Norska ICA slänger in handduken – butikerna säljs till Coop
6 oktober 2014 12:04 | Mat & dryck | Kommentering avstängdICA har ju länge varit den största butikskedjan i Sverige, men kedjans försök att slå sig in på den norska marknaden har blivit ett både utdraget och kostsamt – till slut alltför kostsamt – äventyr. Trots en del butiksnedläggningar var ICAs förlust på den norska marknaden 1,9 miljoner kronor – per dag!
Det finns ett par andra stora privata livsmedelskedjor i Norge, NorgesGruppen och Rema 1000, så stora att de norska konkurrensmyndigheterna har sagt nej till både fusion och nära samarbete med dem, och till slut återstod bara att bita i det sura äpplet och sälja till Coop. Coop hade vid föregående årsskifte 22,7 procent av den norska livsmedelsmarknaden, och till det kan gruppen i och med köpet av ICA lägga ytterligare 11,1 procent. ICA Norge hade 2013 en omsättning på 16,5 miljarder kronor.
En fusion med Coop underlättas av att norska ICAs butiker till stor del finns på andra ställen än Coops. En och annan rationalisering/nedläggning kan det nog bli, men i stort sett kommer Coops butiknät att nu bli mycket större. Så priset, 2,8 miljarder, kan vara väl använda pengar.
ICA Norge har 3.600 anställda och 553 butiker. Norska ICAs butiker heter ICA Supermarked, Rimi och Matkroken. Coop kan ju knappast driva vidare butiker under namnet ICA, och ICA har också Rimi-butiker i Baltikum. De Rimi-butiker som tidigare fanns även i Sverige har gått upp i ICAs vanliga butikskoncept. Det finns dock norska bedömare som tror att Coop kommer att göra försök att behålla det attraktiva Rimi-namnet.
No Comments yet
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^