Populärmusik i mycket vid mening och ofta av god kvalitet
19 april 2013 15:41 | Musik | 5 kommentarerIngemar Hahnes (redaktör) sångbok ”Våra älskade sånger” (Notfabriken Music Publishing, 2009) vore värd en bättre förpackning än prästkrageomslaget och de ännu mer kitschiga fotoillustrationerna inne i boken.
Den är, med sina sångtexter, noter och ackord samt sitt breda urval – 170 sånger – väl värd att ha. Den väjer inte för genregränser utan innehåller både pop och folkton, både visor och schlager, både samhällsengagemang och verklighetsflykt.
Indelningen i olika avdelningar är kanske lite godtycklig, men boken innehåller förstås ett sångtitelregister.
Den inledande avdelningen kallas Folkligt internationellt och innehåller huvuddsakligen engelskspråkiga sånger som ”Cotton Fields”, ”Greensleeves”, ”Down By the Riverside”, ”Scarborough Fair”. ”Michael Row the Boat Ashore”, ”Streets of London”, Tom Paxtons ”The Last Thing On My Mind”, Pete Seegers ”Where Have All the Flowers Gone?” – ett exempel på att det här urvalet också innehåller politiska texter – ”Tom Dooley” och ”Swing Low, Sweet Chariot” men också till exempel ”Ljuvliga ungdom”, ”Där björkarna susa”, ”Lilla vackra Anna” och Violeta Parras ”Jag vill tacka livet”.
Nästa avdelning kallas Från film och estrad och innehåller både sådant som känns oumbärligt och annat som inte känns så angeläget. Här hittar man sådant som ”Aldrig ska jag sluta älska dig” med text av Jonas Gardell, ”Anthem” ur ”Chess”, Ernst Rolf-numret ”De’ ä’ grabben med chokla’ i”, Py Bäckmans och Stefan Nilssons ”Gabriellas sång”, ”Karl Gerhards ”Jazzgossen”, ”Summertime” ur ”Porgy and Bess”, ”The Rose”, Evert Taubes ”Änglamark” och Astrid Lindgrens och Georg Riedels ”Fattig bonddräng”.
Avdelningen Moderna visor har kanske inte någon riktigt tydlig urvalsprincip, men där återfinns mycket i lite olika genrer: Åsa Jinders ”Av längtan till dig”, Robert Brobergs ”Båtlåt”, Bo Setterlinds ”Du är den ende”, Lasse Berghagens ”En kväll i juli”, bröderna Gärdestads ”Himlen är oskyldigt blå”, Ulf Lundells ”Öppna landskap”, Mikael Wiehes ”Titanic” och ”Ska nya röster sjunga”, Tove Janssons och Erna Tauros ”Höstvisa”, Björn Afzelius’ och Silvio Rodriguez’ ”Sång till friheten”, Peter Lundblads ”Ta mig till havet” och åtskilligt annat här onämnt.
Avdelningen Pop- och rockklassiker spänner, som man kan ana, över ett vitt fält: ”Green Green Grass of Home”, ”Hotel California”, ”Proud Mary”, ”House of the Rising Sun”, ”Imagine”, ”Me and Bobby McGee”, ”Musik ska byggas utav glädje”, ”Sailing”, ”Oh Boy”, ”Mamma Mia”, ”Dancing Queen”, ”Purple Rain” och ”In the Ghetto” bara för att nämna några.
Sen kommer avdelningen Svenska örhängen, och där är det också blandad kost: ”Dansen går på Svinnsta skär”, ”Trettifyran”, ”En gång jag seglar i hamn”, ”Vårat gäng”, ”Gamla stan”, ”De’ ä’ dans på Brännö brygga” ovh ”Sakta vi gå genom stan” med flera.
Därnäst följer avdelningen Trubadurer, och där hittar man till exempel Mats Paulsons ”Barfotavisan” och ”Visa vid vindens ängar”, Cornelis Vreeswijks ”Ballad på en soptipp” och ”Brev från kolonien”, Bo Setterlinds och Staffan Percys ”Drömmens skepp”, Olle Adolphsons ”Gustav Lindsröms visa” och ”Trubbel”, Birger Sjöbergs ”Den första gång jag såg dig”, Evert Taubes ”Flickan i Havanna”, ”Dansen på Sunnanö”, ”Min älskling du är som en ros”, ”Nocturne”, ”Oxdragarsång”, ”Rosa på bal”, ”Sjösala vals”, ”Så skimrande var aldrig havet” och ”Så länge skutan kan gå”, Carl Antons ”Om maskros och tjärdoft” och Ed McCurdys ”I natt jag drömde” med svensk text av Cornelis Vreeswijk samt samme Vreeswijks ”Jag hade en gång en båt” och ”Balladen om Herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind”, vidare Alf Hambes ”Kajsas udde” och ”Visa i Molom”.
