Denna förbannade jävla vinter!

26 februari 2010 18:41 | Konst & museum, Politik, Resor, Ur dagboken | 8 kommentarer

Jag är heller inte normalt någon vintervän, men den här vintern med sin kyla och sina snömassor nästan knäcker mig. Att gå utomhus känns helt avskyvärt – kylan får mig att känna andnöd. Jag borde ta promenader för att öva upp den efter hjärtinfarkten ganska usla konditionen, men jag kan helt enkelt inte förmå mig att gå ut, om det inte är absolut nödvändigt eller ett led i att nå ett lockande mål.

I går, fredag, tog vi oss ändå till Stockholm för att gå på vernissage på Nordiska museet. Birgitta, tidigare ordförande i museets nämnd (styrelse), hade fått inbjudan till utställningen ”Modemakt – 300 år av kläder. Power of Fashion”, och jag hängde med fastän mode och textilier mer är Birgittas än mitt gebit.

Jag kunde snabbt konstatera, att jag den här gången kände mycket få i den talrika vernissagepubliken. Vi hälsades välkomna av museets styresman, Christina Mattsson, och under mottagningen kom flera av museets tjänstemän och pratade med Birgitta. Men för egen del träffade jag och pratade med bara några få bekanta: Christinas man, konstnären Michael Söderlundh, min gamla journalistkollega Kerstin Brunnberg, numera ordförande i Kulturrådet, och så kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. Jag noterade annars att påfallande många av dem som vimlade runt omkring oss var yngre kvinnor.

Utställningen introducerades för publiken av Christina Mattsson och projektledaren Maria Reggazoni Rapp. Så långt var det intressant – men jag hade gärna sluppit det påföljande inslaget, megatrendspanaren Magnus Lindkvists svada. Hög klass var det däremot på det danceperformance som gavs av Base 23, ett vad jag förstår nystartat danscenter under ledning av Anneli Alhanko, Karl Dyall och Roine Söderlundh. Föreställningen, som hade hämtat inspiration från modevärlden, hade koreografi av Therese Carlsson, Mia Stagh, Victor Mengarelli och Robin Johansson. Mycket sevärt, särskilt för oss som hade dansarna på mycket nära håll under en stor del av föreställningen.

Utställningen visar dräktfigurer från tre årtionden under lika många århundraden, 1780-, 1860- och 1960-talen. Den var intressant att se, men jag kan inte särskilt mycket om mode, så jag avstår från att ge något närmare omdöme.

Eftersom det enda vi fick i oss på Nordiska museet var mousserande vin och kanderade jordgubbar, var vi egentligen hungriga på väg därifrån. Men med tanke på de tågstörningar som nu är mer regel än undantag beslöt vi oss för att skjuta på ett restaurangbesök till dess att vi verkligen hade lyckats ta oss hem till Uppsala. Vi hann lagom till 21.11-tåget, skyltat på perrongen – men inte kom det något tåg. Den uppgift vi fick i högtalaren visade sig inte heller stämma, så klockan hade hunnit bli nära 22.00 innan vi, kalla och stampande med fötterna, kunde kliva ombord och, i vårt fall, få sittplats – det som kom in var ett kort tåg, och långt ifrån alla fick sittplats.

Vi var ju glada att trots allt komma i väg, men det där med middag på restaurang kunde vi – insåg vi – glömma.

På perrongen hade vi dess förinnan träffat en gammal bekant, och eftersom vårt samtal kunde åhöras också av andra, anslöt sig ytterligare en person, en officer, till vår lilla diskussionsgrupp. Jag tror inte att de båda andra var partivänner till mig och Birgitta, men det var intressant att notera, att ingen av oss hade blivit övertygad om att det alltid har varit till nytta för medborgarna att bryta upp de gamla offentliga monopolen, vare sig vi nu talar om järnvägstrafik, elförsörjning, telefontrafik eller vad det nu kan vara. Att organisera samhälleliga basfunktioner i regi av statliga monopolverk var kanske inte så dumt ändå?

Dagens vinterhelvete upplevde jag i Boländerna här i Uppsala.

Vi ska ha stamrenovering i vår bostadsrättsförening lite längre fram i vår, och då ska vi också passa på att byta spisfläkt i köket. Till den ändan tog vi oss i dag per buss ut till köpladorna i Boländerna och lyckades där lokalisera Beijer Bygg.

