Inte en enda schlager
11 februari 2018 18:38 | Media, Musik, Ur dagboken | 2 kommentarerBland de låtar som förekom i gårdagen melodifestivaluttagning förtjänade ”Shuffla” med Samir & Viktor att gå vidare direkt till final. På grund av show och dans. Schlager kommer den däremot aldrig att bli. En schlager måste nämligen ha en text där åtminstone refrängen omedelbart fastnar i huvudet och vars melodi är sådan att den kan sjungas av nästan vem som helst som har hört den.
”Shuffla” hade också förtjänsten att ha svensk text, och i den här tävlingen var den inte ensam om det. Det betyder inte att just de fyra svenskspråkiga bidragen var bra – men allmänt tycker jag att låtar som tävlar för ett land ska sjungas på det språk som talas där – musikalisk och språklig särart borde synas i tävlingen. Märk att detta sägs i Sverige av en man som själv är född i Estland och vid 80 års ålder fortfarande talar också sitt forna hemlands tungomål. Nå, enbart språket räcker inte för att lyfta en låt. Varken Jonas Gardells ”Det finns en väg” eller Stiko Per Larssons ”Titta vi flyger” var tillräckligt bra, och även om Ida Redigs ”Allting som vi ska” hade förtjänsten att vara ett solonummer, var den inte tillräckligt bra för at kunna hävda sig i ESC-finalen.
Vidare till en ny uttagningsomgång gick däremot Margaret med ”In My Cabana” och dansuppbackning. Att hon sjöng på engelska hade förstås att göra med att hon är polska. Jag är verkligen inte mot polacker, men ska någon som är polska och inte bor i Sverige tävla för Sverige?
Direkt till final gick ”Last Breath” med Liamoo. Låten fick bra förhandsomdömen, och för en del av publiken är sångaren tidigare känd från Idol (ett program jag en gång tidigare har döpt till Idiot). Låten är inte alls så bra som man kunde tro av resultatet av omröstningen, men det är ju helt uppenbart att låtarna i den här tävlingen samlar röster av helt utommusikaliska skäl.
Faktiskt var ”Songburning” med Mimi Werner, som nu gick vidare till Andra chansen, snäppet bättre, vilket dock inte betyder att den heller kommer att bli någon schlager.
En sak som har slagit mig när jag har hört och sett den här tävlingen är den enorma mängden upphovsmän bakom varje bidrag. Det blir väl så när man inte längre tävlar med text och musik utan med scenshow.
Förr, på den gamla goda tiden, skrevs text och musik i allmänhet av två tonsäkra personer, ibland till och med av en ensam trubadur.
2 kommentarer
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
Det slog mig följande när jag efter att inte sett Mello i Gbg och kollade resultatet på text-TV att vad som rapporterades var vilka artister som gått vidare. Inte en enda låt däremot, nämndes.
Det är ju ändå en meloditävling!
Comment by Gunnar Bergquist — 2018 02 11 22:50 #
Till Gunnar Bergquist: Här håller jag med dig. Själv har jag skrivit om samtliga låtar och om artisternas sätt att framföra dem plus allt det som gör Mellon till något annat än just en sång- och musiktävling.
Du är vad jag förstår tillräckligt gammal för att ha sett och hört forna tiders schlagerstjärnor i folkparker och på liknande arenor och förstår därför även att allt det där som omgärdar sångartisterna i Mellon inte skulle kunna finnas med på framträdanden på ställen av det nämnda slaget, och ginge det, skulle det bli alldeles för kostsamt för arrangörerna. Inte heller går det nämnda fram på skiva. Så DVD är väl egentligen det enda adekvata distributionssättet.
Comment by Enn Kokk — 2018 02 12 1:03 #