Ett tämligen obegripligt utfall i senaste schlagerdeltävlingen

17 februari 2013 18:10 | Media, Musik | 26 kommentarer

Jag begriper ingenting av utfallet i den senaste deltävlingen i Melodifestivalen. Inte så att jag anser att det fanns någon låt som trots sina kvalitéer röstades bort – själv höll jag inte på någon. Men varför gick just de här två av låtarna direkt till finalen, varför fick just de här två andra en andra chans, och varför åkte den ena men inte den andra ut i slutomgången?

Förmodligen går det inte att ge något entydigt svar, eftersom de röstande är allt från barn till pensionärer och eftersom många, många av dem i sin tur är ganska omusikaliska och röstar mer på scenshow och efter kändisskap.

Ravaillacz – märk flirten med dansbandspubliken, men förstår den vad ordet betyder? – gick direkt till final trots titelns, ”En riktig jävla schlager”, hållning till hela tävlingen. Här spelade det förstås roll att kvartetten som sjunger den här låten, Tommy Körberg, Johan Rabaeus, Mats Ronander och Claes Malmberg, är kända för åtminstone den mognare delen av publiken, bland annat genom TV. Men skulle den här låten ha någon rimlig chans att vinna en alleuropeisk schlagertävling?

När det gälle den andra låten som gick direkt till final, ”Falling” med State of Drama, med sin urtråkiga musik, förstår jag över huvud taget inte skälen (skälet?) till deras framgång. Skedde det en fullkomligt enastående mobilisering i Borås med omnejd?

Caroline af Ugglas gick vidare till andra chansen med ”Hon har inte”. Jag har hennes Janis Joplin-tolkningar på skiva, och jag tyckte hennes ”Snälla, snälla” förra gången hon tävlade var riktigt bra – men den här balladen har lite för lite av egenart.

Varför ”In And Out of Love” med Martin Rolinski, ytterligare en låt utan karaktär och egenart, gick vidare till andra chansen öergår också det mitt förstånd.

Heartstrings” med Janet Leon, som åkte ut i den andra omröstningen, var ju åtminstone en hygglig danslåt, och man hade lagt ner stor möda på sångerskans dräkt – i den här tävlingen smäller utommusikaliska detaljer högt – men det hjälpte alltså inte.

Hjälp mig, någon, att förstå hur svenska folket tänker.

26 kommentarer

  1. Enn Kokk: Du försöker förstå hur det svenska folket tänker, men saken är mycket enkel: Vi gillar helt enkelt sådana som den skönsjungande Tommy Körberg. Tyvärr delar inte min hustru min uppfattning så jag tvingas gå ensam på Intiman nu i mars då Tommy har konsert.

    Comment by Bengt Eliasson — 2013 02 17 18:30 #

  2. Till Bengt Eliasson: Också jag gillar öommy Körberg i många sammanhang. Men nu bedämer vi – eller ska åtminstone bedöma – den låt han tävlade med och dess chanser i Eurovision Song Contest.

    Comment by Enn Kokk — 2013 02 17 18:54 #

  3. Till Enn Kokk: Om jag skall vara uppriktig tror jag inte att ”En riktig jävla schlager” har några chanser i Eurovision Song Contest. Om den nu blir Sveriges bidrag…….

    Comment by Bengt Eliasson — 2013 02 17 19:05 #

  4. Det värsta hittils är Sean Banans och Louise Hoffstens låtar.
    Jag tänkte båda dessa åker ur.
    Men då var det de som gick till final.

    Ingen av dessa två sjöng musikaliskt rent, vilket
    Tommy Körberg, Johan Rabaeus, Mats Ronander och Claes Malmberg, helt klart gjorde.
    Däremot tror jag inte den har nån chans om den skulle komma till Eurovisionsfinal.
    Men det var ett klämmigt och käckt inslag.

    Omtalas kan att jag ÄR musikalisk och spelar flera instrument vilket många i min släkt gör.

    Jag tror inte låtarnas vinnare speglar folkviljan utan enbart just de som har ”råd” ringa och rösta.

