Melodikrysset nummer 12 2016
26 mars 2016 12:30 | Film, Media, Musik, Politik, Ur dagboken | 7 kommentarerDet var en musikaliskt påskrisliknande blandning Anders Eldeman bjöd på i dag, påskafton.
Krysset började med en påminnelse om att det inte längre är väletablerade artister som klarar sig bra i Melodifestivalen: Ur årets upplaga fick vi höra ”Håll mitt hjärta hårt” med Tommy Nilsson, Uno Svenningsson och Patrik Isaksson.
Thore Skogman skulle väl inte ha en chans om han – jo, jag vet, att han är död – försökte kvala in med ”Tiotusen röda rosor”, i dag spelad av Lars Roos.
Jag är generellt inte Lasse Berghagen-fan, men hans ”En kväll i juni” har både fin text och fin melodi. Men skulle dagens melodifestivalröstande, speciellt då alla barn, rösta på en sådan här låt?
Då skulle säkert Ola Svenssons ”Tonight I’m Yours” klara sig bättre redan för att Ola sjunger den på engelska. Märk att jag tycker att han gör det bra, så det här är inget försök att dissa låten.
Vi går över till filmmelodier i stället.
Själv hade jag först svårt att placera ”Livet är underbart”, detta för att jag inte har sett Helena Bergströms ”Så olika”. Jag har sett annat hon har gjort, men ibland hinner man inte se riktigt allt nytt som kommer på bio – mycket där är ju heller inte sevärt, och så är det den där popcornstanken…
Däremot har jag sett svensk-danska ”Bron” på TV och kände därför också igen signaturen. ”Bron” är välgjord och bitvis riktigt spännande men har en kanske väl labyrintisk, ibland lite konstruerad intrig.
Här, ser jag, finns en naturlig övergång till ytterligare en fråga. Vi hörde Adèle i ”Water Under the Bridge”.
Och därmed har vi fått en naturlig bro till ytterligare en låt, musikaliskt faktiskt ännu bättre: ”Brusa högre lilla å” av och med Björn J:son Lindh. Gissa om jag har honom och låten på skiva!
Andrew Webber-Lloyd har gjort en del bra musik, men jag tycker att det var synd att vi i dag fick hör hans ”No Matter What” med Boyzone.
Snäppet knepigare för flertalet var det säkert att komma på, vem som tillsammans med Tony Bennett sjöng ”Body And Soul”. Jo, Amy Winehouse.
Till allra sist i dag har jag sparat två stora svenska sångdiktare.
Lars Forssell översatte ofta vistexter, bland annat franska sådana, och hade en stark känsla för det han gjorde – jag har, med hans tillstånd, en gång i världen (1970) publicerat exempel på detta i min egen sångbok ”Upp till kamp! Sånger för arbete, frihet och fred”. En smula ambivalent kände jag mig inför hans samarbete med Lill-Babs, en scenshow som jag dock har på skiva. (Läs mer ovan under Kulturspegeln, Musik.) På den här skivan finns bland mycket annat också det vi fick höra i dag, ”Anna Stark”.
Och så går vi i mål med Taubes ”Här är den sköna sommar”. Den är en fin visa, även om den sköna sommarn inte riktigt är här än – det är ju bara slutet av mars. Men jag har alltid haft en annan invändning mot Evert Taubes text, och jag syftar då på den till synes slagkraftiga frasen ”det är krig och politik som har fördärvat vår jord”. Många krig är bara destruktiva och orättfärdiga, men jag är inte pacifist och anser alltså, att det finns situationer då man tvingas använda vapen. Och Taubes dom över politiken är ännu mer svepande och orättvis. Demokrati innebär inte bara rätten att rösta. Ska det senare ha någon mening, måste det också finnas tydliga politiska alternativ att välja mellan.
Allra sist: Glad påsk, allesammans!
För egen del ska jag, så snart hustrun har återkommit från Konsum, övergå till att naturfärga påskägg på estniskt vis, med skal av gul lök som huvudingrediens.
7 kommentarer
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
Men Enn, det är ju den tväre bonden och den burduse handelsmannen som beklagar sig över ”krig och politik”. Jag tror inte att man nödvändigtvis skall läsa in Taubes egen uppfattning i detta. Han berättar ju om de sura människor som inte kan uppskatta den sköna sommaren, inklusive sjömannen och kyrkoherden. Det är bara liten Karin och skalden själv som kan njuta av den sköna sommaren.
Visan är en av mina Taubefavoriter. Bäst tycker jag versen om ”kyrkherren” är. ”Satan följer dina spår” även i de blommande snår! Den organiserade religionens ledsats för att kunna kontrollera menigheten. Vare sig det nu är kristendom eller islam eller något annat,
Comment by Bengt O. — 2016 03 26 21:25 #
Till Bengt O: Kanske har du rätt – jag har alla mina taubesångböcker och taubeskivor i Uppsala och citerade ur minnet.
Comment by Enn Kokk — 2016 03 26 23:08 #
Glad påsk, i det soliga men stormiga vädret idag. Amy Winehouse kunde vi inte komma på igår, men det var en fin låt och en härlig jazzig röst hon hade.
Comment by Maggan — 2016 03 27 19:30 #
Till Maggan: Det är väl trevligt om Anders Eldeman då och då spelar också sådant som inte är känt för riktigt alla melodikrysslösare.
Glad påsk även till er!
Comment by Enn Kokk — 2016 03 27 19:37 #
Om krig och politik: Sen ska man nog ha i minnet att Taube skrev visan alldeles efter andra världskrigets slut. Fällda vid den tidpunkten i världshistorien ter sig väl inte bonden och handlarens bittra yttranden alldeles oförklarliga.
Comment by Magnus Andersson — 2016 03 27 22:54 #
Till Magnus Andersson: Jag älskar Taube och har alla hans visor på skivor och i sångböcker. Psykologiskt förstår jag de här reaktionerna, inte minst om man knyter dem till tröttheten efter ett förödande krig, startat av tidens diktatorer.
Men i egenskap av flyktingbarn drog jag också tidigt slutsatsen, att det finns situationer då människor måste försvara sitt land med vapen i hand, snart också att medeborgarnas möjlighet att fritt kunna välja mellan olika politiska alternativ är demokratins livsnerv.
Comment by Enn Kokk — 2016 03 28 11:10 #
Löste faktiskt krysset för första gången på länge. När man har butik som har öppet på Lördagar så finns inte tiden till för kryss i vanliga fall. Eftersom vi öppnar 11 om dagarna försvinner tiden mellan 10 och 11 för transport ner till St Erikstorg där vi numera har ett litet krypin. Uppsalas äldsta handelsbod förövrigt, med anor av handel ner till 1350 talet. Huset i sig, som är intakt i nedersta planer sedan det byggdes på 1270 talet, har fått stått kvar efter alla eldsvådor i staden. Dock har ovanvåningarna byggts om ett antal gånger. Man talar gärna om 1702 års brand som stor, vilket den var men det har brunnit många gånger i Uppsala.
Comment by Sjölander Urban — 2016 03 29 10:34 #