Melodikrysset nummer 36 2012
8 september 2012 12:23 | Media, Musik, Politik, Serier, Ur dagboken | 13 kommentarerI dagens kryss spelades en låt med en amerikansk grupp som jag inte ens hade hört talas om. Men när jag hade fått låttiteln, ”Burn It Down”, var det ju bara att googla: gruppen visade sig heta Linkin Park.
Jag medger att jag hade mycket lättare att identifiera ”Där näckrosen blommar”, som skrevs 1928 av Sven du Rietz och Sven-Olof Sandberg. Fast i dag fick vi tyvärr höra den misshandlas av Flamingokvintetten.
Äldre schlager är jag över huvud taget bra på. Jag minns fortfarande vilken succé Lill-Babs gjorde 1959 med Stikkan Anderssons ”Är du kär i mig ännu, Klas-Göran?”.
Och visst minns jag Ted Gärdestads ”Sol, vind och vatten”.
Eller för den delen ”I en röd liten stuga”. Sven-Olof Sandberg sjöng in den redan 1936, men på fyrtio- och femtiotalen, the radio days, hördes den om och om igen i radioapparaten, så när jag, som i dag, hör den i en jazzig instrumentalversion med Arne Domnérus och Rune Gustafson, minns jag omedelbart titeln.
Inte för att jag är något fan av just Marie Serneholt, men problemet för henne och andra skivartister i dag är att det inte längre finns någon enhetskanal som alla människor lyssnar på. Som mina läsare vet, följer jag i och för sig Melodifestivalen i TV, men det måste till mycket mer än en engångslyssning för att en låt, till exempel hennes ”Salt and Pepper”, ska fastna i musikminnet. Fast just den här låten förekom ändå så sent som i årets melodifestival.
Jag gissar att Niklas Strömstedts insjungning av ”Kärleken vet” härstammar från en programserie i TV 4 som jag inte har sett, men jag vet att sångens upphovsman, Mikael Wiehe, också var med där. Wiehes egen insjungning har jag förstås själv i min skivsamling.
Lars Forssells ”Snurra min jord” har jag också i min mycket omfångsrika samling av politisk musik, både på skiva och i sångböcker med Forssells visor. Originalet, ”Elle tourne la terre”, skrevs av Leo Ferré.
Därmed har vi redan tagit ett steg in mot den musikaliska klassikervärlden i vid mening.
Dit räknar jag självfallet Evert Taube. Jag skrev i somras en hel serie nätartiklar om Taube och hans musik, och bland annat hans ”Calle Schewens vals” från 1931 kan du också hitta texten till ovan under Kulturspegeln, Sångtexter. Fast just den här texten torde höra till Taubes mest kända och sjungna, så nästan alla kommer säkert i håg att Calle Schewen där blandar sitt kaffe med Kron, det vill säga Kronbrännvin. Visste ni förresten att Kron numera ägs av finska staten, detta eftersom den borgerliga svenska sålde ut denna nationalklenod?
Carl Michael Bellman har en ännu mer grundmurad klassikerstatus. Fast många som har lärt sig ”Gubben Noak” redan under barnaåren vet kanske inte att den här texten skrevs av Bellman.
Klassisk operettmusik hörde vi i dag i tyskspråkigt original. Men jag gissar att de flesta vet, att när Jussi Björling sjöng den på svenska, hette den ”Nu är jag pank och fågelfri”.
En favoritklassiker har jag sparat till sist. I och för sig är musikalen ”Annie”, ur vilken vi i dag fick höra ”Tomorrow”, från relativt sen tid, 1977, men jag tror nog att den kommer att finnas kvar i det scenmusikaliska arvet också fram över. Dock bygger den här musikalen på en serieklassiker, ”Little Orphan Annie”, som Harold Gray började teckna redan 1924. Den gick i Aftonbladet, under tidigt sextiotal om jag inte minns alldeles galet. Då hade Aftonbladet, på den tiden i lite större så kallat berlinerformat, två hela seriesidor, alltså ett helt serieuppslag. I dag har tidningen två dagliga serier plus dessutom ytterligare två serier var sin gång i veckan.
Det här kallar jag förfall!
13 kommentarer
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
Idag kunde jag varken Marie, liten eller Linkin Park, så jag tackar för hjälpen. Det sistnämnda gruppnamnet hade jag heller aldrig hört talas om, men istället för att googla så kollar jag hellre din blogg. Ha det bra i sensommarsolen – eller höstsolen är det kanske snarare nu… suck, efter denna regniga och svala sommar känner man sej inte riktigt redo för hösten. Men man må gilla läget.
Comment by Maggan — 2012 09 08 14:37 #
Hej!
Nu närmar sig Helga Henschenmånaden på Stadsbiblioteket vid Odenplan. Vi ser fram emot en stor, glad, intressant och spännande månad med Helga Henschens ”gamla” och nya vänner.
26 september kl. 18.30
REBELLA : texter och sånger
Första programmet i Stadsbibliotekets serie under hösten om författaren och konstnären Helga Henschen.
Lyssna till texter, sång och musik med
kompositören Gunnar Edander, skådespelaren Kent Malte Malmström samt Berit Skogsberg, Laila Nygren och Berit Ledberg från Helga Henschens Vänner.
I samband med programmet vernissage – fotoutställningen Helga Henschen i ord och bild.
11 okt. kl. 18.30
Möte med konstnären Helga Henschen
Filmaren och regissören Babis Tsokas berättar samt visar film med Helga Henschen från bl.a.
konstnärens ateljé i Sundbyberg och från Tensta T-banestation där Helga Henschen skapat en
urtidsgrotta med terrakottafåglar och fyllt de vitmålade bergväggarna med bilder och citat.
