Melodikrysset nummer 40 2018

6 oktober 2018 16:51 | Film, Media, Musik, Ur dagboken | 8 kommentarer

Hustrun och jag håller fortfarande på med uppackningen efter höstflytten från sommarvistet i Öregrund till lägenheten i Uppsala, men Melodikrysset kan man ju inte missa, och Birgitta har åkt till Södertälje för ett framträdande.

Dagens kryss slutade åter med en dubbelfråga, där jag inte kan inse vitsen med att föra samman de ingående delarna i samma fråga. Först ville Eldeman ha första ordet i titel och refräng, och det var ganska lätt, eftersom han spelade Stig Olins succé ”En gång jag seglar i hamn”, som först förekom i filmen ”Resan till dig” (1953) och sen slog som schlager med Alice Babs 1955. Sedan ville han ha sista ordet i Ernst Rolf-numret ”Jag är ute när gumman min är inne” från 1926.

Eftersom vi i en av delfrågorna har varit inne på film, kan vi ju fortsätta med övriga filmer i dagens kryss.

Den första av dem var en riktig höjdare inte bara med tanke på var den mest nervpirrande scenen i ”Mannentaket”, Bo Widerbergs filmatisering 1976 av Maj Sjöwalls och Per Wahlöös lysande deckare från 1971, ”Den vedervärdige mannen från Säffle”, utspelar sig.

Riktigt alla delar av Steven Spielbergs filmserie om Indiana Jones har jag inte sett, men söker man spänning, är de här filmerna sevärda. John Williams’ musik till Indiana Jones-filmerna fanns väl med redan i den första filmen i serien?

Som vanligt spelade Eldeman också musik som har nått en hyggligt stor publik genom melodifestivalerna.

I dag började han krysset med ”We Are All the Winners”, skriven av Nick Borgen och 1993 framförd av honom själv plus Team Sweden (Erika Johansson, Frida Johansson och Maria Akraka).

Gruppen Style (tidigare kallad Freestyle) tävlade 1986 med ”Dover-Calais” och kom trea i Mellon. I den här gruppen ingick bland andra Gigi Hamilton.

Amy Diamond har aldrig hört till mina personlig favoriter, men hon har strävat tappert bland annat i Melodifestivalen. Det hon sjöng där 2008, ”Thank You”, hör dock inte till det bästa hon har presterat där.

Sigge Fürst lyssnade jag ganska mycket på i yngre dar, eftersom han var programledare i Frukostklubben – det här var på den tiden då TV ännu inte hade slagit igenom. Han har gjort både filmroller och sjungit en del låtar som slog, men låten han 1946 gjorde om Grönköping blev väl aldrig någon riktig hit. Själv har jag, fast senare, prenumererat på Grönköpings veckoblad och vet dessutom, att Grönköping har hämtat en del inspiration från Hjo.

Jag lärde mig tidigt att gilla Povel Ramel – jag lyssnade gärna på honom i radion, såg en av de tidiga Knäpp upp-revyerna i tält på Läroverksplan i Sundsvall, och kusin Kreete på semesterbesök i Juniskär köpte stenkakor med Povel som vi brukade spela på vevgrammofon på glasverandan. Det här Ramel-intresset har också lett till att jag har lyssnat mycket på de artister han samarbetade med genom åren, och hans ”Fat Mammy Brown”, på scen och 1957 på skiva sjungen av Brita Borg (fast i dag spelad instrumentalt), är en riktig höjdare.

En annan gigant jag tidigt hittade i svenskt kulturliv var Evert Taube. Taube-visor sjöngs ofta som allsång, också av mig och mina kompisar på verandan i Juniskär. Då handlade det nästan alltid om att tillsammans sjunga hans sånger om skärgård och resor till fjärran länder, men han har ju också skrivit fantastiskt berörande vistexter, till exempel den i dag instrumentalt spelade ”Balladen om briggen Blue Bird av Hull” från 1929. Den som inte rörs av den har inget hjärta. Den här sången, som vi idag hörde i en instrumental version med Mikael och Ulrik Neumann, är en svensk klassiker, insjungen också av bland andra Sven-Bertil Taube, Imperiet och Sofia Karlsson, ännu tidigare av till exempel Evert Ljusberg och Olle Adolphson.

