KF säljer Akademibokhandeln och Bokus

8 juni 2015 15:01 | Media | 15 kommentarer

Det gamla vittförgrenade Kooperativa Förbundet har gradvis reducerats till dagens Coop, mest ett företag för livsmedelshandel. Också de stora förlags- och bokhandelsgrenarna har länge varit till salu – inte heller det kulturella ansvar som förr präglade konsumentkooperationen finns kvar.

Nu meddelar KF att Akademibokhandeln och dess nätföretag Bokus säljs till Private Equity-företaget Accent Equity Partners. KF avyttrar hela sin aktieandel, 65 procent. Kvar som ägare blir däremot främst Natur och Kultur.

Akademibokhandeln, med 125 bokhandlar, är med en omsättning på 1,7 miljarder Sveriges största bokhandelskedja, och dess resultat har under det senaste året kraftigt förbättrats, så det är ingen överhängande kris inom den här delen av verksamheten som tvingar KF att sälja. Skälet torde i stället vara att KF vill ha loss pengarna för att satsa dem på sina livsmedelskedjor.

Jag känner stor sorg över att epoken ”Bokkonsum” härmed är över – människan lever inte av korv allena.

Och när drabbar samma dråpslag Sveriges näst största bokförlagsgrupp, Norstedts, i vilken Socialdemokaternas anrika bokförlag, Tidens förlag, numera ingår?

15 kommentarer

  1. Tja, folkrörelserna verkar byta fokus. För din partikollega Ines Uusmann – styrelseordförande i OK – var ju det viktigaste att VD inte skulle bli en fattigpensionär. Och med 2 miljoner om året av medlemmarnas pengar kanske han klarar sig?
    Sedan känner även jag en viss saknad efter de gamla Konsum-varunamnen, Kalmar Choklad, Carlshams mejeri m lf. Ingenting sådant har man ju lyckats bevara. Även butikerna går ju i botten – Hur man kunde misslyckas med Gränby-butiken i Uppsala är ju förunderligt. I ett stort köpcentrum borde det nästan vara omöjligt att driva en sådan butik utan vinst – eller var det för att göra Jonas Sjöstedt glad?

    Comment by Thomas Åkerblad — 2015 06 08 16:03 #

  2. Till Thomas Åkerblad: Nu är ju inte OK en del av KF, även om det är ett kooperativt företag.

    Också jag saknar Konsums egna, i meningen egentillverkade, varumärken. Några finns åtminstone kvar fast numera i privat ägo.

    Även för mig är nedläggningen av gränbybutiken obegriplig – den var ju, när gränbycentret på sin tid byggdes, själva kärnan i det nya köppalatset.

    Comment by Enn Kokk — 2015 06 08 16:57 #

  3. Jag gillar alla företag som ägnar sig åt kärnverksamheten. När företagen blir diversehandlare tappar de lätt sin själ. Kopplingen mellan KF bokhandlarkedjor, resebyråer och klädkedjor är inte direkt logisk.
    Jag kommer också ihåg varumärken som Kalmarchoklad och Vårby bryggerier. Som man sålde för att investera i andra branscher.
    Jag stämmer också in i kritiken av förre OK-VD:n Göran Lindblås monsterpension på 64 miljoner kronor. Ines Uusmanns liknelse med fattigpensionärer finner jag direkt stötande.

    Comment by Jan — 2015 06 08 17:32 #

  4. Till Jan Galfvensjö: Fast konsumentkooperation kan ju innebära samköp eller samtillverkning av alla möjliga sorters konsumtionsvaror: KF hade själv ett bokförlag, numera fusionerat med det senare inköpta och större Norstedts, och har fortfarande ett ännu mer berömt och framgångsrikt barnboksförlag, Rabén & Sjögren.

    Comment by Enn Kokk — 2015 06 08 19:22 #

  5. Visst, det jag reagerar emot är när man säljer ut sin kärnverksamhet för att istället syssla med renodlad investmentkapitalism.