    Vilket faktiskt alla inte har. Eller så slösar de inte pengar på sådant.

    Comment by Bert — 2013 02 17 20:39 #

  5. Den svenska melodifestivalen är förvisso en uttagningstävling till Eurovision Song Contest, men det är inte på långa vägar det viktiga. Melodifestivalen är för de allra flesta ett alldeles eget fristående evenemang som betyder så mycket, mycket mer än europafinalen. Ingen, eller i varje fall försvinnande få, röstar utifrån vad man tror skall klara sig bäst i europafinalen. Melodifestivalen är uppbyggd för att skapa en totalupplevelse där den musikaliska kvalitén bara är en av ingredienserna. Lika viktiga är scenshowerna, kläderna, mellanakten, själva röstningsförfarandet,programledarna, och allt annat runt omkring före under och efter. Det är självklart att det inte är de åtta tävlande melodiernas musikaliska kvalitét som gör att 3,5 miljoner tittare fylkas kring TV-apparaten under de 6 lördagarna. Det är för att evenemanget innebär så mycket mer. Vad som till sist gör att vissa låtar går vidare går aldrig att rationellt förstå. Den halva miljonen röstande är säkert lika mycket och lika lite musikaliska som du eller jag, dvs son folk i allmänhet är. Jag tror att du gör bäst i att inte kalla dem omusikaliska. För inte så länge sedan ansågs jazzmusik vara en primitiv musikform att jämföra med djurläten. Idag är jazzen något för kultursidorna och radions P2.

    Comment by Gunnar Westman — 2013 02 17 22:55 #

  6. Men om Mello numera är att betrakta som ett nästan helt fristående evenemang, där det primära syftet är att underhålla och inte att ta fram ett hållbart nummer för den internationella tävlingen, vilket jag helt håller med om att så verkar vara fallet, varför i hela friden har de då tillåtits kidnappa valet av låt till den Europeiska schlagerfinalen?
    För övrigt råkade jag komma in och se pausunderhållningen, och därefter några av tävlingslåtarna i deras repriser,och jag tyckte pausunderhållningen utklassade tävlingslåtarna totalt!!

    Comment by Gunnar Bergquist — 2013 02 17 23:04 #

  7. Hej Enn!
    Jag har fått lov att byta stavning på mitt namn, eftersom myndigheterna har gett mig både pass och annat med ett ”K” istället för ”Ch”. Komiskt och ganska irriterande, men jag har större problem att hantera, därför får det så vara.

    Egentligen kom jag förbi för att säga att jag ville tacka för att du gett mig Doris Kareva. Jag har förälskat mig i henne och läser henne med jämna mellanrum. Vissa dagar duger bara Doris Kareva och Chet Baker, gärna tillsmammans. Jag har en lång, blå period i mitt liv.

    Däremot undviker jag ”Mello” ;)

    Comment by Ann Kristin — 2013 02 18 8:49 #

  8. Det kan, dess värre, vara som Gunnar Westman säger, att Melodifestivalen med alla sina deltävlingar i dag av TV-publiken upplevs som något helt annat än det som ju var det ursprungliga syftet: att vaska fram den allra bästa svenska låten till den alleuropeiska schlagerfinaloen.

    För mig får folk gärna se på ett underhållningsprogram med alla de ingredienser Gunnar beskriver. Men om nu Sverige över huvud taget ska vara med i en alleuropeisk schlagertävling, måste man ju i så fall skapa en annan form av uttagning vars huvudkriterier måste vara bästa låt och bästa framförande.

    Det får heller inte vara fråga om bästa låt i vilket avseende som helst. Schlager är låtar som slår och som dessutom utmärks av att de lätt – till exempel genom en refräng – fastnar i musikminnet på väldigt många människor.

    Det säger sig ju självt att man inte kan kompensera bristen på sådana egenskaper med en aldrig så färgsprakande scenshow med dansare, ljuseffekter, dräkter och vad man nu annars kan hitta på.

