Märklig eurovisionsschlagerfinal
13 maj 2007 14:46 | Musik, Politik, Ur dagboken | 6 kommentarerJo, jag såg eurovisionsschlagerfinalen – man måste ju rusta sig för kommande melodikryss.
Jag gjorde lite anteckningar, medan bidragen framfördes. De flesta väckte inte något större intresse hos mig, vilket man kan utläsa av nerskrivna omdömen som ”mesig”, ”inget sug”, ”nja”, ”nä!” och ”hemskt”, ja till och med ”skit”. (Det sista omdömet gällde Bulgarien, som sen kom femma.)
Jag hör till de lyssnare som, om man nu ska ha tävlingar i musik, gärna ser spår av nationella musikaliska särdrag i bidragen. Följaktligen tilltalade det mig att Irlands helt bortdömda bidrag hade sådana folkmusikaliska drag. Rumäniens ”Liubi, liubi, I Love You” hade för all del en avvikande och småkul melodi, men jag tyckte att låten sjabblades bort i framförandet. Turkiets bidrag borde, om man utgår från mina egna kriterier, ha fått en någorlunda placering men absolut inte den fjärdeplats den fick; min kortanteckning lyder ”turkisk kalkon”.
Ett par bidrag som tilltalade mig genom att vara avvikande, fast på ett annat sätt, var (i mindre grad) Tysklands storbandsjazz och (i högre grad) Ungerns blues. Ingen av dem var någon höjdarlåt, men det är ändå roligt när någon vågar vara lite annorlunda.
Något som var mycket påfallande var att scenshowen nu tycks vara lika viktig som sången. Den sidan av saken var mycket påfallande i till exempel Vitrysslands enligt mitt tycke överskattade bidrag, Georgiens fäktning, Makedoniens kort-korta kjol, och inte minst Storbritanniens vulgära och Ukrainas supervulgära bidrag. Hur Ukrainas förfärliga (även musikaliskt) bidrag kunde hamna på andraplats är för en musikälskare helt obegripligt.
Fast den här kritiken drabbar i så fall också Ola Salo och The Ark.
Å andra sidan var deras ”The Worrying Kind” faktiskt en klockren gammaldags schlagerlåt med drag av rock’n’roll. Den har också schlagerns viktigaste särdrag: man lär sig som lyssnare snabbt melodin och kommer i håg den. ”The Worrying Kind” är nog det enda av bidragen från i går, som jag klarar att nynna. Jag lägger inga svensk-nationella värderingar i vågskålen, när jag säger, att den hade varit värd en mycket bättre placering.
Det har redan utbrutit fullt krig i kvällstidningsspalterna om varför det blev så här. En populär och mycket rimlig förklaring är att de enskilda länderna gärna ger sin röst åt grannar och allierade. Vi och övriga Västeuropa drabbas nu, när det finns en myriad av nya östländer med i tävlingen. Men nog har det väl varit så här också tidigare, då till exempel de nordiska länderna i hög grad har röstat på varann.
Å andra sidan noterade jag med visst intresse, att mitt gamla hemland Estland gav sin tolva till ärkefienden Ryssland. Fast det kan ju ha haft som förklaring, att Estlands ryssar var flitigast på att ringa och rösta.
Och egentligen tror jag att huvudorsaken till det i vissa avseenden märkliga resultatet i eurovisionsschlagerfinalen just har att göra med telefonröstningen. (OBS! Inte för att ryssarna i Estland eventuellt röstade fram Ryssland; Ryssland hade en bra låt, vilket jag ska återkomma till.) Människor av min sort – vi som har en varierad och upptränad musiksmak – röstar inte; vi anser det vara under vår värdighet. De som röstar består av en blandning av, i bästa fall, schlagernördar, i sämsta fall, folk som röstar på känd artist, scenshow, i media uppskrivna låtar och så grannländer som också bör få en röst.
Det senare är den enda rimliga förklaringen till den annars i flera avseenden helt obegripliga placeringsordningen i tävlingen i går kväll.
När det gäller topplaceringen har jag, på goda grunden, helt avfärdat tvåan, Ukraina. De som röstade fram den låten måste vara en blandning av musikaliska nötter och geografiska grannar plus några ytterligare liknande kriteria.
Den låt jag själv gissade skulle kunna tävla med The Ark om förstaplatsen var nog Rysslands ”Song # 1”. Den är ingen stor låt men snabb pop i proffsigt och tufft framförande. Att den inte blev mer än trea tror jag beror på att grann- och vänröstningen i någon mån balanserades av fienderöstning.
Vinnaren, Serbiens Marija Serifovics ”Molitva”, hade däremot alla tävlingsfaktorer på sin sida: en myriad av grannar – särskilt roligt var det att notera, att ärkefienden Kroatien röstade på Serbien, till slut hela Europas sympati och, sist men inte minst, en i vart fall riktigt hygglig ballad.
Själv undrar jag till slut, om inte den här tävlingen skulle bli mer intressant, åtminstone mer musikaliskt intressant, om man ersatte telefonröstningen med nationella juryer, bestående av människor med kunskap om musik plus intresse för populärmusik. Samma förfarande måste i så fall också tillämpas i de nationella uttagningarna.
6 kommentarer
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
Jag tror du har fel om att man skulle återgå till expertstyre vad gäller röstandet. Folk är fullt kompetenta att själva besluta om vilka låtar de ska stödja.
Jag tycker det är helt fantastiskt att en romsk lesbisk kvinna från Serbien vann tävlingen – som du säger med stöd av röster från alla de länder Serbien tidigare legat i krig med. Och som du säger är det ju en riktigt hygglig ballad.
Comment by Peter Gustavsson — 2007 05 14 14:41 #
Till Peter Gustavsson: Mina invändningar mot resultatet av telefonomröstningen gällde ju inte just vinnarlåten. Men i andra fall – jag har gett exempel – har telefonröstningen gett för mig helt obegripliga resultat.
Comment by Enn Kokk — 2007 05 14 15:08 #
Inte för att detta är den fråga som jag ägnar mest tid åt, men man skulle ju kunna göra följande:
slå ihop alla länders telefonröster och presentera resultatet i klump
ha en jury i varje land som tillsammans har lika stor makt som folket
Comment by Daniel — 2007 05 15 6:50 #
Till Daniel: Problemet med att lägga ihop alla telefonrösterna är att de riktigt stora länderna – Ryssland, Ukraina, Polen, Frankrike och så vidare – får ett så stort inflytande jämfört med de små.
I bästa fall varierar också den genomsnittliga nationella musiksmaken en smula från land till land; jag för min del är intresserad inte bara av det utslätade genomsnittet utan också av de nationella musikaliska särdragen.
Comment by Enn Kokk — 2007 05 15 9:40 #
Ja, på första punkten har du naturligtvis rätt. Men det korrigerar man ju genom att ha en jury med lika stor makt.
Comment by Daniel — 2007 05 15 16:27 #
Till Daniel: Inte heller jag tycker att det här är någon av världens mest brännande frågor. Jag har bara noterat, att telefonröstandet får en del konstiga effekter. Allt som balanserar dessa konstiga effekter är enligt min mening bra.
Comment by Enn Kokk — 2007 05 15 16:36 #