Melodikrysset nummer 2 2013

12 januari 2013 12:29 | Barnkultur, Film, Musik, Politik, Ur dagboken | 9 kommentarer

På det hela taget tyckte jag dagens kryss var mycket lätt – men så kom plötsligt en fråga som låg helt utanför det jag kan och har lyssnat på.

Danyel Gérards ”Butterfly” har jag veterligen aldrig hört förut, men jag listade med hjälp av de hjälpbokstäver jag fick genom frågor jag kunde ut, att svaret borde bli ”Butterfly”, och sen googlade jag mig fram också till artisten, som jag inte ens hade hört namnet på.

Näst risigt till låg Danny Saucedo, som jag aldrig skulle komma på idén att infoga i min stora skivsamling – men honom har jag åtminstone hört i ett antal melodifestivaler, bland annat 2011 i ”It’s the Club”.

Nog tyckte jag, för att fortsätta på melodifestivallinjen, att Roger Pontare var mycket bättre i ”När vindarna viskar ditt namn”, inte bara för att han vann tävlingen 2000 med den.

Och när det gäller schlager är jag inte alls så traditionspräglad som ni kanske tror. Jag kan se kraften i ”Hard Rock Hallelujah”, som Lordi från Finland vann Eurovision Song Contest med 2006.

Dansbandsmusik hör normalt inte till det jag uppskattar, men jag tyckte att Sten & Stanley gjorde en helt all right version av ”I Wash My Hands In Muddy Water”. Fast om vi ska hålla oss till de svenska versionena av den här låten, tycker jag att Björn Skifs har gjort en bättre – den har jag med på ett ”städband” jag en gång i världen gjorde för att överrösta dammsugaren under lördagsstädningen.

Bob Geldof och The Boomtown Rats känner jag förstås till, och även om deras ”I Don’t Like Mondays” inte ligger på min privata hitlista, tycker jag nog att ”Jag hatar måndan” med Streaplers är flera snäpp sämre.

Zarah Leander kan man ha många synpunkter på, men sjunga kunde hon. Ett av hennes paradnummer hörde vi i dag, ”Vill ni se en stjärna”.

Men nu är ju inte alla stora artister också automatiskt förebilder och dygdemönster. Cornelis Vreeswijk, som jag lärde känna partivägen (s), var ju både politiskt ombytlig och dessutom ingen renlevnadsman, men han har gjort underbara melodier och, som i det här fallet, texter som ”Balladen om herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind”. Fast i dag hörde vi den inte med honom utan med Anita Lindblom, vars liv har innehållit åtskilliga knepigheter även det.

Också Owe Thörnqvist har jag mött personligen, vid landshövdingens i Uppsala län middagar för så kallade hedersupplänningar, varav han är en och min hustru en annan. Vid den senaste middagen hade jag Owes käresta Berit Gullberg vid min sida. Owe själv är en musikaliskt mångsidig man, och bland hans många hits finns ”Varm korv boogie”, som i dag skulle leda oss vidare till korvens bröd. Anders Eldemans försök att förvilla oss var på den här punkten ganska beskedligt: Vi fick hör Owes låt på norska, då kallad ”Varm pölse boogie” och sjungen av Viggo och Reidar.

Monica Zetterlund har jag mött på valturné både med Tage Erlander och den nu bioaktuelle Olof Palme – hon hade för övrigt exakt samma födelsedatum och -år som min hustru. I dag fick vi höra titelmelodin ur ”Att angöra en brygga” från 1968 och signerad Hasse & Tage. Uppenbarligen hade gästerna till kräftskivan i den här historien – de seglar – på något sätt lyckats ta sig fram till skärgårdsön där en arg gubbe, spelad av Hasse, huserade, men att ta sig fram till bryggan och sen gå i land visade sig vara värre.

Därmed är vi inne på filmer, och eftersom ”I sista minuten” (”North By Northwest”, 1959), signerad Alfred Hitchcock, är en av mina favoritfilmer alla kategorier, kände jag genast igen musiken i den. Dock fick jag slå upp att den (musiken) skrev av Bernard Herrman.

Och att Georges Bizets ”Carmen” (1875) är en av mina favoritoperor förvånar väl ingen. Jag har sett den många gånger, så jag känner genast igen ”Toreadorarian”.

Sen är det väl en endaste fråga kvar att redovisa svaret på, och inte heller den var svår. Vem har inte sjungit ”Vi äro musikanter”, där man ju bland annat spelar basfiol och flöjt:

Vi äro musikanter

Vi äro musikanter, allt i från Skaraborg.
Vi äro musikanter, allt i från Skaraborg.

