Melodikrysset nummer 47 2015
21 november 2015 12:16 | Barnkultur, Film, Musik, Politik, Ur dagboken | 8 kommentarerDet är ingalunda så att allt det som spelas i Melodikrysset är välbekant för mig, även om jag genom åren har lyssnat på alla möjliga sorter av musik.
Tyska Modern Talking minns jag för all del till namnet, men deras ”Brother Louie” har jag inget musikaliskt förhållande till.
Och namnet Bruno Mars väcker inte några associationer, så inte heller hans ”Locked Out of Heaven”.
Mycket av det som förekommer i Melodifestivalen fastnar heller inte i mitt musikminne, så till exempel Linda Bangtzings ”Ta mig”. Och även om jag som artister rankar Uno Svenningson och Irma Schultz högre, har heller inte deras gemensamma bidrag i samma tävling ”God morgon” satt några djupare spår i mitt musikminne.
Som jag tidigare har bekänt, hör jag inte till dem som sitter klistrade vid TV-såpor av olika slag. ”Våra värsta år” har jag således inte sett, dock hört talas om. Men ”Love And Marriage” känner jag förstås igen, och sen är det inte så svårt att finna ut att Al Bundy i den här serien spelas av Ed O’Neill.
Ännu lättare var dagens första, också TV-anknutna fråga. Jag kände genast igen Magnus Härenstams röst och begrep snart, att det vi hörde var hämtat ur ”Fem myror är fler än fyra elefanter”.
Dagens andra barnfråga var rent musikalisk. Vi skulle känna igen ”Vi äro musikanter allt ifrån Skaraborg”.
Ytterligare en ljudillustration belyste mer fråga om hur barn kommer till: ”I fjol så gick jag med herrarna i hagen” ändar förstås sen i att det sparkar i magen.
Och ”Får jag låna nyckeln, Ann-Marie”, i dag framförd av Sune Mangs, speglade väl några avsikter åt samma håll den också.
Lite mer svävande åtrå präglar ”Drömmen om Elin”, i dag som instrumentalt original med Carl Jularbo.
En del av Anders Eldemans dubbelfrågor förstår jag inte riktigt vitsen med. Vad har till exempel Orups ”Magaluf” att göra med Cat Stevens’ ”Morning Has Broken”?
De båda delarna i den andra dubbelfrågan hade åtminstone ett samband med varann. Vi hörde Bing Crosby i ”Avalon” och skulle då också veta, att en del av melodin är lånad ur ”Tosca” av Giaccomo Puccini.
Det enda som då är kvar att redovisa svaret på är dagens filmfråga. Musiken vi hörde skulle vi förknippa med Moulin Rouge. Jag har filmen med bland andra Nicole Kidman, och jag har också varit i Paris och med egna ögon sett Moulin Rouge (dock utan att besöka etablissemanget).
Det finns inslag i fransk kultur som är underbara, och det finns inslag i fransk politik som jag inte finner lika lysande. Men jag hör till dem som hyllar rätten att leva och låta leva. Ingen får, som nu, ta sig rätten att försöka forma världen efter sitt beläte.
8 kommentarer
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
AE använder ibland dubbelfrågor för att spara tid. Han var ju hörbart förargad när han blev tvungen att ge plats åt nyheter mitt i programmet.
–
Frank Sinatras ”Love and Marriage” har en av de mest hycklande högerkristna texter jag vet. Det finns ju gott om kärlekslösa äktenskap och mycken kärlek och värme utanför äktenskapet. (Bara ett av flera skäl till att FS aldrig varit min idol.)
Comment by Stefan H, Järfälla — 2015 11 21 16:12 #
Stefan H: det är nog ingen vits med att värdera 1950-talets tidsanda utifrån våra dagars syn på saker och ting. Dessutom var ju inte F S textförfattare.
Comment by Lasse H — 2015 11 22 13:14 #
Jag lyssnar aldrig på Melodikrysset (tillhör väl inte målgruppen 65+). Men när det gäller urvalet av modern musik (rock och pop) tycker jag mig märka, i dina texter, att Eldeman har en ganska banal smak (eller gör ett banalt urval). Fast det är kanske en smaksak…
Comment by Jan — 2015 11 22 15:48 #
till Jan Galfvensjö: Melodikrysset är ett av Sveriges Radios mest populära program, med 1,7 miljoner lyssnare. 40.000 lösningar sänds in varje vecka.
Jag tror nog att Anders Eldeman gör sitt bästa för att nå mycket breda lyssnarskaror, och då blir det också svårt att ställa frågor om sådant som bara vissa ålderskategorier eller specialintresserade klarar.
Också jag lyssnar, trots att jag är 75+, ofta på helt andra musikgenrer, men som lättsam radiounderhållning tycker jag att Melodikrysset på det hela taget håller måttet.
Comment by Enn Kokk — 2015 11 22 18:52 #
1,7 miljoner lyssnare? Kan det verkligen stämma? Inte ens de populäraste tv-programmen når sådana siffror…
Comment by Jan — 2015 11 22 19:38 #
Till Jan Galfvensjö: Lyssnandet är utspritt över fler dagar än under direktsändningen i radio. Jag citerar direkt från Sveriges Radios informationssida om det här programmet: ”Varje vecka lyssnar omkring 1,7 miljoner människor på Melodikrysset. Av dem skickar 40.000 in sin lösning varje vecka.”
Den sida jag citerar innehåller också annat, bland annat en notis (med foto) om att jag varje vecka kåserar om programmet.
Comment by Enn Kokk — 2015 11 22 20:36 #
Till Lasse H:
50-talets tidsanda finns ju kvar ännu idag i vida kretsar, i synnerhet i USA. Frank Sinatra kanske inte skrev texten, men man får väl förmoda att han instämde i budskapet när han valde att framföra den.
Comment by Stefan H, Järfälla — 2015 11 23 2:30 #
Stefan: men 1955 fanns inte dagens tidsanda.
Comment by Lasse H — 2015 11 23 14:22 #