    Ett första krav för att återföra Melodifestivalen till det den en gång var är alltså att sångsolisten (eller solisterna, men observera att det då ska handlar om sångare, inte dansare) ska ägna sig åt just sång.

    Sen kunde det ju vara trevligt om Eurovision Song Contest åter blev en tävling mellan de länder som deltar. Jag tänker då inte bara på att sångartisterna verkligen ska komma från det land de representerar – låtskrivare från länder med en väl utvecklad musikindustri, som Sverige, borde delta i sina egna länders uttagningstävlingar och inte ha rätt att representera helt andra länder.

    Det här sista leder mig slutligen in på något som är betydligt svårare att åstadkomma: Jag är helt medveten om att underhållningsmusiken i dagens värld är tämligen gränslös, men det vore ju roligt om de nationella tävlingsbidragen åtminstone i någon utsträckning hade urskiljbara nationella musikaliska särdrag. Om jag nämner Grekland och bouzouki, förstår ni säkert vad jag menar.

    Comment by Enn Kokk — 2013 02 18 11:58 #

  9. Hej Enn,
    Jag delar din åsikt rakt av. Om nu Tommy Körberg ändå ska stå där på scenen varför kan vi inte få höra något som går in under skinnet som han har kapacitet till? DET är jag besviken på. Döm om min förvåning när jag kommer till Gudstjänsten och träffar min kör, där tanterna är helt lyriska inför Tommys uppträdande. De tyckte den var så rolig och svängig.
    Själv höll jag på Amanda Fondell. Helt oförståligt att hon kom näst sist.

    Comment by Anna — 2013 02 18 12:02 #

  10. Till Ann Kristin: Ditt inlägg fick mig att återvända till Doris Kareva – jag plockade, på Kulturspegeln, Prosa & lyrik, fram min artikel om hennes till svenska tolkade diktsamlinar, och hittade där flera dikter som också i dag gör ett starkt intryck på mig.

    Comment by Enn Kokk — 2013 02 18 12:23 #

  11. Till Enn Kokk: Du kanske vill se en jojkande same på scen som representant för Sverige? Skämt och sido – tävlingen borde läggas ner då den uppenbarligen inte har till syfte att få fram den för året bästa europeiska låten. I alla fall borde Sverige dra sig ur, då SVTs anslag kunde användas på ett bättre sätt.

    Comment by Bengt Eliasson — 2013 02 18 15:29 #

  12. Tydligen lyckas Melodifestivalen då och då vaska fram gångbara låtar, som t.o.m. vinner, som i fjol och vid några tidigare tillfällen. Tur för SVT att det inte händer varje år. Vi har väl vunnit 5 ggr på ca 50 år. Inte illa!

    Comment by Lasse Hallenfur — 2013 02 18 16:09 #

  13. Bengt Eliasson. Tävlingen har visst till syfte att ta fram den bästa låten. Och så sker också. Den som vinner den svenska finalen får representera Sverige i europafinalen. Men de svenska melodifestivalprogrammen har ett bredare syfte som jag beskrivit ovan. Och varför skall SVT lägga ner det program som samlar överlägset flest tittare, runt 3,5 miljoner varje vecka.

    Comment by Gunnar Westman — 2013 02 18 18:34 #

  14. Till Gunnar Westman: Att ett enskilt program har många tittare säger ingenting om dess eventuella kvalitet. SVT har ett tydligt uppdrag enligt avtalet med staten, nämligen att bl a erbjuda tittarna kvalitetsmässigt högtstående program. Det är tveksamt om dagens melodifestivalprogram uppfyller detta kriterium. Frågan är om inte detta program har spelat ut sin roll, särskilt i ljuset av de misstankar som har förekommit ute i Europa om att det kan ha förekommit röstfusk vid den slutliga tävlingen.

