Melodikrysset nummer 6 2014

8 februari 2014 10:46 | Deckare, Film, Media, Musik, Ur dagboken | 8 kommentarer

Vinter-OS förstör mina och många andras lördagsmorgnar. Ingen tvingar mig dess bättre att höra OS-sändningarna i radio – jag gör det heller inte – men för att bli klar till det med anledning av sportsändningarna tidigarelagda Melodikrysset, stiger jag upp halv sju.

Och det jag då tänker (och ibland säger högt) hör inte till ”Det vackraste”, för att citera Cecilia Vennersten.

Den kom tvåa i Melodifestivalen 1995, så därmed är vi inne på ett aktuellt ämne, också tangerat i dagens kryss i flera omgångar.

Dagens kryss inleddes till och med med en melodifestivallåt, ”Trivialitet” som Sylvia Vrethammar sjöng 2013.

En betydligt mer långlivad melodifestivallåt gjorde Anna Book 1986 med ABC.

2013 deltog även Eric Gadd i Melodifestivalen, med ”Vi kommer aldrig att förlora”. Men vann gjorde han ju inte för den skull.

Då är steget inte långt till hans namne Eric, med Saade i efternamn. Han har väl aldrig hört till just mina favoritet, och inte heller ”Till I Break” har fått mig att bli en av hans fans.

Det här betyder inte att jag för den skull skulle älska alla band och låtar från förr. Tages hade förvisso sina fans, men jag hörde aldrig till dem. Därmed inte sagt att deras Miss BacBaren” var något helt misslyckat.

För övrigt skrevs och framfördes det mycket halvdan musik också förr i världen. Det är bara det att mycket av det där aldrig spelas numera. Däremot plockas pärlorna fram ur skivarkivet. Och de är förstås av vitt skilda slag, och ibland dyker de upp om och om igen.

Vi förknippar till exempel ”Are You Lonesome Tonight” med Elvis, men den är egentligen mycket äldre. Och här i Sverige minns vi den med Ann-Louise Hansson som ”Är du ensam ikväll?”.

En riktig gammal goding, känd i insjungning av Andrews Sisters, är ”Rum and Coca Cola”. Eldeman frågade vad det sjungs om i originalet, och jag antar att han då efterlyste det svenska ordet för drycken i fråga, rom. Fast i den svenska text, signerad Cornelis, som vi hörde Östen Warnerbring sjunga, är kombinationen en helt annan, hembränt och varm choklad. Det låter rätt jävligt.

Ytterligare två riktiga klassiker spelades.

Vera Lynn gjorde under andra världskriget internationell succé med ”We’ll Meet Again”. Hon sjöng in den redan 1939, men den blev ännu mer berömd genom den film från krigstiden den här låten ingick i. På svenska döptes låten till ”Vi möts igen”.

Ett musikinslag, ”As Time Goes By”, bidrog också till att göra ”Casablanca” med Humphrey Bogart och Ingrid Bergman till den succé den blev.

Inte riktigt samma kvaliteter hade TV-serien ”Miami Vice”, som jag faktiskt såg så pass många avsnitt av, att det inte var alltför svårt att komma på, att det var dess signaturmelodi vi hörde.

När det gällde ytterligare en film, var jag däremot tvungen att gissa. Jag har läst mycket Tolkien, men jag har inte sett alla filmatiseringar av hans verk, fast de ledbokstäver jag hade fått genom svaren på andra frågor fick mig att gissa, att den här spelade musiken borde förknippas med ”Hobbit”.

Jag är mer förtrogen med opera än med operett, men dagens operettmusik kände jag lätt igen: ”Du är min hela värld” ur ”Leendets land”. I det här fallet var det Nicolai Gedda som sjöng.

Nu ska jag återgå till morgontidningarna, som jag inte riktigt hann med i morse på grund av det tidigarelagda Melodikrysset. Men det går väl fort att läsa dem också, eftersom de troligen innehåller en massa värdelöst vetande om vinterolympiaden.

8 kommentarer

  1. Jag tänker se en del reportage från Olympiaden. Jag tycker det är sevärt och spännande. Vacker klassisk längdskidåkning är oslagbart. Backhoppning omväxlande och spännande. Jag ser med förtjusning konståkning på skridsko, liksom längdåkning, särskilt de långa loppen.

    Comment by Birgitta Dahl — 2014 02 08 10:56 #

  2. Bravo Birgitta Dahl. Berätta för karln din om Charlotte Kallas fantastiska skidlopp i dag.

    Comment by Inga-Greta — 2014 02 08 18:36 #

  3. Ja, det var verkligen ett fantastiskt lopp! Han har inte undgått att få höra om det!

    Comment by Birgitta Dahl — 2014 02 08 18:50 #

  4. Melodikrysset i alla ära men det programmet kan vi lyssna på varje vecka (vilket jag också gör) men OS med all härlig skidåkning kan vi bara lyssna eller titta på vart fjärde år.

    Comment by Martin B — 2014 02 09 14:09 #

  5. Till Martin B: Jag har inget emot att andra – som i motsats till mig är intresserade av skidåkning och annan sport – får sina intressen tillgodosedda, men frågan är om inte det här intresset borde tillgodoses i en särskild sportkanal inom public service. Ungefär som Aftonbladet härbärgerar Sporten i en särskild bilaga – som jag för min del omedelbart vidarebefordrar till papperskorgen.

    Comment by Enn Kokk — 2014 02 09 14:24 #

  6. Jag håller med dej, Enn! Jag förstår inte heller varför sporten inte kan ha en egen radiokanal, så slipper alla andra program maka på sej och sändas på knasiga tider (värre blir det kommande två lördagar för just M-x). Det blir lite väl mycket hausse för OS. Och jag tittar gärna också på skidtävlingarna emellanåt, och jag gläds med Kallas silver igår, och Hellners idag – jätteroligt, absolut! Men att OS tar över radiotablån så mycket som det gör, det gillar jag inte. Morr.

    Comment by Maggan — 2014 02 09 15:52 #

  7. Nicolai Gedda ja, en av mina absoluta favoriter (så vitt jag vet fortfarande i livet vid 88 års ålder). Jag blev lite konfunderad när AE kallade honom operettsångare, vilket leder mina tankar till namn som Sven-Olof Sandberg och Per Grundén. Nicolai Gedda är ju internationellt firad operatenor, även om han, i likhet med Jussi Björling, då och då framförde operettmelodier.

    Det är med minst sagt blandade känslor man följer årets olympiska spel. Jippot har som jag ser det nu spårat ur fullständigt i politik, pengar, mygel och korruption. Det är ett propagandanummer för Putin och hans gangsterkompisar, svulstigare än någonsin, värre än Berlin -36. Alla honnörsord är totalt begravda. Kan OS någonsin resa sig ur det träsket?

    Comment by Stefan H, Järfälla — 2014 02 09 17:53 #

  8. Stefan H, Nicolai Gedda är också en av mina favoriter. (F ö var både Sandberg och Grundén verksamma på Stockholmsoperan.)

    Gedda gav sin ”berättarbok” en i mitt tycke genialisk titel, som säger mycket om villkoren för artister på hans nivå: Gåvan är inte gratis.

    Comment by Hans G Eriksson — 2014 02 10 1:40 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^