Totta uppgrävd ur källaren

13 april 2010 16:45 | Musik | 8 kommentarer

Totta Näslund dog 2005, och när hans postuma dylanskiva ”Dylan” tillsammans med Mikael Wiehe kom 2006, trodde man ju att det var ett slags last chorus – du hittar min recension ovan under Kulturspegeln, Musik, ”Totta och Wiehe sjunger Dylan”.

Det visar sig att Totta, en hängiven dylanfan, egentligen och dess förinnan hade velat göra en egen Dylan-CD och på engelska. Totta gick med på att göra Dylan på svenska tillsammans med Wiehe men gjorde också, 2003, en dylanskiva efter sitt eget kynne. Den har bolaget, EMI, sedan i alla år gömt (och glömt?) i sin källare, men nu kommer den upp därifrån försedd med titeln ”Totta’s Basement Tapes / Down In the Flood” (Capitol / EMI 50999 631592 2 6, 2010). Den har fått något dylanskt också över omslaget: Kjell Anderssons och Pär Wickholms omslagsbild påminner i stilen lite om Dylans eget självporträtt på omslaget till ”Self Portrait” från 1970.

Urvalet sånger på den här CDn speglar den tidige Dylan, från debuten till det tidiga 1970-talet. Jag har alla mina dylanplattor och -sångböcker i lägenheten i Uppsala, medan jag själv befinner mig i Öregrund, men vad jag kommer i håg fanns den avslutande sången ”Farewell” visserligen med på ”The Collection” från 2003 men skrevs väl redan 1963. Här tar Totta farväl nästan à capella, med bara ett diskret komp bakom.

När CDn börjar, med ”Just Like Tom Thumb’s Blues” från ”Highway ’61 Revisited” från 1965, tycker jag först att det låter lite tungfotat – men faller snart för det snygga blueskompet med Mats Ronander på munspel. Ronander och Jenny Silver körar också på den här plattan.

Den ordinarie besättningen, värd att lyssna på inte minst i de bluesartade låtarna, är Totta Näslund, sång och gitarr, Johan Lindström, gitarr, lapsteel, piano, hammond och kör, Bengan Blomgren, gitarr, Nikke Ström, bas, och Peter Bergqvist, trummor.

Resultatet har i de flesta fall blivit mycket hörvärt – även om ”One More Night” från ”Nashville Skyline” 1969 är lite för countryaktig för min smak och ”Gates of Eden” från ”Bringing It All Back Home” 1965 känns lite seg. Men ofta hittar man, som när ”Wigwam” från ”Self Portrait” 1970, här görs som schlageraktig foxtrot, drag i tolkningarna, som gör dem mycket hörvärda.

Buckets of Rain” från ”Blood On the Tracks” 1975 förknippar jag för min del mest med Happy Traums melodiska och mer långsamma cover från 1978 (på ”American Stranger”) och min egen son Mattis skickliga inövning av den med Traum som förlaga. Men efter en stund faller jag också för Tottas snabbare och lite dylansluddriga version.

Riktigt hyggliga versioner har Totta och bandet också gjort av ”Down In the Flood” från 1967 (som kom på ”Bob Dylans Greatest Hits Vol II” 1971), ”Alberta” från 1970 (också på ”Self Portrait”) och ”Ballad of Hollis Brown” från ”The Times They Are A-Changin’” från 1964.

Men ännu bättre är ”When I Paint My Masterpiece”, också den ursprungligen på ”Bob Dylan’s Greatest Hits Vol II”, 1971; i Tottas version har den mycket blueskänsla. Och i samma klass är även ”It’s All Over Now, Baby Blue” med sina slamriga gitarrer. Den hittar man med Dylan själv på ”The Times They Are A-Changin’”, 1964.

Jag tvivlar på att Totta där nere på basement-planet kan höra mig, men tack i alla fall!

8 kommentarer

  1. Hej Enn,
    hoppas ni har det gott i kustens famn.
    Hittade idag en bok som jag tror att vi eller du talade om i samband med Allan Kämpe, och det var Rymdtecknaren av han själv Eugen Semitjov, nu har jag den i min ägo. Du kanske vill låna den vid tillfälle. Den ligger där du hämtade upp din Allan Kämpe, alltså butiken. Du kan gott ha den hela sommaren och halva hösten om du vill.
    Och appropå Totta så var hustrun occh jag på våra exkursioner runt huset i Undrom, när jag tog en okänd skogsväg och hade ingen aning om var vi var när helt plötsligt Köpmanholmen dök upp, Tottas födelsplats. Vi hade irrat upp efter bergen och efter att kört utan karta irrat ned oss mot kusten det kändes lite so om man morsade på Totta den dagen.
    Urban

    Comment by Urban Sjölander — 2010 04 14 14:25 #

  2. Till Urban Sjölander: Jag är faktiskt i Uppsala just nu för sammanträde, konsert och andra ärenden, så jag ska försöka titta in, kanske sent på torsdag eftermiddag.

    Comment by Enn Kokk — 2010 04 14 22:03 #

  3. hej Enn har en fråga
    vet du vad det är för en låt som börjar med?

    jag minns den dag då jag förlovad blev

    vilken orkester sjunger den

    Comment by hasse — 2010 04 16 11:24 #

  4. Till Hasse: Nej, den minns jag definitivt inte – jag tvivlar på att jag ens har hört den.

    Men nyfiken som jag är har jag googlat och hittat den: Teddy Butch och Jahn Claeson har spelat in en låt som heter ”Brevet – Jag minns den dag då jag förlovad blev”.

    Comment by Enn Kokk — 2010 04 16 11:58 #

  5. Om man skall vara noga är ju ”It’s All Over Now, Baby Blue” även den från Bringing It All Back Home — förvisso är från den akustiska skivsidan på den LP-n, men på The Times They Are A-Changin’ hade den nog knappast varit möjlig. Men kanske på den följande skivan, Another Side of Bob Dylan (som alltså närmast föregick Bringing It All Back Home).
     
    Jag kan f.ö. av egen erfarenhet intyga att om man åker in på småvägarna i Styrnäs-trakten, så kan man komma ut precis var som helst. Fast oftast fortfarande i Ångermanland. De vägarna ledde till flera oplanerade reportage från dittills obekanta platser i tidningen Nord-Sverige.

    Comment by Magnus Andersson — 2010 04 18 23:49 #

  6. Till Magnus Andersson: Jag skrev alltså det här utan att ha tillgång till min egen skivsamling, där samtliga nämnda plattor finns – sökte i stället på nätet, och jag kan i några fall ha antecknat fel eller misstolkat anteckningarna.

    Comment by Enn Kokk — 2010 04 19 9:16 #

  7. Till Magnus A, undrom vem som gjorde såna reportage i Nord-Sverige (som tyvärr numera skriver sig Nordsverige; ja, den finns ju än i denna dag). Du?

    Comment by HO — 2010 04 19 11:17 #

  8. brevet har även spelats in av ett band som heter Sunes orkester

    Comment by nisse — 2010 07 07 9:25 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^