27 okt. kl. 14.00
Min vän Helga Henschen
Tvåfaldigt Augustnominerade författaren
Kerstin Strandberg, f.d. förläggaren Berit Skogsberg och redaktören Lennart Svensson samtalar kring vännen Helga Henschen.
Varmt välkommen till arktiekt Gunnar Asplunds vackra Rotunda.
Comment by susi holmgren — 2012 09 08 15:25 #
Apropå KRON. Det är konstigt svenska folket är inte värda att äga NÅGONTING! Men det finska får äga Telia, KRON mm. Kan det bero på att vår regering föraktar svenska folket? Tur man har rötterna i Savolax.
Birgit Lidman
Comment by Birgit Lidman — 2012 09 08 15:26 #
Förstår inte din negativa attityd till Flamingokvintetten. Många med mig tycker säkert att deras inspelning av ”Där näckrosen blommar” är den genom tiderna särklassigt bästa.
Comment by Stig Nordlander — 2012 09 08 21:23 #
Till Stig Nordlander: Dansbandsmusik hör till det jag minst uppskattar. Det gäller inte bara Flamingokvintetten.
Comment by Enn Kokk — 2012 09 08 22:08 #
Kan nog hålla med om serierna och förfall. Det är väl också lite åt förfallhållet att fackförbundspressen har slutat med noveller. Dock: i veckans nummer av Arbetet (f d LO-Tidningen) publiceras en nyskriven novell av Erik Löfvendahl över två helsidor.
Comment by HO — 2012 09 08 22:59 #
Till Hans O Alfredsson: Den här sorgliga utvecklingen gäller även min gamla tidning, Aktuellt i politiken (s). På min tid som chefredaktör publicerade vi i varje nummer nyskrivna noveller, ofta dessutom lyrik, och i båda fallen använde vi oss av kongeniala illustratörer.
Jag är förvisso politiskt intresserad och engagerad, men jag tycker att en tidning som ser som sin uppgift att mata mig med politik genom tratt i stället för att röra vid hela min komplexa personlighet därmed mycket ofta är oläsbar.
Comment by Enn Kokk — 2012 09 09 11:35 #
Birgit Kron,
i sanningens namn äger svenska staten fortfarande en stor post i Telia. Och aktiekursen har halverats sedan staten sålde ut aktier för 85 kronor för drygt tio år sedan så några pengar har man inte förlorat, tvärtom. Och det var socialdemokraterna med Björn Rosengren i spetsen som sålde vill jag minnas.
Comment by Johan — 2012 09 09 11:35 #
Jag tycker det är begränsande för en själv när en aversion mot en viss musiksort får bli ogenomtränglig. Den hindrar en från att lyssna in en hel del bra musik. Jag ogillar t ex i allmänhet den musikform som jag tycker Eurovisionschlagermusiken fastnat i, men när jag lyssnar finner jag en och annan låt som är helt OK, t ex den nu aktuella med Marie Serneholt. Flamingos version av ”Näckrosen” tycker jag är alldeles utmärkt oxo.
Däremot tycker jag det är onödigt att ta med grupper i Melodikrysset som är så nya som Linkin Park och förmodligen snart bortglömda. En grupp som i princip ingen lyssnare till krysset känner till. Svårt kan det få vara, men inte så att alla måste googla.
Comment by Gunnar Bergquist — 2012 09 11 0:31 #
Till Gunnar Bergquist: Jag ser mig inte som något slags musikalisk överdomare, redovisar bara vad jag själv subjektivt tycker om musiken som spelas. Och eftersom jag har ett utmärkt förhållande till ”Näckrosen” men inte gillar Flamingos dansbandsartade version, skriver jag det.
Marie Serneholt använde jag i det här sammanhanget bara som exempel på att musik i dag – i motsats till the radio days i min ungdom – aldrig längre når ut lika brett, det vill säg i princiep till alla lyssnare.
Om Linkin Park i krysset är vi helt ense.
Comment by Enn Kokk — 2012 09 11 8:53 #
Utan att vara någon stor fantast av Linkin Park måste jag dock påpeka att de fick sitt stora genombrott för mer än tio år sen. Så ”nya” är de. Och uppenbarligen inte bortglömda ännu. Nog vore det väl tråkigt om allt som förekommer i krysset måste vara från förra seklet? Det är aldrig för sent att fortbilda sig, om intresse finns.
Comment by Olof Öberg — 2012 09 11 12:32 #
Det heter ju faktiskt ”Melodikrysset – en musiktävling för HELA familjen”, så varför anpassa krysset bara för en snart utdöd generation? Jag är född på 60-talet och tycker att det är en hyfsad blandning av gammalt och nytt, men fick jag välja skulle det ju vara mest pop och rock, gärna 80-tal.
Comment by Dan — 2012 09 11 17:20 #
Till Dan: Jag håller med om att det ska vara en blandning av gammalt och nytt och dessutom av olika genrer, men det här leder, av ett speciallt skäl, till problem.
När jag själv var ung, fanns det en enda radiokanal, som alla oavsett ålder lyssnade på, och där sändes till exempel en daglig grammofontimme, där man blandade alla tänkbara musikgenrer: klassisk musik, modern och gammal dansmusik, schlager och alltid en marsch. Det här ledde till att människor oavsett ålder och bakgrund naturligtvis inte måste gilla samma slags musik men ändå kände till också sådant som inte hörde till deras egna favoriter.
Idén bakom det vid det här laget ganska gamla Melodikrysset är just att lyssnarna ska känna sig hemma i mångfalden, och jag finner det här upplägget sympatiskt.
Men går det att upprätthålla, om olika generationer till slut har helt olika musikaliska kunskaper och preferenser?
Comment by Enn Kokk — 2012 09 11 18:09 #