När vi hade klivit av bussen, visade det sig inte vara helt lätt att ta sig fram till affären i fråga – höga snövallar blockerade den genaste vägen, så vi fick ta en lång omväg. Till slut lyckades vi ändå via en snirklig omväg ta oss till vårt mål.

När vi skulle åka hem igen, var det inte lätt att komma underfund om var hållplatsen till bussen tillbaka in mot centrum fanns – detta särskilt som vädret var disigt och sikten dålig. Efter att ha irrat omkring ganska länge där det gick att ta sig fram, fick vi, precis när Birgitta hade tänkt ge upp och ringa efter en taxi, syn på IKEA, och där hittade vi faktiskt en busshållplats, nära också Coop Forum.

Och så blev det faktiskt också buss hem, med byte vid Centralen.

Men jag konstaterar att dagens externhandel, den som erbjuder ett stort urval och någorlunda billiga priser, egentligen är tänkt för människor med tillgång till bil, inte för såna som oss som inte ens har körkort.

8 kommentarer

1. Brukar inte svära så mycket men denna årstid kan bara kallas vinterhelvetet. Körkort har jag inte heller – så jag känner igen skildringarna av att krångla sig omkring i livet utan bil ibland, har fraktat de mest konstiga saker på bussen.

Comment by Eva Swedenmark — 2010 02 26 18:49 #

2. Min man reser mycket, senast till Indien. Varje gång han vintertid är utomlands, snöar det här hemma så att jag måste skotta. I eftermiddag flyger han till Brasilien… Blir det snö tro?
    I övrigt är jag nästan färdig med stroke-boken… Känner igen det där med den ulsa konditionen och vad kylan gör. Men stå på dig Enn, det kommer en vår!

Comment by Karin Stridh — 2010 02 27 11:15 #

3. Jag och min man håller fullkomligt med

Comment by Carina — 2010 02 27 11:34 #

4. Jag älskar vintern. Ju mer snö desto bättre. Har ju draghundar och nu ser det ut som om vi kan köra ända fram till första maj. Skare sol och sitta där vid brasan och grilla korv. Längtar redan till såna härliga dagar.

Vi har snöslunga så det är inte alltför mycket besvär att få bort det där vita som kommer ner hela tiden. Hittills i dag ca en decimeter.

Men har full förståelse för er som inte har samma intresse och därför inte gläds åt snön och kylan på samma sätt.

Comment by Britta Sethson — 2010 02 27 13:25 #

5. men det där med statligt monopol på samhälleliga basfunktioner kan jag bara hålla med om…….

Comment by Britta Sethson — 2010 02 27 13:28 #

6. Jag var tillbaka i Sverige från Cambridge i veckan, fyra dagar i Göteborg. Det var ju inte klokt med all snö. När planet hem till England väl kom ner så man såg det snöfria East Anglia andades jag lättare.
    Glad att ni hittade en busshållplats och kom tillbaka till Östra Aros! Varma hälsningar från Cambridge (+10 idag, fast det har haglat förfärligt)

Comment by Staffan Skott — 2010 02 27 18:35 #

7. Jag kör inte heller, men anser att då kan jag få ta taxi ibland, utan att skämmas. Har varit på Uppsalas IKEA en gång, och håller med om att det inte är lätt att hitta därute. Inte hjälpte det att det vid mitt besök växt fram en häck med julgranar som inte varit där vid sonens tidigare turer.

Han, sonen, är glad över all snön, för det gör åtminstone att det är ljust. Han höll på att gå under i höstas med allt det gråa mörkret. Men jag håller med om att det är jobbigt att hålla igång med motion i snö.

Comment by Ann Giles — 2010 02 27 18:40 #

8. Till Staffan Skott & Ann Giles: Vädret på den där ön där ni bor har väl också sina sidor, men den vinter som just nu drabbar oss känns som ett rent helvete, fast mycket kallare.

Jo, Ann, också vi tar ibland taxi, till exempel när vi behöver transportera tungt bagage. Det är rationellt och även billigt om man jämför med vad det kostar att ha bil.

Comment by Enn Kokk — 2010 02 28 11:25 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.