    Comment by Bengt Eliasson — 2013 02 18 20:54 #

  15. Bengt ifrågasätter melodifestivalens kvalitet. Vi kan vara överens om att det råder skilda uppfattningar om den musikaliska kvaliten på de tävlande bidragen. Men programmet som sådant håller en mycket hög kvalitet. Det är genomarbetat, proffsigt och utnyttjar TV-mediets möjligheter på ett drivet sätt. Melodifestivalen är TV och skall inte vara televiserad radio. Därför skall också programmet utnyttja mediets möjligheter till att fylla rutan med det som är bildmässigt.
    Om man vill lyssna till musik gör man det bäst i ett par hörlurar av god kvalitet. Men ändå vill vi gärna gå på konsert för att både höra och se Av samma skäl skall TV ta tillvara sina unika tillgångar. Och det gör man verkligen i melodifestivalen.
    Att programmet spelat ut sin roll motsägs med eftertryck av antalet tittare. Inget program i Tv har högre tittarsiffror.
    Och det finns alltid alternativ, t ex radion.

    Comment by Gunnar Westman — 2013 02 18 23:11 #

  16. SVT håller sig ju envist fast vid att nuvarande licenssystem ska bestå. Man vill inte ha finansiering via skatten, detta för att man ska ha sin (inbillade) frihet.
    Då rimmar det illa att sända Mello, en programserie som vilken som helst kommersiell kanal skulle kunna sända.
    Nej, våra licenspengar, som nu också tvingas in även om man inte har någon TV men väl en internetansluten dator, måste kunna användas till nånting bättre! 6,5 milj tittare väljer ju bort programmet!

    Comment by Gunnar Bergquist — 2013 02 18 23:33 #

  17. Man kan se Melodifestivalen som en lek, vilket den ju också är.
    Jag brukar sällan rösta. Men nu gjorde jag det. På de fyra gubbarna. Varför?
    Jag är en missnöjesväljare. Missnöjd med de andra slätstrukna låtarna i startfältet.
    Dessutom är det ju roligt att stödja veteraner, bara för att sätta de uppkäftiga ungdomarna på plats. Liksom.

    Comment by Börje Andersson — 2013 02 18 23:46 #

  18. Gunnar Westman: Även om det är EBU, där Sverige som stat ingår som medlem, som står som arrangör för detta evenemang, får för min del gärna någon av de privatfinansierade kanalerna, i första hand TV4, ta över ansvaret för produktionen av Melodifestivalen. De stora kostnader detta årliga återkommande evenemang medför för SVT borde användas till annan mer angelägen programproduktion.

    Comment by Bengt Eliasson — 2013 02 19 7:25 #

  19. Det är faktiskt riktigt kul att se hur melodifestivalen fascinerar oss svenskar. Alla har en åsikt, så även jag. Vem orkar bry sig?
    Kristina

    Comment by Kristina Granlund von Schantz — 2013 02 20 22:29 #

  20. 3,5 miljoner bryr sig uppenbarligen varje lördag kväll.

    Comment by Gunnar Westman — 2013 02 20 22:47 #

  21. Tänka? Kan man använda intellektet för att bedöma musik? Nä, öppna upp känslolivet, låt gubbarna rocka loss i en sista dödsryckning, där alla fansen står runt bäddarna och väntar på att allt ska ta slut.

