Sommar i P1 med Nathalia Edenmont

23 juni 2014 16:18 | Media, Musik, Politik | 2 kommentarer

Fotokonstnären Nathalia Edenmont var dagens värd i Sommar i P1. Jag har för egen del aldrig sett hennes kontroversiella konstverk men har förstått, att hennes användande i sin konst av döda djur, bland annat fjärilar, har väckt både uppmärksamhet och ilska.

Hon startade sin konstnärliga bana, fast på andra områden, med mer konventionell konst men också musik och balett, i hemstaden Jalta på det Krim, som Nikita Chrustjov 1954 överraskande förde över från Ryssland till Ukraina, men hon tycks, trots att modern var ukrainska, inte ha lärt sig ukrainska förrän hon senare studerade vid Kievs statliga konsthögskola. Hon har också studerat vid konsthögskolan i Simferopol på Krim-halvön.

Att språket i de kretsar där hon föddes var ryska berörde hon således i sitt sommarprogram. Däremot nämnde hon inte Krims ursprungliga majoritetsfolk, krimtatarerna.

Hennes sommarprogram var i många avseenden intressant och minnena också livfullt berättade, men historien om hennes liv – hon är född 1970 och således ännu relativt ung – innehöll också luckor och frågetecken. Varför dog föräldrarna – de var vid det laget frånskilda – båda i så tidig ålder? Vad är, enligt henne själv, skälet till att hon trots sin relativa ungdom har hunnit vara gift så pass många gånger? Hur kom det sig att hon hamnade i just Stockholm år 1991?

Musikurvalet var egensinnigt och intressant och innehöll förstås en del ryska verk. Två av dem var signerade Pjotr Tjajkovskij och hämtade ur ”Svansjön” respektive ”Nötknäpparen”; dessutom spelades ”Sovjethymnen”. Men jag vet inte om hon ens tänkte på att Aram ChatjaturiansSabeldans” är ett verk av en armenier.

Resten hade stor musikalisk spridning, men mycket av det hon spelade var modern eller ganska modern populärmusik, sådant som ”Like a Virgin” med Madonna, ”Jag vet en dejlig rosa” med Robyn, ”Waterloo” med ABBA, ”Mein Herr” ur ”Cabaret” med Liza Minnelli, ”It’s Oh So Quiet” med Björk och ”Busy Doin’ Nothing” med Ace Wilder.

2 kommentarer

  1. En frisk fläkt, denna kvinna! Med en hel arsenal av intressanta livshändelser i bagaget. Tacksamt för en sommarpratare att dela med sig av, förstås. Jag förstod det som att båda hennes föräldrar dog på sina respektive arbetsplatser, fadern i ett bergras och hon uttryckte en misstanke om att modern blivit förgiftad på sitt arbete. Jag tyckte hennes fragmentariska framställning var suveränt skickligt genomförd. En god berättare får inte berätta allt.

    Comment by anita lindblad — 2014 06 23 20:27 #

  2. Till Anita Lindblad: En del av sommarpratarna är förstås så kända för radiopubliken, att de kan vara impressionistiska. Men jag – och många med mig, antar jag – visste inte så mycket i förväg om den här damen, och då känns luckor och hopp mer utmanande.

    Comment by Enn Kokk — 2014 06 23 23:56 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^