En mycket sevärd version av ”Fanny och Alexander” på Uppsala stadsteater

9 januari 2013 22:48 | Mat & dryck, Musik, Teater, Ur dagboken | 4 kommentarer

Det har dröjt innan jag har haft möjlighet att se Uppsala stadsteaters uppsättning av Ingmar BergmansFanny och Alexander” i bearbetning av Armin Kerber och Linus Tunström och i regi av Linus Tunström. Men när jag nu äntligen har gjort det, kan jag bara konstatera att det rör sig om en i många stycken lysande föreställning. Några av de recensenter jag har läst har inte bara tyckt detsamma utan också funnit uppsalaversionen mer sevärd än Dramatens, som jag själv inte har sett.

Själv har jag sett Ingmar Bergmans egen filmversion, och eftersom jag i recensionen av den ganska utförligt har refererat innehållet, vill jag inte här upprepa detta utan hänvisar de läsare, som inte känner till ”Fanny och Alexander, att också läsa texten om den under Kulturspegeln, Film. Det betyder inte att de båda versionerna innehållsligt är helt identiska. I uppsalaföreställningen har man, trots att också den är mycket lång, gjort en del förkortningar. Men grundstoryn är densamma, och viktigare är att uppsalaversionen får sina särdrag med hjälp av scenbild, fokusering och skådespelarval, även musikval – och även om detta innehåller flera överraskande inslag, skulle jag själv främst vilja peka på musiken i den här uppsättningens slut: När familjen Ekdahl är återförenad, befriad, spelas Bob DylansThe Times They Are A-Changing”.

Den aktuella uppsättningen i Uppsala särskiljer sig genom att inte bara i teateravsnittet utan också i de längre avsnitten om familjen Ekdal respektive från biskopsgården markera, att detta är teater. Den här infallsvinkeln markeras bland annat genom att ridån ibland, för att dölja eller markera något, delvis dras igen eller åt sidan. Och genom glipor i den gluttar barnen, särskilt Alexander, också då och då ner på oss i salongen.

Av de båda huvuddelarna i föreställningen är scenerierna från det ekdahlska hemmet, särskilt familjens julfirande, skildrade som ett virvarr av mänsklig lek och dito lustar. En del av detta, till exempel skildringen av hur Gustav Adolf lägrar både husan och hustrun, går aningen längre än filmversionen, och julkalaset blir i uppsalaversionen ännu mer av backanal.

När man sedan förflyttas in i det vergeruska biskopshemmet finns där en skillnad redan i scenbilden, som genom sin klaustrofobiska lösning – de agerande är instängda i ett slags boxar; Maja Ravns scenografi är här lysande – framhäver tvånget och ofriheten i den miljö Fanny och Alexander och deras mor, när hon efter familjefaderns, Oscar Ekdahls, frånfälle gifter sig med biskopen.

Också scenuppsättningen i Uppsala rymmer utomordentligt känslostarka partier, till exempel biskopens närmast sadistiska bestraffning av Alexander när han har fantiserat/ljugit och olika barnkväsande regler som biskopens syster tvingar på barnen.

Lysande gestaltade är också Isak Jakobis kuppartade befriande av barnen och det förhandlingssamtal med inslag av utpressning om både barnen och deras mor de överlevande bröderna Ekdahl har med biskopen.

Däremot tyckte jag att det som slutgiltigt bidrog till även moderns, numera biskopinnans, frigörelse – eldsvådan och hur biskopen omkom i denna – skildrades mindre konkret. Men förmodligen känner en mycket stor del av publiken redan tidigare till Bergmans grundhistoria och kan konkretisera det som skildras alltför symboliskt.

Skådespelarprestationerna är genomgående goda, men antalet agerande är, trots vissa dubbelbesättningar, så pass många, att jag här inte tänker nämna alla agerande, ja inte ens alla de som har någorlunda bärande roller.

Jag vill då särskilt nämna Peter Viitanen, som med bravur spelar Alexander. Pappa Oscar (Gustav Levin) förblir en levande gestalt även när han efter sin död uppenbarar sig för sonen Alexander. Av de fortfarande levande bröderna Ekdahl vill jag nämna både Carl (Axel Morisse) och, inte minst, Gustaf Adolf (Mathias Olsson), som är superb under utpressningsmanövern hos biskopen. Och självfallet måste också biskopen Edvard Vergerus (Claes Ljungmark) nämnas – hans rolltolkning skiljer sig förvisso från Jan Malmsjös i filmversionen, men detta ska inte tolkas som någon anmärkning. Och så kan man förstås inte gå förbi Isak Jakobi, i det här fallet spelad av Staffan Westerberg.

Bland kvinnorollerna vill jag särskilt nämna barnens mor Emilie (Maria Sundbom) och biskopens monster till syster Henrietta (Elisabeth Wernesjö). Att jag inte nämner fler kvinnor beror på att kvinnorollerna, varken i grundstoryn eller i den här uppsättningen, är lika markanta.

* * *

Efter föreställningen hade vi tänkt äta supé på teatern, men där bjöds bara – dessutom med vänster hand, verkade det som – på räksmörgås, som man, förstod vi av en kommentar, borde äta snabbt.

Så vi gick snett över Kungsgatan till gamla järnvägsstationen och fick bord på restaurang Stationen. Beställde där och åt med god aptit lammribs och drack bourgognevin därtill.

Det var förhållandevis lite folk där i går kväll, således ganska lugnt, men maten tror jag familjen Ekdahl skulle ha gillat.

4 kommentarer

  1. Nu har jag av tidsbrist inte själv sett Uppsala stadsteaters uppsättning av ”Fanny och Alexander”, men det måste, rent allmänt, vara svårt att ta till sig pjäsen då så många av oss har Bergmans version framför ögonen, särskilt den av Jan Malmsjö spelade djävulska biskopen. Bergman hade ju erbjudit Max von Sydow rollen, men denne tackade nej. Vad han måste ha ångrat sig!

    Comment by Bengt Eliasson — 2013 01 10 13:07 #

  2. Det kanske låter som knappologi, men filmen
    finns i två versioner. Den långa versionen,
    drygt 5 timmar, lämpar sig utmärkt att dela
    upp på ett par kvällar, vilket jag gjorde
    under julhelgen.
    Jag blev nyfiken på hur barnens skådespelarkarriärer fortsatte efter filmen, men ingen av dem blev skådespelare i vuxen ålder.

    Comment by Mats Larsson — 2013 01 10 14:33 #

  3. I ungdomen var Du nykterhetsvän med höga ideal … nu avslutas varje festkväll med en flaska …

    Hur blev det så?

    Comment by Anders Svensson — 2013 01 11 12:55 #

  4. Till Anders Svensson: Min anknytning till nykterhetsrörelsen var ytterst perifer och kortvarig – däremot var jag mycket riktigt i yngre år helnykterist.

    Senare har jag lärt mig att uppskatta alkoholhaltiga drycker framför allt i samband med god mat, men min hållning till alkohol, framför allt i stora mängder, är fortfarande restriktiv, och jag hör inte till kategorin som ständigt dricker alkohol i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Till de flesta måltiderna i veckan dricker jag Ramlösa eller lättöl.

    Det som absolutister inte brukar förstå är att det finns kvalitativa aspekter också på alkoholbruk, till exempel att hitta rätt vin till den maträtt man äter, så att helhetsintrycket av måltiden förhöjs.

    Samtidigt har jag respekt för dem som av olika skäl väljer personlig helnykterhet. Det är en helt främmande tanke för mig att försöka omvända helnykterister.

    Comment by Enn Kokk — 2013 01 11 13:53 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^