Sommar i P1 med Anna Ternheim

7 augusti 2016 22:08 | Media, Musik, Resor, Ur dagboken | 4 kommentarer

Anna Ternheim får nog ses som en av våra mer framgångsrika sångerskor, vilket också märks i det ovanligt kvalificerade musikval hon hade gjort till sitt ”Sommar” i dag – jag ska återkomma till musiken.

Hon är uppenbarligen brett intresserad av kultur, studerade konst och avbröt sedan studier i arkitektur – bestämde sig för att sadla om och i stället ägna sig åt musik. Hon har vid det här laget gett ut sex CD plus ett stort antal EP och singlar. Hon har fått grammisar vid tre tillfällen.

Hennes sommarprat var något av det mest självutlämnande jag har hört i något sommarprogram, framför allt i den meningen att hon blottade sitt känsloliv och också som en röd tråd hade sina sexuella relationer, främst till en man men också till flera andra. Ett paradexempel på det senare är det hon berättade om morgonen efter en natt med en karl i New York, som hon på morgonen bad om hjälp med att få sina trosor – vilket ändade i att han räckte henne ett par för henne helt obekanta trosor.

Men i centrum för hennes ”Sommar” står, med startpunkt i det som skulle bli hennes första skiva, Andreas, som trodde på hennes musik och ville spela in hennes platta, när skivbolagen vrenskades. Han var elva år äldre än hon, frånskild och hade två barn från ett tidigare äktenskap. Hon blev snabbt besatt av honom, och det slutade förstås med en träff, där plagg efter plagg åkte av henne. Och de blev ett par.

Men efter en tid kände hon sig – hon var ju mitt uppe i en konstnärlig genombrottsprocess – för bunden av honom och gjorde slut.

Sen fortsatte den här relationen i vågor; de åkte till exempel till Rom tillsammans, men så kallade Kent, vilket ledde till att hon som konsertinledare fick en publik på 18.000 Kent-fans.

Och för att göra en betydligt längre historia kort: Hennes och Lars’ relation tog slut. Även om de också senare har setts och till och med samarbetat.

Jag får känslan, att hon inte i längden klarar att upprätthålla en nära relation, som ju alltid innebär att man inte bara kan få utan också måste kunna ge, ibland satsa allt på att hålla båten på rätt köl.

Ett intressant men en smula deprimerande sommarprogram.

Musiken var som sagt i alla fall vald av ett proffs. Också jag, som lyssnar på väldigt mycket, upptäckte nya artister och låtar, som José González’ ”Stay Alive”, Leslie FeistsMy Moon Man” och ”It Will Follow the Rain” med The Tallest Man On Earth. Men också väldigt många är värda ett omnämnande: Blue Oyster Cult, The Byrds, Kate Bush, Olle Ljungström & Sara Isaksson, Broder Daniel, Adele, José Feliciano och förstås Anna Ternheim själv.

4 kommentarer

  1. Fast mannen i fråga heter Andreas, och inget annat.

    För övrigt anser jag att det är ett språkligt fattigdomsbevis att i tid och otid stoppa in eder och åkallan av mörka krafter i en muntlig (eller skriftlig, för den delen) framställan. En svordom ska, rätt använd, förstärka innehållet i en text. Annars blir det bara torftigt och tjatigt, som i det här fallet.

    Comment by anita lindblad — 2016 08 08 10:02 #

  2. Till Anita Lindblad: Jag hade faktiskt också skrivit Andreas i de anteckningar jag som alltid förde under programmets gång. Sen skrev jag texten i etapper under kvällens lopp, i etapper för att vi har besök, och så blev det fel. Men tack för påpekandet; jag har rättat nu.

    Roligt förresten att få en kommentar från dig igen.

    Comment by Enn Kokk — 2016 08 08 12:31 #

  3. Tack! Jag följer din blogg regelbundet, även om jag är lite dålig på att kommentera.

    Vad tycker du förresten om Anna Ternheims flitiga användning av svordomar? Skulle vara roligt att höra hur du som har en tydlig språkvårdande ådra ser på det faktum att svordomar blivit rätt allmänt förekommande i public service.

    Har bruket av svordomar förändrats eller har public service ändrat attityd?

    Comment by anita lindblad — 2016 08 08 15:57 #

  4. Till Anita Lindblad: Ska jag vara ärlig tänkte jag nog inte så mycket på den sidan av hennes Sommar.

    Jag är ju för egen del uppvuxen under en tid, då man tillhöll åtminstone oss som var i skolåldern att inte svära, men jag tror nog att du har rätt i att svärandet har ökat i omfattning; dessutom har det gått ner i åldrarna. Själv svär jag inte heller numera stup i kvarten, men visst använder jag svordomar till exempel för att uttrycka djupt känd ilska, det senare – om än ännu mer sparsamt – ibland också i text. Det finns ju i mitt fall heller inga religiösa skäl för att låta bli.

    Svaret på dina avslutande frågor är nog att både bruket av svordomar har avdramatiserats och att detta också sätter sina spår i public service.

    Comment by Enn Kokk — 2016 08 08 17:01 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^