Sommar i P1 med Bea Szenfeld
7 augusti 2014 22:32 | Media, Musik, Politik, Ur dagboken | 1 kommentarBea (Beata) Szenfelds Sommar-program får mig att fundera över om hon, sedan hon 1983 flyttade till Sverige, över huvud taget har lyssnat på några program i den här serien.
Hennes eget bidrag till den var till exempel (bortsett från några enstaka inslag som Morrisey, Neneh Cherry och Anthony & The Johnsons, de senare med en väldigt speciell version av ”Knockin’ On Heaven’s Door”) inte bara okänd mark för mig – så mycket hiphop-musik har knappast spelats i något sommarprogram tidigare. Alltså: jag är inte alls någon notorisk motståndare till hiphop, men Bea Szenfelds program saknade den musikaliska variation lyssnarna väntar sig av Sommar. Kunde hon till exempel inte ha spelat åtminstone något som emanerade från hennes uppväxtland, Polen?
Hennes sommarprogram speglade, om än på ett uppkäftigt och kaotiskt sätt, hennes eget liv, och hon tecknade också med några väl valda minnen bilden av det forna kommunistiska Polen med varubrist, tomma butikshyllor och annat kaos.
Hon har, efter utbildning på Beckmans, slagit igenom som modedesigner, också gjort internationell karriär; bland annat har hon designat kläder åt Lady Gaga. Till hennes egenheter som modeskapare hör att arbeta för hand – inget plagg blir exakt det andra likt – och att arbeta med i sammanhanget ovanliga material som papper, PVC och pasta.
Ofta arbetade hon i sitt sommarprogram med snabba klipp och antydningar, till exempel en intagning på något som föreföll ha varit en psykiatrisk klinik, och en snabbredovisning av sitt eget konsumtionsmönster (choklad, hummus och porr).
Vad det är för porr hon gillar framgick inte, däremot att män inte verkar stå högt i kurs i hennes värld.
1 kommentar
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
Programmet skulle inte ha tilltalat mig heller med sån musik. Men…”Kunde hon till exempel inte ha spelat åtminstone något som emanerade från hennes uppväxtland, Polen?”
Kanske hennes upplevelser i Polen var sådana att hon inte ville ha att göra med polsk musik? Tusentals polska judar flydde 1968-1972 under de svåra åren för judarna, utrensningar från arbeten, fördrivningar, osv. Bea var 10 år när de lämnade Polen 1972. Notera: Jag antar iom hennes efternamn att familjen är judisk; kan givetvis ha fel.
Comment by Ann-Katrin Roth — 2014 08 08 16:30 #