Sommar i P1 med Hédi Fried

8 juli 2015 17:14 | Mat & dryck, Media, Musik, Politik, Ur dagboken | 6 kommentarer

Hédi Fried föddes 1924 i Sighet i norra Rumänien. Hennes namn skulle kunna tas för ett namn på någon med tyska rötter, men hon tillhörde en judisk familj. Rumäniens vägval, när det gällde inställning till de stridande parterna i andra världskriget, var krokig, så också landets behandling av sin judiska minoritet, men mer än en kvarts miljon av landets judar mördades under loppet av kriget.

Hédi Fried deporterades tillsammans med den övriga familjen. Fadern avskiljdes från den kvinnliga delen av familjen, Hédi, hennes syster och deras mor. Vid ankomsten till Auschwitz (också känt som Óswięcim i Polen) skildes de båda flickorna från modern, som de sedan aldrig återsåg mer än möjligen som en del av den där röken som ständigt steg upp ur den stora skorstenen. Också systern höll på att gå samma öde till mötes, men Hédis djärva tilltag att genom ett platsbyte åter komma i närheten av systern och en senare sortering med annat utfall räddade livet på systern och möjliggjorde, att de båda flickorna senare transporterades till Bergen-Belsen i Niedersachsen. Här blev deras uppgift att tjäna som arbetskraft.

Berättelsen om det här är nästan outhärdlig, särskilt som Hédi Fried aldrig överdriver, aldrig ens darrar på rösten, när hon berättar om vad hon och hennes familj drabbades av, till dess att allierade trupper den 15 april 1945 befriade dem som hade överlevt lägervistelsen, bland dem henne och hennes syster.

De båda senare hörde till dem som lite senare erbjöds att åka till Sverige för rehabilitering och – något plötsligt nytt i deras liv – få äta sig mätta. Hon berättade om hur några av dem liksom inte vågade tro på att det skulle bli en likadan dag också i morgon och därför gömde mat de inte hade orkat äta upp under huvudkudden.

Men långsamt orienterar de sig i det nya landet. Hittar här andra judar, och en regnig dag blir de båda systrarna på utflykt upplockade av en stor och elegant bil och erbjudna skjuts av en elegant dam med egen chaufför. Först senare går det upp för dem, att damen i fråga är prinsessan Sibylla.

Hédi Fried berättade, att hon hade berättat den här historien för den nuvarande kungen, Carl XVI Gustaf, son till nämnda Sibylla.

Som man kan vänta sig, lockar inte en berättelse av det här slaget till ett alltför ystert musikval. Men mot slutet, i avsnittet om Sverige, ljusnar också tonen i musiken: Charles TrenetsBoum”, andantesatsen i Johan Helmich RomansDrottningholmsmusiken” och Olav GertelsVårvisa”, känd genom Hylands hörna 1959.

I övrigt noterar jag, att Hédi Fried verkar älska Franz Schubert – flera verk av honom spelades. Men också Georg Friedrich Händel och Maurice Ravel spelades.

Dessutom förstås judisk musik, mycket av den helt naturligt på jiddisch. Jag kan som exempel nämna ”Wiegala”, inte primärt för att den sjöngs av Anne Sofie von Otter utan för att den är ett gripande exempel: Den skrevs av Ilse Weber (1903-1944) i koncentrationslägret Theresienstadt, nuvarande Terezini i Tjeckien, under hennes egen vistelse där och med syftet att trösta de barn som också hade placerats där.

6 kommentarer

  1. Antagligen ett av de bästa sommarprogrammen
    denna säsong. Men det bevärdigas inte med
    en söndag. Där får man i stället strunt som
    Mannheimer och Apelgren. Har Rödöö tappat
    kompassen?

    Comment by Anders Nilsson — 2015 07 08 21:21 #

  2. Det vore självmord att säga
    nåt negativt om detta program.
    Men det var OK, har hört det förut.
    Jag känner en gammal man som suttit
    i koncentrationsläger han också.
    Han tycker kanske att en del gillar
    publiciteten för mycket.

    Comment by Fredrik Sjölin — 2015 07 08 21:52 #

  3. Det finns allt färre kvar med egna minnen av lägervistelser, så jag tycker att vi ska vara tacksamma för att några av dessa få är beredda att berätta.

    Comment by Enn Kokk — 2015 07 08 22:09 #

  4. Från Wikipedia hämtar jag: ”Numera håller sommarvärdarna personliga program och får tala om ”i princip vad som helst” och väljer själva musiken.”
    Därför får man nog acceptera att ”tunga, allvarliga” ämnen dyker upp då och då, och att underhållningsaspekten tillåts komma i skymundan ibland.

    Comment by Lasse H — 2015 07 08 23:26 #

  5. Jag har ingenting emot allvarliga temata eller seriös musik för den delen. Tvärt om, det kan vara befriande ibland.
    (Däremot är jag inte så förtjust i politiseringen av förintelsefrågan. Där klåfingriga politiker vill använda den som slagträ i invandringsfrågan. Fast det är en annan sak och har inget att göra med det här Sommarprogrammet.)

    Comment by Jan — 2015 07 09 0:13 #

  6. Ska försöka lyssna på nätet. Den dag folk blir uttråkade av denna mänskliga katastrof är väl här,ser jag. Synd. Bra skrivet, Enn.

    Comment by Ann-Katrin Roth — 2015 07 10 15:41 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^