Japanskt, svenskt och österrikiskt

26 april 2013 17:46 | Mat & dryck, Musik | 6 kommentarer

Stämningsfullt med Uppsalatonsättare” – själv skriver jag uppsalatonsättare – kallades säsongens sista abonnemangskonsert med Uppsala kammarorkester. Lite missvisande är den här formuleringen som rubrik hur som helst – programmet innehöll också verk av en japansk och en österrikisk tonsättare.

En intressnt ingrediens i den här konserten utgjorde öppningen med musik ur tre japanska filmer, komponerad av Toru Takemitsu (1930-1996). Jag har sett filmer av Akira Kurosawa, som Takemitsu också arbetade för, däremot inte de här aktuella filmerna i regi av andra regissörer. ”Music of Training and Rest” ur filmen ”Jose Torres” (1959) har fått sitt namn av att filmen i fråga handlar om en amerikansk boxare, och mycket riktigt märks det amerikanska bland annat i stråk av bluesklanger. Filmtiteln ”Black Rain” från 1989 syftar på det radioaktiva nedfall japanerna utsattes för efter de amerikanska atombombningarna, och till den här filmens tema knyter Takemitsu an med filmmusiken ”Funeral Music”. Om personlighetsförändring i spåren av den ansiktsmask en olycksdrabbbad tvingas bära handlar filmen ”The Face of Another” (1966), där Takemitsus filmmusik, ”Face of Another Waltz”, har valsform.

Kvällens stämningsfulla uppsalaanknutna verk, det som alltså betonas i programrubriken, var ”Salva Oscura” (Mörk skog) av Håkan Larsson (1959-2012) – Larsson är således död, och den här konserten för viola och orkester var ett uruppförande. En huvudroll i den här musiken har violan, med bravur trakterad av Susanne Magnuson, men Salva Oscura är ett komplext verk som arbetar med olika betoningar och växlingar,

Kvällens kända verk var Franz Schuberts (1797-1828) ”Symfoni nummer 5 i B-dur”. Orkestern, under ledning av Paul Mägi, spelade den utmärkt, och jag liksom en del andra kände säkert igen den sats som Tage Danielsson använde i sin ”Spader Madame” – jag identifierade den så sent som i förra lördagens Melodikryss.

* * *

Före konserten mötte jag och Birgitta Anna – hon har också börjast gå på konserterna med Uppsala kammarorkester – för middag på närbelägna Katalin. Vi valde att äta torskrygg med parmesancrème och persilje/palsternacksmos. Till det delade vi på en flaska vitt vin.

6 kommentarer

  1. Jag hoppas inte denna kammarorkester betalas med skattepengar.

    Comment by Henrik — 2013 04 26 19:25 #

  2. Ja, den är offentligt finansierad. Och vad är det för fel med det?

    Comment by Bengt Eliasson — 2013 04 26 19:30 #

  3. Till Henrik och Bengt: Som alltid i kulturpolitiken gäller både och. Samhället ser till att det finns ett kulturutbud, men vi som regelbundna konsertbesökare betalar också ganska mycket för det abonnemang som ger oss tillträde till konserterna.

    Comment by Enn Kokk — 2013 04 26 22:12 #

  4. Jag tycker inte detta skall subventioneras utan kan fullt ut betalas av de som är intresserade.

    Comment by Henrik — 2013 04 29 20:01 #

  5. Till Henrik: Men jag anser att inte bara vård, skola och omsorg utan också en del annat – till exempel kultur – ska subventioneras/ibland betalas fullt ut med skattepengar.

    Det här är en typisk vattendelare mellan vänster och höger i politiken.

    Comment by Enn Kokk — 2013 04 29 20:07 #

  6. Kultur skall så mycket som möjligt betalas av skattemedel så att så många som möjligt kan ta del av kulturutbudet. Särskilt i tider med hög arbetslöshet är det viktigt att satsa på kulturen till stöd för utsatta människor. Det är inte skattepengar som är en fara för kulturen utan den kulturminister som för tillfället sitter i Rosenbad.

    Comment by Bengt Eliasson — 2013 04 29 20:45 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^