Åt helvete med hela Melodifestivalen!

11 maj 2016 12:56 | Media, Musik | 7 kommentarer

18 länder tävlade i den första semifinalen i årets Eurovision Song Contest. 15 av bidragen framfördes på engelska, ytterligare ett på både grekiska och engelska. Men varken Greklands bidrag eller det på bosniska sjungna bidraget från Bosnien och Hercegovina gick vidare till finalen. Till den gick dock ett bidrag, framfört på franska, vidare – märkligt nog var det Österrikes bidrag som sjöngs på franska. Taktik eller förnedring – välj själva när det gäller till exempel stormakten Rysslands bidrag, framfört på engelska.

Den musikaliska utslätningen var lika påtaglig som den språkliga. Melodierna hade knappast några nationella eller kulturella särdrag. I dag skickar de deltagande länderna sådana bidrag till tävlingen, som de tror kan göra sig gällande i en alleuropeisk tävling i kommersiell musik.

I den mån de framträdande bidragen ändå hade några musikaliska förtjänster, gjorde den färg/ljus- och rökridådränkta scenen i Globen mesta möjliga för att dölja dessa. Det Sveriges Television åstadkom i den vägen i går hör till det värsta jag har sett i mitt ganska långa liv.

Sverige, som av kända skäl inte tävlade i gårdagens uttagningsomgång, förekom ändå där – svenska låtmakare har som vanligt skrivit flera andra länders bidrag. Enligt min mening borde så väl sångartist som kompositör och textförfattare komma från det land tävlingsbidraget representerar.

Varför just de tio bidrag, som gick vidare, gjorde det är inte hel uppenbart. Var till exempel Íslands bidrag så mycket sämre än några av de andra som nu gick vidare? Gréta Salóme sjöng ju också på engelska.

Andra åtaganden gör att jag slipper se både den andra semifinalen och slutuppgörelsen.

Men det gör inget – ingen annan kommer heller att minnas bidragen där.

Jag önskar att jag också kunde förtränga minnet av Petra Mede och Christer Björkman.

7 kommentarer

  1. Jag tror att Kokken har blivit arg på gamla dar men jag håller fullständigt med ,något så j–a uselt är svårt att hitta.

    Comment by Kenneth Eriksson — 2016 05 11 14:52 #

  2. Till Kenneth Eriksson: Jag är fortfarande i grunden en saktmodig person, också intresserad av populärmusik i vid mening, men jag blir faktiskt sint, när hela meningen med schlagergenren förfuskas.

    Comment by Enn Kokk — 2016 05 11 15:06 #

  3. ”Mello” saknar musikalisk tradition, känsla och intellekt i själva musikverket. Däremot är det gott om bombasmer till dvärgmelodierna. Allt är redan anpassat till barnkanalen.

    Comment by sl — 2016 05 12 13:44 #

  4. Jag förstår verkligen inte ditt åt helvete. Jag håller med om att inget bidrag i denna omgång fick min röst p.g.a. att musikala kvaliteten var för dålig både instrumentellt och precis som du säger de små ansatser till schlager försvann i effekter. Men det mest klandervärda är att pengar som kunde satsats på¨kultur rinner i väg på ett undermåligt jippo. Däremot tycker jag det skall vara fritt fram för språk, artister och låtskrivare oavsett nationalitet. Det är väl bara fint att invånarna i ett land gått utanför sin gränser när man bestämt sitt bidrag – vi lever ju i en globaliserad värld! OM man sedan skall säga något urbra med Melodifestivalen så öppnar det för ungdomliga uttryck mot diktatur, förtryck, homofobi och könssterotyper tyvärr inte tydligt mot kvinnoförtryck och rasfördomar. Och genom bilderna från olika länder ökar det på lång sikt förståelsen mellan människor i olika länder. Jag tycker alltså att din åsikt är alldeles för gammelmanssur, trots att jag själv är 77.

    Comment by Bo Widegren — 2016 05 12 18:32 #

  5. Till Bo Widegren: När det gäller värderingar i texterna är vi överens. Men varför ska länder ställas mot varann, om den sångartist som representerar ett visst land inte sjunger på landets eget språk och låten inte har skapats i just landet i fråga? För min del ser jag också gärna att de tävlande låtarna åtminstone i något avseende speglar ursprungslandets egen musikkultur. Jag föredrar mångfald framför enfald.

    Comment by Enn Kokk — 2016 05 12 23:39 #

  6. Tråkiga låtar kan man bara hålla med om, även om en viss del av invändningarna kanske är generationsrelaterade. Och programmet i sig är inte så kul heller, men då ska man tänka på hur erbarmligt dåligt det kan vara när andra länder är värd…

    Jag är ingen stor nationalist, men jag tycker att om det ska finnas någon poäng med att länder tävlar bör artist och låtskrivare bo i landet. Jmf i sportens värld. Tänk om idrottare fick ställa upp för vilket land som helst i OS. Att man flyttar och byter nationalitet är en sak, men när länder kan representeras av personer helt utan koppling till landet kunde man väl bara låta vem som helst skicka in låtar…

    Däremot tycker jag inte det spelar så stor roll t ex vilket språk någon sjunger på.

    Comment by Fredrik — 2016 05 13 11:46 #

  7. Enn, jag håller med Dig men kanske man kan se en viss Hollywoodstrategi i kommande framtid och troligen kommer varken Du eller jag att kunna se det….Om nu inte det finns en evig mottagning dit vi skall?

    Comment by Sjölander Urban — 2016 05 13 22:21 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^