Från Andra chansen till final

8 mars 2015 16:16 | Media, Musik, Ur dagboken | 5 kommentarer

Jag såg förstås också Andra chansen i Melodifestivalen.

Och jag förstår fortfarande inte varför just de här låtarna gick vidare till final och hur det tekniskt gick till.

Jag har tidigare uttryckt viss sympati för Hasse Andersson och ”Guld och gröna skogar”. Det handlar dock mer om att ”Guld och gröna skogar” är den enda låten i den här tävlingen, som har lite tycke av schlager, än om att den skulle ha en chans i Eurovision Song Contest.

Och också i gårdagens utslagstävling noterade jag, att ”Forever Starts Today” med Linus Svenning åtminstone har ansatser till riktig refräng.

Men varför de övriga två låtarna, ”Make Me (La La La)” med Dinah Nah och ”Groupie” – förstår de där barnen som röstar över huvud taget vad ordet kan ha för innebörd? – med Samir & Viktor, gick vidare till final förstår jag inte.

Jag har nog för klent förstånd.

5 kommentarer

  1. Det är inte Ditt förstånd det är fel på. Det är Christer Björkman som bestämt att det ska vara så! Han har väl någon dold plan för att motivera varför ”Böskens” låt alls får delta trots att den rensades bort förra gången (2009) och istället blev en japansk hit men som nu försetts med ny text och titel.

    Så här skrev Aftonbladet om detta:

    Drar den gärna en gång till.
    Vitsen är helt enkelt lite för bra.
    När ”Guld och gröna skogar” inte kom med i Melodifestivalen 2009 sålde upphovsmännen låten till Japan. Där döptes den om till ”Tanabata matsuri” och släpptes av Tegomass.

    I och med det borde Hasse Anderssons bidrag inte vara aktuell för Melodifestivalen längre. Låtarna får inte släppas eller framföras offentligt före programledarna skriker ”Nu kör vi” i direktsändning. Åtminstone inte enligt SVT:s egna regler.
    Men det glömde Christer Björkman och juryn bort när årets bidrag sållades fram. SVT gjorde en tabbe.

    Hur hanterade då det anrika public service-företaget fadäsen?
    Jo, först stoppade de ner
    öronen i fickan och låtsades som om låtversionerna inte liknade varandra alls, trots att de i princip är identiska. Det snackades om olika ”verk” och ”konstnärlig frihet” och att fraseringen skilde sig åt.
    Sedan lät de sina avlönade Bagdad Bob-skribenter skriva snömos på hemsidan om varför hela saken var en ickefråga. Men mest låtsades de, med en härlig och auktoritär härskarteknik, som att det regnade.
    Bra jobbat.
    Ingen skugga faller på Hasse Andersson i den här underhållande lilla skandalen. Det är stiligt att en äldre musiktradition fortfarande har en plats i den nya ”appifierade” versionen av tävlingen.
    Och det är bra att veta att reglerna i Melodifestivalen egentligen inte betyder ett smack. Eftersom ingen behöver ta någonting SVT säger i programmet på allvar lär fortsättningen bli kul. Trovärdighet? Nja.

    Comment by Mats Werner — 2015 03 09 6:49 #

  2. Och så här skriver Susanne Wigfors idag på SCHALGERUPPRORET och MUSIKUPPRORETS Facebooksidor:

    ”GULD OCH GRÖNA SKOGAR” MÅSTE DISKAS! Ska ledningen i public servicebolaget SVT tillåtas ta order av Christer Björkman och därmed ogiltigförklara sina egna regler? Som licensbetalare är mitt svar: NEJ!
    SVT:s regler för Melodifestivalen är tydliga. Läs själva. Citat från ”Inbjudan till Melodifestivalen” (http://www.svt.se/…/article214…/binary/inbjudanmello2015.pdf):

