Vad är en schlager?

1 mars 2015 14:32 | Musik | 8 kommentarer

Jag såg förr melodifestivalerna som schlagertävlingar, tävlingar i populärmusik men inte i vilken populärmusik som helst. Musikaliskt kunde bidragen i och för sig hämta inspiration från andra genrer, men vare sig dessa lån kom från jazz- eller operettvärlden eller någon annan genre, oftast tidens pardansmusik (foxtrot men ibland också vals eller tango), stod sången i centrum, och texterna – alltid på svenska – innehöll en refräng, en krok, som lätt fastnade i musikminnet. Poängen med schlager var inte bara att folk skulle köpa skivor utan att de här sångerna skulle ha egenskaper som fick lyssnarna att själva vilja sjunga med. Man kunde köpa häften med nya och gamla schlager, och förutsättningen för deras popularitet var att köparna/brukarna själva skulle komma i håg melodierna.

När jag nu, dagen efter kvällen då jag följde Melodifestivalens senaste deltävling, den i Örebro, försöker rannsaka mitt annars ganska goda musikminne, minns jag bara en låt, som har lite av just de här egenskaperna, ”Guld och gröna skogar” med Hasse Kvinnaböske Andersson. Missförstå mig inte – inte heller jag tyckte att det var världens bästa låt, men den hade åtminstone vissa schlagerkvaliteter. Så enligt min mening var den väl värd sin andra chans.

Problemet är att alla andra låtar, både de publiken röstade vidare och de den röstade bort – metoderna för bådadera är för övrigt tekniskt obegripliga – är av det slaget, att om Anders Eldeman om något år får för sig att spela dem i Melodikrysset, kommer ingen att komma i håg dem.

Jo, jag begriper varför ”Heroes” med Måns Zelmerlöw gick vidare till final. Men det var inte på grund av låtens musikaliska kvaliteter utan på grund av dess bländande utanverk. ”Heroes” var ett nästan perfekt stycke scenshow.

När det gäller den andra låten som gick direkt till final, ”Building It Up” med JTR, ser jag inte ens några såna skäl. Den måste ha röstats fram av barn och av musikaliskt förståndshandikappade.

Om den andra låten till ”Andra chansen”, ”Make Me (La La La)” med Dinah Nah, orkar jag inte ens säga något elakt.

Jo, enda trösten är att ingen kommer att minnas den, när melodifestivalandet är över.

8 kommentarer

  1. Det kändes som slöseri med tid att se. De två låtarna du nämner på slutet har jag redan glömt.

    Comment by Eva Sw — 2015 03 01 19:30 #

  2. Till Eva Swedenmark: Eftersom jag vecka efter vecka löser Melodikrysset, försöker jag hänga med också i Melodifestivalen. Men de låtar som nu förekommer i Melodifestivalen kommer snart att vara bortglömda, stendöda, och då inte användbara för det här ändamålet heller.

    Comment by Enn Kokk — 2015 03 01 23:22 #

  3. Det här är en schlager:
    http://www.povelramelsallskapet.se/arkiv/texter/en_schlager_i_sverige.htm

    Comment by Grundis — 2015 03 02 12:31 #

  4. Till Grundis: Jag är allt sedan unga dar en stor beundrare av Povel Ramel – har hört praktiskt taget allt av honom. Och visst är det här både roligt och träffande. Men faktum är att det finns schlager både av undermålig och av annan karaktär.

    Min poäng just i det här fallet – Melodifestivalen – är dock att låtarna där, hur man än ser på dem, aldrig kan bli just schlager.

    Comment by Enn Kokk — 2015 03 02 16:21 #

  5. Schlager, enligt Wikipedia: ”Från tyskans Schlager; ’något som slår’, är ett begrepp som ursprungligen innebär ett populärt musikstycke som ”slår”, d.v.s. en slagdänga”.
    Sedan är det naturligtvis så att ålder spelar roll. Jonny Bode eller Gunnar Wiklund är säkert okända namn för de tonårsflickor som bestämmer utfallet i årets Melodifestival. Precis som Eric Saade och JTR är likgiltiga artister för de som någon gång hört Östen Warnerbring eller Towa Carson…

    Comment by Jan — 2015 03 02 17:40 #

  6. Till Jan Galfvensjö: Nej, jag tror inte att det här är en generationsfråga. Själv envisas jag med att fortsätta lyssna också på ny populärmusik.

    Min poäng är att schlager måste gå att sjunga även av publiken, att melodi och text lätt ska fastna i musikminnet. Mycket av det vi nu ser/hör i Melodifestivalen har inte de här egenskaperna utan är främst scenshow.

    Comment by Enn Kokk — 2015 03 02 18:32 #

  7. Man kan ha olika syn på vad som fastnar i minnet och inte. Min åsikt är dock den att all musik har sin publik, och jag skulle aldrig få för mig att kalla dem som har en musiksmak som skiljer sig från min för ”musikaliskt förståndshandikappade”…

    Comment by Lena — 2015 03 24 9:50 #

  8. Till Lena: Jag medger att jag uttyckte mig provokativt men vidhåller att den här tävlingen på flera sätt har gått helt snett. Jag kan här utgå från ditt eget exempel: Om det som fastnar i minnet är ett slags scenshow men om man inte själv, om än amatörmässigt, är förmögen att återge melodi eller refräng – kan man då över huvud taget benämna låten i fråga som schlager?

    Comment by Enn Kokk — 2015 03 24 10:44 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^