Prokofjev räddade säsongens sista konsert

16 maj 2016 17:22 | Mat & dryck, Musik | Kommentering avstängd

”Evig kärlek” var temat för vårsäsongens sista konsert i Musikens hus i Uppsala.

Till sin hjälp att framkalla det programmet utlovade hade Paul Mägi och Uppsala kammarorkester sopranen Lisa Larsson, och jag ifrågasätter inte hennes formella kompetens, men hennes sångnummer lyckades inte riktigt fånga min kärlek, och det här färgade kanske av sig på min upplevelse också av de fyra första orkesterinsatserna.

Intressantast av dessa var det inledande stycket, Gabriel Faurés (1845-1924) ”Pelléas et Mélisande Suite”. Men fragmentet ur Gian Carlo Menottis (1911-2007) ”The Old Maid and the Thief” fångade inte riktigt mitt intresse. Och trots att jag inte hör till wagnermotståndarna, fann jag förspelet till Richard Wagners (1813-1883) ”Tristan och Isolde” musikaliskt ganska likgiltigt.

Insprängt i detta fanns ”Garden of Devotion” av Rolf Martinsson (född 1956). Som ni som följer min blogg vet, uppskattar jag oftast de nyskrivna stycken som brukar finnas med i vårt annars klassikerpräglade konserthusprogram, men sorry – det jag hörde här tilltalade mig inte.

Men sen vände min sinnesstämning helt i det orkesterstycke, som avslutade konserten, musiken ur Sergej Prokofievs (1841-1904) ”Romeo och Julia-svit”. Det programmusikaliska i den här orkestersviten ger jag som vanligt fan i, men som orkestern, för dagen med Nils-Erik Sparf som konsertmästare, spelade! Tack – det ni åstadkom här räddade kvällen.

* * *

Före konserten åt jag och Birgitta plus Anna buffémiddag i restaurangen i Musikens hus.

No Comments yet

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^