På nätet läser man noga och långt

18 april 2007 11:03 | Media | Kommentering avstängd

I ekonomidelen av dagens (18 april 2007) Dagens Nyheter har Nils S Öhman en intressant krönika, ”På nätet läser man noga och långt”, med några intressanta och nog för många överraskande rön:

”Om jag påstår att folk inte läser långa texter på nätet så tycker du nog att det verkar rimligt. Du skulle nog heller inte protestera om jag sa att de sällan läser klart en text på nätet. Men de där påståendena är felaktiga.

Amerikanska Poynter Institute har undersökt hur läsare tar till sig tidningar och nätmedier med hjälp av en utrustning som mäter hur ögonen rör sig över tidningen eller skärmen. I förra veckan redovisade man de preliminära resultaten.

När nätläsarna väl valt att läsa en text så läser de oftare än tidningsläsaren till slutet. Hela 77 procent läste klart. Och de läste oftare än tidningsläsarna klart de långa texterna.”

Krönikan redovisar också som undersökningsresultat, ”att artiklar som byggs upp med grafik, faktarutor, tidslinjer, frågor och svar läses i klart större utsträckning än traditionella artiklar med rubrik, text och bild. Detta gäller såväl nätet som papperet.”

Eftersom jämförelsen gäller papperstidningar och nättidningar, kan man inte utan vidare föra över resultaten (för nättidningar) till bloggosfären.

Men i viss utsträckning tror jag att man ändå kan dra slutsatser av undersökningsresultatet också för hur bloggar läses.

Jag tar mina egna erfarenheter som exempel.

Jag gör en föga insmickrande blogg; den innehåller till exmpel inga bilder, bara text. Jag låter ämnet bestämma textens längd, och min blogg innehåller följaktligen ibland långa, i några fall extremt långa texter.

Eftersom jag under det dryga år jag har hållit på har sett antalet läsare flerdubblas, dristar jag mig till att dra slutsatsen, att det är innehållet i texterna snarare än längden och den yttre apparaturen som lockar läsare, vilket också vidimeras av att jag lika ofta får kommentarer på långa som på korta texter.

En annan iakttagelse, som säkert också andra bloggare har gjort, är att antalet läsare, om man har åstadkommit något riktigt intressant och gärna kontroversiellt, momentant kan stiga drastiskt. Den här effekten har ingenting att göra med hur lång texten i fråga är. Folk läser det som är intressant, även om texten är lång.

No Comments yet

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^