Vilken inspelning av flera tillgängliga är förstås en smaksak, men jag har för egen del ofta mycket bestämda uppfattningar om rangordningen. ”Please Release Me Let Me Go” i Jerry Lee Lewis’ insjungning från 1969 är till exempel helt OK – men det finns inspelningar med andra artister, som också är hörvärda.

Och ”I Shot the Sheriff” är förvisso en suverän skapelse av Bob Marley. Men frågan är om inte Eric Claptons insjungning av den från 1973 är ännu bättre.

PS En läsare påpekar att jag inte har redovisat svaret, ett förnamn och ett efternamn, på vem som sjöng ”As Tears Go By”. Och jag ser nu att jag felaktigt har strukit och svaret, Marianne Faithfull, från min kladdlista. Hon sjöng in den h’r låten 1965, men Rolling Stones – det var Mick Jagger som skrev den – hade gett ut den på skiva redan 1964.

8 kommentarer »

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URI

  1. Hej Enn!

    Du har tryckt på fel tangent vad gäller årtalet för när Amy Diamond var med i melodifestivalen med ”Thank you”. Det var 2008.

    Med vänlig hälsning

    Krister Kappel

    Comment by Krister Kappel — 2018 10 06 18:10 #

  2. Kopplingen i den sista dubbelfrågan EN och INNE är schlager, vilket också Anders sade. Det är fullt tillräckligt som anledning i våra öron. Var i stället tacksam över att Anders vill hålla på med att skapa kryssen åt oss, år efter år. De piggar upp i en annars ofta osäker och ledsam värld.

    Comment by Bibi Öhrlund — 2018 10 06 20:56 #

  3. Till Bibi Öhrlund: Du fortsätter att försvara det här greppet, men jag tycker att det är helt skruvat. Och jg vet att jag har många meningsfränder bland krysslösarna.

    Comment by Enn Kokk — 2018 10 06 23:03 #

  4. Till Krister Kappel: Du har så rätt, och jag har rättat nu. Det står nog också rätt årtal i min kladd, men bland alla mina krämpor finns även nedsatt syn och jag har ibland svårt att tolka det jag snabbt har klottrat ner. Men tack för att du gjorde mig uppmärksam på det här.

    Comment by Enn Kokk — 2018 10 06 23:13 #

  5. ”Försvarar”, visst eftersom både du och jag i demokratins namn har rätt att ha olika åsikter.Alla kan inte tycka likadant, det skulle vara trist. Vi trivs med Anders och hans vänliga framtoning och vidgade vyer. Det fortsätter vi att tycka.

    Comment by Bibi Öhrlund — 2018 10 07 11:52 #

  6. Till Bibi Öhrlund: Jag begär inte att du ska ändra uppfattning. Men jag och de krysslösare som läser mina kryssbetraktelser vet ju redan vad du tycker.

    Comment by Enn Kokk — 2018 10 08 0:20 #

  7. Tack för trevliga kommentarer. Brukar kolla mina svar. Men i nr 40 såg jag ingen utläggning om den kvinnliga artisten på L 1 och L 4. Men hon har väl nästan namnsdag 30 april?
    Vänliga hälsningar
    Hans

    Comment by Hans Westberg — 2018 10 08 18:43 #

  8. Till Hans Westberg: Tack för påpekandet – men jag har lagt in svaret nu, sist i texten. Jag hade felaktigt markerat det här svaret som redovisat.

    Comment by Enn Kokk — 2018 10 08 21:49 #

Lämna en kommentar

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^