Som om Taube och flera av de andra nämnda inte räknades till de svenska visklassikerna, finns det en särskild avdelning som heter Visklassiker. Där har man placerat Ture Nermans och Lille-Bror Söderlundhs ”Den vackraste visan”, Nils Ferlins och samme Söderlundhs ”En valsmelodi” och ”Får jag lämna några blommor”, Martin Kochs ”Blomman” och ”Lyckan”, Ruben Nilssons ”Balladen om Eken” och ”Åkare Lundgrens begravning”, Emil Norlanders ”Fia Jansson”, den gamla Snoddas-hiten ”Flottarkärlek”, Lasse Dahlquists ”Lite grann från ovan”, Dan Anderssons och Gunnar Turessons ”Jag väntar”, samme Anderssons och Gunde Johanssons ”Omkring tiggarn från Luossa”, Anderssons egen ”Till min syster”, Gustaf Frödings och Felix Körlings ”Tre trallande jäntor”, Rune Lindströms och Håkan Norléns ”Visa vid midsommartid” och Povel Ramels ”Underbart är kort”. Till och med ”Studentsången” och Thore Skogmans ”Tiotusen röda rosor” är med.
En del av det här skulle väl kunna betecknas som Visor från förr, men det finns en särskild sådan avdelning också. Där hittar man Emil Nordlanders ”Amanda Lundbom”, ”Amazing Grace”, ”I fjol så gick jag med herrarna i hagen”, ”Igelkottaskinnet”, ”Si god afton och god kväll”, ”Uti vår hage”, ”Längtan till landet”, ”Vårvindar friska” och Carl Michael Bellmans ”Fjäriln vingad”, ”Så lunka vi så småningom” och ”Solen glimmar”.
För egen del älskar jag inte dansband, men vissa dansbandslåtars status som schlager motiverar en avdelning som Älskade dansband. Vi som löser Melodikrysset har förstås också nytta av den här avdelningen. I den återfinner man till exempel ”Jag ringer på fredag”, ”Säg inte nej – säg kanske”, ”Leende guldbruna ögon”, ”Kristina från Vilhelmina”, ”Jag vill vara din, Margareta”, ”Två mörka ögon” och ”Min gitarr” – här hittar man också Åge Aleksandersens fina ”Ljus och värme”.
Och den avslutande delen, Älskade melodifestival innehåller sådant som ”Det börjar verka kärlek, banne mej”, ”Dover-Calais”, ”E’ de’ det här du kallar kärlek?”, ”Främling”, ”Växeln hallå”, ”Diggi loo, diggi lej” och ”We Are All the Winners”.
Det här blev mycket uppräkning, och ändå har jag inte nämnt alla låtar. Självfallet kommer en del, liksom jag själv, att också sakna texter, som vi anser borde ha fått plats i den här boken, men ”Våra älskade sånger” innehåller faktiskt ett mycket generöst och i många avseenden representativt urval av sångtexter.
5 kommentarer
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
”Musik skall byggas utan glädje” – ett motto så gott som något för modern underhållningsmusik
Comment by Bengt O. Karlsson — 2013 04 19 18:31 #
Till Bengt O Karlsson: Om du viste hur många gånger jag har korrekturläst och rättat texten. Men det här gav ju en extra poäng.
Comment by Enn Kokk — 2013 04 19 22:26 #
Ordet kvalitet kan betyda en sak för dig och en sak för mig. Jag tycker det är ett ord man skall undvika.
Comment by Henrik — 2013 04 19 22:36 #
Till Henrik: Jo, vi kan självfallet tycka olika om till exempel musik. Men musik, oavsett genre, kan också bedömas i kvalitetstermer. Annars vore det ju meningslöst att bedriva kulturpolitik, något som jag själv har ägnat mig åt bland annat i Uppsala kommuns kulturnämnd.
Comment by Enn Kokk — 2013 04 20 12:22 #
En senkommen kommentar: Den här boken från 2009 tycks vara slutsåld, åtminstone hos våra större nätbokhandlare. Men Notfabriken och dess flitige VD Ingemar Hahne har givit ut ”Svenska visor – De bästa svenska visorna genom tiderna” 2010 samt ”Svenska Sånger – Våra tidlösa sångklassiker” i september 2012. Jag har inte haft tillfälle att jämföra de tre böckerna, men jag tror att de båda senare tillsammans ger den utökade repertoar som du efterlyser, Enn. De har också trevliga omslag, även om en liten prästkrage finns med utanpå ”Svenska sånger…”!
Comment by Krister Holmgren — 2013 04 23 11:49 #