Konsumentkooperationen i övriga Norden starkare än i Sverige

10 mars 2015 15:51 | Mat & dryck | 5 kommentarer

Konsumentkooperationen i övriga Norden är mycket starkare än den i Sverige. Den danska kooperationen har till exempel en marknadsandel på 37,5 procent. Det som utmärker den, liksom den norska, vars köp av norska ICA jag nyligen skrev om, är bland annat en högre grad av diversifiering i fråga om inriktning, varuutbud och priser. Den danska kooperationen driver, utöver vanliga butiker och lågprismarknader, kallade Brugsen, Kvickly och Fakta, kedjan Irma, som har det där lilla extra.

I Finland klövs kooperationen, på grund av politiska motsättningar, i en arbetar- och en bondekooperation. Medan den förra inte har klarat sig så bra, har den senare – som alltså driver butiker, varuhus med mera – varit mycket framgångsrik. Kooperationens marknadsandel är mycket hög, 43 procent.

Och den norska kooperationen är ingalunda på fallrepet den heller. Jag har nyligen berättat om dess övertagande av norska delen av ICA, som kommer att leda till att Coop får 28 procent av marknaden i Norge. Också tidigare har norska Coop köpt en privat butikskedja. De nu inköpta ICA-butikerna kommer, beroende på storlek och inriktning, att infogas i lämpliga delar av Coops ganska varierade butiksnät:
Coop Obs!, hypermarknader med varor från olika branscher under samma tak
Coop Mega, supermarknader med matvaror inklusive färskvarudisk
Coop Prix, en lågpriskedja med begränsat urval
Coop Marked, små närbutiker
Coop Extra, supermarknader med fokus på lågpris

I motsats till vad som är fallet med kooperationen i Sverige driver Coop Norge också en hel rad fackhandelskedjor:
Coop Extra Bygg, byggvaror
Coop Byggmix, byggvaror
Coop Obs! Bygg, byggvaror
Coop Elektro, elartiklar
Coop Kjøkken og Hjem, varor till kök och hem
Coop Sport, sportartiklar

5 kommentarer

  1. Här har jag delvis svar på det jag frågade i det senaste inlägget.

    Så bra!

    Comment by Hans G Eriksson — 2015 03 12 15:41 #

  2. Däremot torde nog KF Sverige toppa löneligan då den nytillträdde vd:n Sonat Burman-Olsson, före detta vice vd på ICA, har en lön på 10 miljoner kronor årligen. Överlägset högst inom folkrörelsen och kooperationen.

    Comment by Jan — 2015 03 25 22:27 #

  3. Till Jan Galfvensjö: I princip delar jag din kritiska hållning till löner av den storleksordningen, inte bara i KF-sfären. Men jag antar att bakom det här ligger strävan att till KF från ICA locka över en man, som vet hur slipstenarna ska dras för att kooperationens butiker ska bli lönsamma, vilket är nödvändigt för att KF ska överleva och sen ta en större andel av marknaden,

    Comment by Enn Kokk — 2015 03 26 8:54 #

  4. Visst vore det bra, Enn. Fast KF har haft en karusell av chefer med miljonlöner och ännu dyrare fallskärmar som ofta lösts ut efter bara några år. Så min tillit till att dessa vd:ar presterar i nivå med sina mångmiljonlöner är dessvärre inte särskilt stor. Sonat Burman-Olsson är, för övrigt, kvinna.

    Comment by Jan — 2015 03 26 16:32 #

  5. Till Jan Galfensjö: Tack för rättelsen. Vi får väl hoppas att hon gör skäl för pengarna.

    Comment by Enn Kokk — 2015 03 26 17:56 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^