    Comment by Peter Norman — 2013 02 20 22:52 #

  22. Till Enn Kokk.
    Jag har läst din historia. Du verkar för mig vara en övermänniska med en ENORM arbetskapacitet, briljanta kunskaper(bra gener). Själv känner jag mig som en nolla jämfört med dig. Jag är uppvuxen i Bergslagen, född 1946 efter att min mamma hade försökt göra abort men misslyckades med det eftersom den illegale abortören i Örebro hade slutat med sin verksamhet. Min far och mor hade ett litet småbruk som inte gick att försörja sig på varför min far arbetade extra i ett dolomitbrott. Han visade sig ha TBC vid undersökning i de s.k. skärmbildsbussarna. Han åt PAS, chokladströssel. Bondeförbundare alltid! Nu är gården avstyckad till sommarstugetomter, min fars initiativ. Hagen där jag plockade smultron och gullvivor är granskog nu. Jag har gjort en klassresa, den förste i vår familj att ta en akademisk examen och dessutom gift mig med en person, Dag-en GOD människa, av adlig härkomst. Upptäckte att han hade haft det nästan lika fattigt som vi. Det han har dock är en familj, bildning, anor som finns registrerade.
    Nu har detta hänt; Dag fick den 30 juli 2010 en stroke, härrörande från ett igenslammat vänstra halskärl som medförde att han har problem med sin högra sida. Han kan inte använda höger arm och hand. Det värsta dock är att hans talcentrum är HÅRT drabbat. Han kan ännu inte säga en mening och inte heller skriva en mening. Hans intellekt inget fel på. En man som ALLTID ställt upp när ministern kallat och varit till stor ”nytta” i regeringskansliet. Han är och har varit min allra käresta och VÄN, ett stöd när jag haft det svårt. Vi har inga barn, det lyckades jag inte heller med.Nu sköter jag allt byråkratiskt, mat etc. Dag verkar inte vara deprimerad. Hans högra hjärnhalva gör att han sjunger melodier, allt från Carmen till En gång vi seglar i hamn… Han är mig kärare än någonsin. Det värsta är, förutom att inte kunna prata med Dag, att kämpa mot/med kommunen, landstinget, staten. Kommunen svårast. När man är sjuk, då ska man vara frisk. Jag kallar DET för utanförskap. Hur jag ska rösta i nästa val vet jag inte. Definitivt inte på miljöpartiet eller vänsterpartiet(kommunisterna). Som ren protest kanske Sverigedemokraterna. Kristina, 67, Dag, 62. Något svårare har jag inte varit med om. Det är inte synd om oss ekonomiskt. Det beror på att vi inte har barn, inte brytt oss om att renovera kök och badrum och inte minst en smart syster som gjorde att jag fick ärva. Särkullbarn, olustigt arvsskifte 2009. SÅ arga människor. Söner svikna av sin far. Livet är för hårt för mig. Tror i stort på inget som står i tidningar. Vill tänka själv. Detta blev för långt men ändå. Tacksam cyniker/Kristina

    Comment by Kristina Granlund von Schantz — 2013 02 20 23:51 #

  23. Skulle duga som motiv till en countryballad, Kanske till andra chansen

    Comment by Gunnar Westman — 2013 02 21 0:12 #

  24. Ja, jag vet, jag har inget att sätta emot. Jag nöjer mig med andra chansen! Gott så!

    Comment by Kristina Granlund von Schantz — 2013 02 21 1:30 #

  25. Till Kristina Granlund von Schantz: Gripande historia som tar tag i läsaren. Jag tycker du skall rösta socialdemokratiskt. Ju fler röster partiet kan få desto större är möjligheterna att ta tag i de frågor som kanske ligger oss närmast, sjukvården, för det är ju så att tids nog behöver vi en hand att hålla i när vi är svårt sjuka. Att dagens sjukvård har blivit så mycket sämre än bara för några årtionden sedan hänger naturligtvis ihop med jakten på skattekronor. Alliansen har fått alltför stort utrymme i debatten om nödvändigheten av så låga skatter som möjligt, trots att dessa skattemedel skall finansiera den för oss medborgare så viktiga offentliga sektorn. Moderaterna brukar med stort förakt kalla denna sektor den offantliga sektorn. Din röst gör skillnad, Kristina!

    Comment by Bengt Eliasson — 2013 02 21 11:23 #

  26. Jag fick inte iväg mitt förra meddelande. Jag vet mycket VÄL att Jan Myrdal var/är kommunist. Jag vet också mycket väl att socialdemokratin höll rent mot kommunisterna. Jag är ingen dumskalle! Att bli bemött av Enn Kokk på detta obehagliga sätt kanske borde rendera en insändare. Läser just nu ”Den politiska adeln”. LÄRORIKT! Ingift med ett adligt namn, FÖRFÄRLIGT! Jag tror inte Ni förstår! Hoppas kan man ju alltid!/Vänligen Kristina

    Comment by Kristina Granlund von Schantz — 2013 03 03 23:00 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^