokraterna. Under min aktiva journalisttid följde jag årligen centerstämmorna och kunde partiet, som det var då, ganska bra inifrån, fick till och med många personliga vänner där, särskilt bland CUFarna.
Comment by Enn Kokk — 2009 05 06 15:38 #
Är gammal nog att minnas när apoteken var privatägda och apotekaren hade kungligt previlegiebrev på sitt apotek.
I mitten av 60-talet motionerade jag till partikongressen om förstatligande av apoteken, Höll mitt första tal i arbetarekommunen till försvar av den motionen – knäna darrade nog lite men jag drev fråtgan. Och så småningom bildades Apoteksbolaget. Som nu raseras av Hägglund och kompani./arne
Comment by arne engkvist — 2009 05 07 21:16 #
Förstatligandet av Apoteksverksamhet var en mycket lyckad monopolisering. Effektiviteten och produktivitet steg snabbt när det monopoliserats. I dag och sen länge har Apoteksmonopolet Europas lägsta bruttomarginal i läkemedelsdistribution. Det finns ingen som helst möjlighet att detta skulle bli lägre, det kan bara bli dyrare med privatiseringen.
Det märkliga är att det var den genuint konservative högermannen, tidigare utredningschef hos Wallenbergssfären och senare riksbankschefen Lars Wohlin som skrivit den bästa kritiken av denna ideologiska utförsäljning.
Tvålar, tandkräm eller huvudvärkstabletter är ointressant vad det handlar om för medborgarna är att apoteket distribuerar drygt 20 miljarder i läkemedel som vi betalar gemensamt. Ytterligare ett slag mot välfärdssamhället när också denna verksamhet fördyras. Med budgettak etc blir det som vanligt att de svagaste få dra åt svångremmen ett snäpp till när ytterligare en offentlig tjänst fördyras för skattebetalare och medborgare.
Att handla eller inte handla på de kvarvarande statliga resterna efter att också denna verksamhet offrats på det nyliberala offeraltaret är ointressant, slakten och förstörelsen är redan genomförd.
Att apoteket skulle säljas ut har stått klart sen EU-domen mot den svenska apoteksverksamheten, var har det stora mäktiga arbetarpartiet varit under dessa år? Varför har man inte mobiliserat realt motstånd?
Comment by lasse — 2009 07 31 22:17 #