Korta meningar
12 augusti 2009 15:56 | Korta meningar, Politik | 5 kommentarerSedan det statliga monopolet avskaffades råder det kaos i järnvägstrafiken. Ansvaret ligger sannolikt på Talibanarbetarförbundet.
* * *
Dyslektiker riskerar att borsta tänderna med flugor.
* * *
Alliansreklam: Köp en, betala för fyra.
* * *
Hertig Bergström har förlovat sig.
* * *
Ett av allianspartierna vill gärna lägga M-bargo på alla borgarrösterna.
5 kommentarer
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
En liten kommentar till herr Kokks första sats ovan.
Under mitt senaste besök i Japan blev jag ännu en gång överrumplad av tågens punktlighet. Såväl snabbtågen,liksom de vanliga, kom och gick på MINUTEN enligt utlovat. Dessa tåg (inkl. tunnelbanan och närtågen) drivs av privata företag (i Tokyo sex stycken olika företag). Samtliga var på minuten punktliga. Motsvarigheten till vårt Banverk är statligt och har skyldighet att garantera spårkapaciteten. Varför går inte detta i Sverige? Varför klarar inte det statliga Banverket sina uppgifter? Svaret borde finnas hos alla politiker, administratörer och byråkrater som i minst 50 år ”sovit” på sin rälpost.
Comment by Lars Rudström — 2009 08 12 19:30 #
När jag växte upp i Småland på 50-talet så gick statliga SJ:s ångloksdragna personvagnar också punktligt. Liksom när jag bodde i Stockholm under 60-70-talen så gick landstingsägda och -drivna SL:s tunnelbana, bussar och tåg punktligt och stresssfritt på sekunderna när.
Nu när hela kollektivtrafiken med bandelar, personal och fordonspark sålts ut till privata, vinstdrivande intressen så verkar det vara rena snurren (inte bara i Slussen) på trafik och tider!
Comment by Bengt Nilsson — 2009 08 13 8:24 #
Inför en stopplag mot alla moderater!
Comment by Daniel J — 2009 08 13 13:23 #
Men Bengt Nilsson, varför fungerar det så bra i Japan, men inte i Sverige?
Comment by Lars Rudström — 2009 08 15 21:18 #
Det måste ha varit något speciellt med tågen i Småland. I Dalarna och Uppsala, där jag levde under större delen av femtitalet var det verkligen si och så med tågens punktlighet. I dag är det nog bättre på sätt och vis, fast i Dalarna finns det ju inte så många tåg som kan bli försenade. Mellan Uppsala och Stockholm är det fortfarande litet si och så med tiderna som alla vet.
Och varför fungerar det så bra i Japan, frågar Lars Rudström. Jag har en känsla av att i det landet är det ingen större skillnad på privat och offentlig verksamhet. Allt ingår i något sorts kejserligt konglomerat, ungefär som i Östeuropa förr i tiden, fast effektivt, eftersom det kejserliga är populärare i Japan än det någonsin varit någon annanstans.
Hans O
Comment by Hans O — 2009 08 23 19:38 #