Lyckliga skitar under en rödare tid
12 februari 2013 18:00 | Film, Musik, Politik | 5 kommentarerNär författaren och filmaren Vilgot Sjöman, född 1924, avled år 2006, skrev jag en minnestext över honom här på bloggen – den finns ovan under Kulturspegeln, Film.
Inte bara för att han var en av sin tids intressanta vänsterintellektuella.
Jag har själv haft också personlig kontakt med honom. När hans film ”Älskarinnan” (med Bibi Andersson och Per Myrberg i huvudrollerna) 1962 gick upp på biograferna, ordnader vi i den socialdemokratiska studentföreningen Laboremus en filmafton: medlemmarna såg ”Älskarinnan” på bio, de flesta av oss den aktuellta kvällen, och sen samlades vi på Västgöta källare för att diskutera filmen med regissören själv närvarande. Under min redaktörstid på Aktuellt i politiken (s), när tidningen var en seriös fjortondagarstidning med en blandning av politik och kultur, recenserade jag ett par av Vilgot Sjömans självbiografiska romaner, och han erbjöd oss att publicera en jättelik artikel med färgbilder om Papua, vilket skedde i julnumret 1978 (nummer 21, 7 december).
När jag i dag såg hans långfilm från 1970, ”Lyckliga skitar”, slogs jag av hur väl den här filmen fångar sin tid. Tidens öppna attityd till sex, framför allt bland de unga, fångas på kornet, och den här filmen speglar också mycket väl tidens vänstervindar.
Men inte nog med det – här finns en rad konkreta inslag, som väcker minnet av människor och händelser till liv.
Jag ser min gamla arbetskamrat på Socialdemokratiska partistyrelsen Pierre Schori tala enagerat på ett möte om Cuba.
Jag hör ”Guerilleros”/”Adelante” sjungas under en demo9nstration för Cuba – jag går genast till en av skivhyllorna och plockar fram skivan ”Himnos y marchas de Cuba” (Areito EPA 1058), inköpt på Konsums Kulturcirekln i ABF-huset i Stockholm för 5 kronor.
Jag noterar att bland de i filmen inte bara med musik medverkande jazzmusikerna finns till exempel Lasse Werner, med vars brorsa – han själv är död – jag här på bloggen har ventilerat åsikter både om Lasses jazzmusik och en hel del annat.
Just som tidsspegel är den här filmen över huvud taget lysnde: här finns både bunnies och demonstranter med röda fanor, både arbetsliv – filmens manlige huvudrollsinnehavare Karl-Inge ”Charlie” Svensson (Bernt Lundquist) är lastbilschaffis – och gatuteater.
Också filmens språk – dess repliker – känns äkta. Särskilt gäller det omdömet den kvinnliga huvudrollsinnehavarainnan Pia (Solveig Ternström), som snackar på ett sätt som tjejer med Pias bakgrund gjorde på den tiden. Kanske är det här ett resultat av att Vilgot Sjöman lät sina båda huvudrollsinnehavare medverka i utformningen av manus.
”Lyckliga skitar” är mycket präglad av det tidiga sjuttiotalet, i nästan alla avseenden:
Den sexuella lössläppheten markeras inte bara genom bunnyshowen och bilder av mer eller mindre nakna damer – i det stycket känns den passerad, men vi måste förstås i första hand se den som en tidsspegel. Man måste dock nämna att det finns ett långt bastuavsnitt med nakna män också i den här filmen.
Filmen präglas vidare av tidens vilsenhet i fråga om beständiga relationer mellan en kille och en tjej: Filmens Pia är med barn och får tillfällig bostad hos Charlie, men hennes bostadssökande drar ut på tiden och ger inget resultat, och så visar det sig att Charlie kanske också i själva verket har kommit till en punkt där han söker en mer fast livspartner.
I yrkeslivet som lastbiloschaffis på en liten firma hamnar Charlie, efter att inledningsvis ha känt viss tvekan mot cubaentusiasterna med deras mer intellektuella bakgrund, till slut på de senares ståndpunkt – bara för att i stället hamna i konflikt med chefen och få sparken.
I frågan om parrelationen får den här filmen ett ganska roligt slut. När Charlie kommer hem och upptäcker att Pia är borta, förstår han, att hon har åkt in på BB för att föda det väntade barnet, men i kaoset där blir det snart klart, att Pia också uppvaktas av en annan man, den riktige fadern, också han utrustad med blombukett. Så det ser dystert ut för Charlie – men i en avslutande sekvens får man se honom som agitator, i bakgrunden påhejad av Pia med barnvagn.
Som tidsskildring, också som politisk tidsskildring, tycker jag den här filmen fungerar väl. Men lite synd är det att man på slutet hör en version av ”Internationalen” på ryska. Det är en pampig inspelning, men just den ryska samhällsvarianten stod inte så särskilt högt under den där epoken.
5 kommentarer
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
Ja, Enn, det var kul att återse filmen som är Vilgot Sjömans enda egentliga komedi. Du nämner de naturliga replikerna. Kunde nog berott på att inga skrivna repliker fanns när man gick till inspelning. Man hade träffats hemma hos Lasse och spånat fram såväl handling som scener och situationer.Vilgot sade: ”Om det förelegat ett manuskript hade filmen aldrig blivit av. Det ska vara en enda stor lekhage.”
Och kul hade gänget även om Vilgot nog hade svårt att förstå sig på musikerna och deras jargong.
Comment by Mats Werner — 2013 02 12 18:25 #
Ja – underbar film!
Jag såg den när den var ny, och nu inställer sig en fråga: har de klippt i filmen?
Jag tänker på första scenerna på båten. Jag har för mig att man fick se alla, musikerna också, dra iväg till Charlies båt. Nu ser man på morgonen att musikerna överraskande nog prydligt ligger i sina kojer – men man har ingen aning om hur de kommit dit.
Som jag minns det drog de iväg allihop inklusive några tjejer, älskade hejvilt varvid Janne Carlsson med sin sedvanliga frejdighet sa repliken ”Pattar och lår, hej vad det går.”
Om jag minns rätt så betyder det bl.a. att SVT smygcensurerar ett konstnärligt verk. Och de gör det mot Vilgot Sjöman som fick rätt mot TV4 för att slippa få sina filmer förvanskade.
Eller minns jag fel? Någon som minns hur originalet var?
Comment by Claes-Otto Nelander — 2013 02 28 14:39 #
Till Claes-Otto Nelander: Jag vet inte. Mats Werner, brorsa till Lasse Werner, kanske vet?
Comment by Enn Kokk — 2013 02 28 16:08 #
Hej
jag har försökt få tag i denna film men inte lyckats, har du några tips om var jag kan få tag i den?
Mvh
Gert
Comment by Gert — 2015 05 01 9:48 #
Till Gert Jansson: Finns den inte i välsorterade DVD-butiker, lär den inte finnas på DVD. Lasse Werners brorsa Mats Werner – länk finns överst i den här räckan – kanske vet.
Comment by Enn Kokk — 2015 05 01 11:06 #