    Comment by Jan — 2015 06 08 19:44 #

  6. Javisst, man säljer ut sin kärnverksamhet för att ägna sig åt det man anser sig kunna bättre….
    Och, när någon själv anser sig vara ”fena” på investmentverksamhet, brukar det gå åt pipsvängen…

    Comment by Bosse — 2015 06 08 20:13 #

  7. Dagligvaror verkar ju inte heller gå så bra. Både Coop i Gränby och i Stenhagen har slagit igen. Finns det någon konsumaffär som lönar sig i Uppsala?

    Comment by Åke F — 2015 06 08 22:15 #

  8. Har inte Ines Uusmann visat kooperationens verkliga ansikte?

    Comment by Bengt Eliasson — 2015 06 10 13:17 #

  9. Jag vill verkligen inte försvara Ines Uusmann, men OK är inte lika med hela kooperationen.

    Comment by Enn Kokk — 2015 06 10 14:34 #

  10. Till Åke F: Coop på Ringgatan går mycket bra, och eftersom Coop numera inte fortsätter driva olönsamma butiker, måste övriga som återstår rimligen bära sig.

    Hur lönsamheten är för det relativt nya och stora Coop vid Centralstationen – vi handlar där nu – vet jag inte, men butiken är välskött och ser ut att ha mycket kunder.

    Comment by Enn Kokk — 2015 06 11 9:10 #

  11. ”Jag vill verkligen inte försvara Ines Uusmann, men OK är inte lika med hela kooperationen.” – Måhända så, men Coop är väl en väsentlig del av kooperationen i Sverige. Där tjänar den nytillsatte VD:n, Sonat Burman-Olsson, 3,5 gånger mer än den förre OK-chefen, nämligen 10 miljoner kronor om året.
    Att jämföra med Coops förre VD Frank Fiskers ynka 7 miljoner. Frank lyckades med att leda Coop till en nettoförlust på 2 miljarder och avsattes därför. Förmodligen med dyrbara miljonfallskärmar i bagaget. Sådan är kapitalismen…

    Comment by Jan — 2015 06 11 12:35 #

  12. Till Jan Galfvensjö: Hon köptes över från ICA, så det här säger väl också något om lönenivån där.

    Men kan hon verkligen få Coops utveckling att vända, får man väl svälja det.

    Comment by Enn Kokk — 2015 06 11 12:57 #

  13. Visst, men det jag i grunden ifrågasätter är den här näringslivskulturen i toppen på kooperationen. Det rimmar illa med kooperationens grundidéer.
    På sätt och vis har ICA en större ekonomisk demokrati än Coop då även handlarna på fältet kan tjäna sig en hacka. Inte bara de på huvudkontoret. Konsumföreståndare och deras personal är ju inte direkt överbetalda. För att uttrycka sig milt.

    Comment by Jan — 2015 06 11 13:18 #

  14. ICA:s framgång bygger på att deras handlare kan fatta en massa egna beslut på golvet samtidigt som de har en välsmord inköpsorganisation centralt som får ner inköpspriserna. Brukar tjuvtitta i ICA-materialet som idoga ICA-tjänstemän jobbar med på Västerås-tåget. De ligger i framkant bär det gäller försäljning och metoder och de erbjuder sina handlare detta. Allt detta finns nog på kooperationen någonstans men inte så konsekvent genomfört. Och eftersom folk bara kan handla sitt dagliga bröd en gång är en andraplacering i folks hjärta inte mycket värd i denna bransch.

    Comment by Anders Wallin — 2015 06 11 13:33 #

  15. Om kooperationen ska överleva och ta nya marknadsandelar, får man väl ta efter en del av ICAs metoder.

    Men ett problem man inte kommer förbi är att ICa genom sin storlek kan förhandla sig till bättre inköpspriser.

    Comment by Enn Kokk — 2015 06 11 14:25 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^