    ”Sektion B: Regler för det insända bidraget
    B1. Endast nya verk som inte tidigare gjorts tillgängliga för allmänheten – vare sig genom överföring till allmänheten, offentligt framförande eller publicering/spridning – får delta i tävlingen. I kravet att verket inte får vara publicerat/spritt tidigare ligger att melodi och text inte tidigare får vara utgivna – på skiva, kassett, videoband, film, i tryckt form etc. – eller på annat sätt ha spridits till allmänheten. Kravet att verket inte tidigare får ha framförts offentligt utgör bl.a. hinder mot framförande i konsert-sammanhang eller liknande. I kravet att verket inte får ha varit föremål för överföring till allmänheten ligger att verket t.ex. inte får ha utsänts eller gjorts tillgängligt för allmänheten via radio, TV, Internet eller via mobiltelefonnät.”
    Lite längre ner står det att ”D3. Om upphovsman/-män, artist eller representant för dessa bryter mot detta regelverk eller om inlämnat tävlingsbidrag eljest står i strid med detsamma, förbehåller sig SVT rätten att utesluta inlämnat bidrag, samt att därvid, helt eller delvis, inte utbetala ersättning i någon form.”
    VÄNTA NU! DÅ MÅSTE VÄL LÅTEN DISKAS?
    Samma låtskrivare hade alltså skickat in låten tidigare med annan titel, men när den inte kom med då så släppte de den till ett japanskt band som fick en hit med låten med japansk text. Alltså körd för all framtid för Mello. Det vet låtskrivarna. Men de chansar och skickar den igen med ny svensk text och hoppas att ingen märker något. Christer B som måste ha känt igen melodin måste ha insett att det var ETT KLART REGELBROTT. Det uppmärksammar också flera tidningar bl.a. Aftonbladets Markus Larsson. Svd skriver insiktsfullt:
    ”Det japanska bandet Tegomass fick en hit med en tolkning av låten ”Sommaren på Bjäre”, även den skriven av Hasse Anderssons låtskrivare Johan Bejerholm, Elin Wrethov och Anderz Wrethov. Om Tegomass låt hade visat sig vara identisk med Hasse Anderssons bidrag hade sångaren riskerat att bli diskad. Enligt Melodifestivalens regelverk kan endast nya verk, inte tidigare tillgängliggjorda för allmänheten, delta i tävlingen.”
    SVT BRYTER ÄVEN MOT ESC:s REGLER! (http://sv.wikipedia.org/wiki/Eurovision_Song_Contest):
    ”De tävlande låtarna får inför varje års ESC inte ha varit publicerade för allmänheten före ett visst datum som bestäms av EBU, och alla bidrag måste vara nyskrivna (ej tidigare utgivna låtar tillåts).”
    Skulle Hasse Kvinnaböske Andersson vinna finalen så riskerar alltså det svenska bidraget att diskas redan innan Eurovision Song Contest sänds.
    DISKA LÅTEN NU! Detta borde vara spiken i kistan för Melodifestivalens rättslösa styrelsesätt av en person och uppgift för SVT:s nya VD att rätta till.

    Comment by Mats Werner — 2015 03 09 10:06 #

  3. http://youtu.be/D_lsFWJWvMU

    Comment by Mats Werner — 2015 03 09 11:22 #

  4. Utan några som helst värderingar i övrigt (och jag kan väl nämna att jag inte lyssnat på något av bidragen frivilligt)… så är jag lite fascinerad av att låtskrivarna rimmat ”guld och gröna skogar” på – ”guld och gröna skogar”. Inget fjanteri med ”dans på logar” eller så, de verkar ha tänkt ”alla fattar ändå att det bara är nödrim, och texter betyder väl ingenting i sammanhanget, vi kan lika gärna ta samma rad en gång till!”.

    (Eller också har de till och med ännu sämre språköra än genomsnittet i branschen.)

    Comment by Olof Öberg — 2015 03 09 13:14 #

  5. Teknikaliteterna runt Hasse Anderssons låt är mig likgiltiga. Det handlar om mer än en låt. Jag tycker att det sena 60-talet och 70-talet var Melodifestivalens (och ESC:s) högtid.
    Någon gång på 80-talet började degenereringen. Avskaffandet av orkestern var kanske startskottet för utförslöpan. Idag är det väl ett slags Kiviks marknad. Och det är förmodligen ingenting man kan göra åt det…

    Comment by Jan — 2015 03 09 15:30 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^