Vi kan spela fio-lio-lio-lej,
vi kan spela basfiol och flöjt.

Och vi kan dansa bomfaderalla, bomfaderalla, bomfaderalla,
vi kan dansa bomfaderalla, bomfaderallan lej.

Vi kan spela fio-lio-lio-lej
vi kan spela basfiol och flöjt.

Och vi kan dansa andra hållet, andra hållet, andra hållet,
och vi kan dansa andra hållet, andra hållet med!

Den här helgen ska vi slänga ut granen, men hustrun och jag kommer nog inte att dansa runt den och sjunga ”Vi äro musikanter”.
.

9 kommentarer

  1. Eldeman har en förmåga att ofta spela något som har koppling till ”På Spåret” kvällen innan. ”Vill ni se en stjärna” förekom ju i gårdagens program. Undrar om det bara är en slump, eller om han får förhandsinfo från SVT (det meddelas aldrig offentligt vilka låtar som ska spelas i avsnitten).

    Comment by Jonas — 2013 01 12 13:21 #

  2. Till Jonas: Ja, när du säger det så… Att man inte meddelar vilka låtar som ska spelas i ”På spåret” är ju ganska naturligt, eftersom då också de tävlande skulle få svaren i förväg, men det är ju möjligt att Eldeman har egna kanaler. Fast det vore ju riskabelt för tävlingsmomentet i ”På spåret” det också. Så kanske är det ändå slumpen.

    Comment by Enn Kokk — 2013 01 12 14:47 #

  3. Jag har för mig att ”!På spåret” spelas in flera veckor (månader?) i förväg. Eventuella läckor borde inte ha någon betydelse i så fall. I det här fallet tror jag på slumpen.

    Comment by Åke F — 2013 01 12 18:01 #

  4. Var inte ”The Rose” med i ett kryss för inte så länge sedan? Den var ju med i ”På spåret” häromsistens.
    Förresten tycker jag att ”På spåret” börjar glida snett. Det är väldigt krystade ledtrådar och frågor som liknar Hipp-Hipp parodierna på Melodikrysset: Man börjar med frågan på ett ställe och sedan associerar man i flera steg så att svaret hamnar i en helt annan härad. Exempelvis Berlin-Greta Garbo, och, Honolulu- Janis Joplin.
    En annan konstig grej, som de ärvt men inte förstått vitsen med, är att ”vart är vi på väg” nästan alltid följs av ett ”vi åker västerut
    (t. ex.)” utan någon ledtråd till varifrån man äker. På Oldsbergs tid fanns det logiskt en ledtråd så att man hade chansen att sluta sig till varifrån man åkte och ringa in resmålet lite. Nu, lösryckt, blir ju sentensen i stort sett helt meningslös.

    Comment by Gunnar Bergquist — 2013 01 13 23:30 #

  5. Jag undrar om inte leverantörerna av frågor är lite väl få.
    I programmet vem vet mest hör man ofta frågor som är samma eller liknande med frågor i Melodikrysset och på spåret.

    Comment by Gunnar Bergquist — 2013 01 13 23:31 #

  6. Dessutom var det länge sedan bensinpumpen upphörde att vara en del av motorn på bilmodellerna (Felaktig ledtråd i Trabantfrågan i På spåret).

    Comment by Gunnar Bergquist — 2013 01 13 23:34 #

  7. Jag har även jag märkt att melodikryssfrågorna ofta passar in med något som går på tv eller radio. Nu senast hade vi ju t.ex. Cornelisfilmen som gick på SVT i helgen. Om man lyssnar på Eldemans övriga program i P4 och P2 kan man ibland få ledtrådar till Melodikrysset.
    Tack för hjälpen med ”Butterfly”-frågan.

    Comment by Mats R. — 2013 01 14 16:35 #

  8. Till Mats R: Själv är jag mycket förtrogen med Cornelis och hans musik, så just den frågan hade jag inga problem med oavsett att också jag såg filmen om Cornelis i TV.

    ”Butterfly” kunde jag däremot inte, men jag klarade den alltså med lite slutledningsförnmåga och sen förstås efterkoll.

    Comment by Enn Kokk — 2013 01 14 17:44 #

  9. Butterfly vär en lättillgänglig låt som jag tyckte var jättelätt. Sångaren Danyel Gerard hade en jättehit med den, även i Sverige, 1971. Den nådde första platsen på Tio i Topp och låg på listan i nio veckor.
    Sålde också bra, det är lätt att finna begagnatexemplar i skivlådorna. Bara i en av mina lådor stod tre ex när jag kollade.

    Comment by Gunnar Bergquist — 2013 01 14 21:03 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^