Svenska folket gillar det statliga monopolapoteket

30 november 2009 13:05 | Politik | 6 kommentarer

Svenska Dagbladets Näringsliv toppar sin etta med följande rubrik: ”Apoteket i topp när kunder sätter betyg”. I den undersökning från Svenskt Kvalitetsindex som redovisas får Apoteket rekordhöga 75,1 i kundnöjdhetsbetyg. Och uppslutningen från kundernas sida går rakt uppåt; 2008 var motsvarande siffra 70,8 (av 100 möjliga), redan det en mycket hög siffra.

Svenskt Kvalitetsindex har också frågat apotekskunderna om de vill att apoteksmonopolet ska brytas upp, och det vill de inte – däremot är de för försäljning av receptfria varor i detaljhandeln.

Ett annat statligt monopol, Systembolaget, har också det nöjda kunder, 71,7 nu mot 70,2 förra året, så det är väl bara att vänta på att regeringen ska slå sönder även detta monopol.

En mycket stor del av svenska folket – och jag hör avgjort till den delen – anser uppenbart, att det, när det gäller receptbelagda läkemedel och alkoholhaltiga drycker, finns särskilda skäl att upprätthålla statliga försäljningsmonopol och att dessa monopol dessutom fungerar allt bättre.

Jag citerar än en gång SvD:

”Både Systemet och Apoteket har högre kundnöjdhetsbetyg än andra detaljhandelskedjor. Och Apoteket är absoluta favoriter hos svenska hushåll och det är särskilt tillgängligheten och den personliga servicen som får riktigt höga betyg.”

6 kommentarer

  1. Skillnaden i kundnöjdhet mellan de statliga monopolen och övrig detaljhandel har nog mer att göra med skillnader mellan branscherna än med skillnader i ägande att göra.

    Comment by Bo Strömberg — 2009 11 30 18:49 #

  2. Till Bo Strömberg: Förvisso är det här två speciella branscher, men det är ju också själva skälet till att organisera dem som statliga monopol.

    Skulle staten ta över all livsmedelshandel, skulle det säkert inte finnas samma uppslutning bakom en sådan åtgärd.

    Men i fallen läkemdels- och alkoholdrycksdförsäljning tycks alltså människor dels se poänger med att de sköts av statliga monopol, dels anse att verksamheten sköts med kompetens och service.

    Comment by Enn Kokk — 2009 11 30 20:09 #

  3. Bo Strömberg:

    Du har kanske rätt, men hur menar du egentligen? På vilket sätt skiljer sig branscherna på ett sätt som gör att resultaten inte är jämförbara med resultatet för en klädaffär eller livsmedelsaffär?

    Comment by Niklas — 2009 12 01 1:08 #

  4. Jag kanske först skulle berätta att jag jobbar på Systembolagets huvudkontor, så jag är på sätt och viss insyltad i frågeställningen.
     
    Den som skiljer är att mycket av det som säljs inte är standardiserade produkter och det krävs mer kontakt med personalen för att handla det som passar. Regeln är väl att ju mer kontakt personalen i en bransch har med kunderna, desto högre betyg får personalen. Jag är själv en kund som undviker personal, så jag har lika lite personalkontakt överallt.

    Comment by Bo — 2009 12 01 18:49 #

  5. Till Bo Strömberg: Ja, och då är vi inne på just kompetens och service. När det gäller Systembolagets personal, ger den i allmänhet goda råd om till exempel viner i olika prisklasser, som passar bra till den eller den typen av mat. Och trots att de riktigt usla vinerna har valts bort av Systembolaget redan i den centrala inköpsprocessen, erbjuder det här statliga monopolet ett så stort urval av drycker, att man knappast någonsin ser något liknande i länder med annat slags detaljhandelsförsäljning, i vart fall om vi bortser från mycket stora och specialiserade vinbutiker. De stora kvantiteterna när man köper in pressar dessutom priserna. Och är man beredd att vänta några dagar, kan man också få köpa varor ur det ännu vidare beställningssortimentet.

    Jag har handlat alkohol i livsmedelsbutiker i andra länder och vet därför ganska väl att man där har mycket mindre att välja på. Men det viktigaste skälet att hålla den här försäljningen borta från ICA och Konsum är ändå ett annat: Även jag som alkoholbrukare förstår ju att kontrollen av försäljning till unga och alkoholister på alltför många ställen skulle komma att minska, om man till exempel kunde köpa vin och starköl i livsmedelsbutikerna.

    Comment by Enn Kokk — 2009 12 01 20:26 #

  6. Hade för några år sedan besök av en ung tysk man. Han följde med till Systemet och stod bara och gapade. Han hade aldrig i sitt liv sett en sådan sortering. När han hämtat sig, hissat upp hakan och fått ordning på talapparaten sa han spontant: Jag förstår att svenskarna inte vill förlora det här.

    Men han var ju tysk han, och van att handla sitt vin i matvarubutiken :-).

    Comment by Kerstin — 2009 12 02 4:52 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^