Melodikrysset nummer 28 2012

14 juli 2012 11:55 | Musik, Ur dagboken | 10 kommentarer

Den regniga sommaren kan ha inspirerat Anders Eldeman att, som ett slags besvärjelse, börja dagens kryss med ”Jag tror på sommaren”, stor hit 1967 med Mats Olin och skriven av hans pappa, Stig Olin.

Kanske vill han rent av göra en omstart av året åtminstone från i våras, för sen kom ”Tulpaner från Amsterdam”, hit 1958 med Lasse Lönndahl.

För folk i min ålder – jag fyllde 75 före midsommar – fanns det i dagens kryss ännu mer som vi minns från olika skeden av vårt liv.

Olle Adolphsons ”En glad calypso om våren” minns jag inte bara från dess tillkomsttid – jag har allt av Adolphson i skivhyllorna.

Evert Taube har följt mig genom livet, och just nu skriver jag här på bloggen om en av de stora CD-samlingarna med hans musik. Hans ”Oxdragarsång”, den som i dag skulle ge oss ordet oxar, kan du för övrigt hitta ovan under Kulturspegeln, Sångtexter.

Som vanligt fanns det också i dagens kryss en del återupprepningar.

Jacob Gades ”Tango jalousie” har vi väl hört förut och vet att den inte är en schottis.

Och hur många gånger har BAO och Helen Sjöholm, i dag med ”De ljuva drömmarnas orkester”, medverkat i krysset? (Missförstå mig inte – jag gillar dem. Men variation är inte så dumt det heller.)

För att fortsätta på den här linjen: Också Toto har vi väl hört tidigare i krysset, men det var ett tag sen nu, så därför kändes hans ”Hold the Line” riktigt fräsch i dag.

Bäst blir krysset när det är en mix av gammalt och nytt.

En av dagens dubbelfrågor bjöd på två äldre schlager. Den yngre av dem, Owe Thörnqvists ”Ett litet rött paket”, som blev en stor hit med Sven-Ingvars, klarade väl de flesta. Lite svårare, åtminstone för yngre lyssnare, var Jules Sylvains ”När tvenne hjärtan slå samma slag”, i dag i en instrumental version med Mats Olssons orkester.

Själv hade jag, trots min ålder, heller inga svårigheter att identifiera Sophie Zelmani i ”If You’re Still a Dreamer”.

Kent finns rent av i mina egna skivhyllor, dock inte deras färska ”Petroleum” – men deras sound är ju relativt lätt att känna igen.

I våra skivhyllor finns också mycket Mikael Samuelsson, däribland ”Fantomen på stora operan” av Andrew Lloyd Webber. Ur den fick vi i dag lyssna på ”Nattens musik”.

Och självfallet finns det stora avdelningar med Mozart, Wolfgang Amadeus, både LP och CD, i våra skivhyllor. När Birgitta och jag i unga år beslöt oss för att leva våra liv tillsammans, medförde hon en liten skivsamling i vilken det bland annat fanns en EP med ”Eine kleine Nachtmusik”. Den lyssnade vi ofta på tillsammans under sena kvällar före läggdags.

En läsare har uppmärksammat mig på att jag i dag lyckades glömma bort att redovisa svaret på en fråga. Eftersom jag har sett Gioacchino Rossinis ”Barberaren i Sevilla” (1816), var det inte där problemet låg. Jag borde ha kollat att alla svaren faktiskt fanns med.

* * *

Har Google fört dig hit i din jakt på något svar till allra senaste Melodikrysset? Prova då med att i stället gå dirfekt in på min blogg, http://enn.kokk.se, eller med att klicka på BLOG ovan. I båda fallen bläddrar du dig sen ner till aktuell lördag.

10 kommentarer

  1. Han kunde ju ha valt något med BTO, Bachman Turner Overdrive, i stället för BAO, t ex.
    De har jag aldrig hört i Melodikrysset. BWO har ju varit med, men inte så ofta som BAO.
    Förra veckans ”GUN” hade han oxo lätt kunnat exemplifiera med annat istället för ofta exponerade Top Gun.
    Jag vill inte tro att Eldeman är lat eller begränsad, men vad beror det då på? Tidsbrist eller bristande engagemang efter så många år?
    Jag vill fortfarande ha något originalkryss från sextiotalet i repris.

    Comment by Gunnar Bergquist — 2012 07 14 12:22 #

  2. Enn, jag tror att den korrekta titeln av ”The Phantom of the opera”, på svenska ska vara: ”Fantomen på operan”. Jag tror inte att ”stora” ska vara med i titeln.

    Jag vet ju att du är noggrann med detaljer.

    Trevlig sommar. Krister

    Comment by Krister Kappel — 2012 07 14 12:37 #

  3. Jag läser alltid vad du har skrivit och tycker det är värdefullt att kolla mig själv genom att läsa din lösning. Denna gången tror jag dock att
    du glömde nämna Barberaren från Barberaren i Sevilla.

    Trevlig sommar

    Kommentar av Evy Hermansson

    Comment by Evy Hermansson — 2012 07 14 13:36 #

  4. Till Krister Kappel: Jag har kollat med Wikipedia, och Lloyd Webbers musikal fick, när den gjordes på svenska, titeln ”Fantomen på stora operan”.

    Comment by Enn Kokk — 2012 07 14 14:31 #

  5. Till Evy Hermansson: Du har alldeles rätt. ”Barberaren i Sevilla” finns på min kladd, men jag hade glömt att föra över svaret till mitt kåseri på nätet. Som du ju vet brukar jag inte redovisa svaren i den ordning Eldeman ställer frågorna, men jag brukar bocka av dem allt efter som jag redovisar dem. Jag kompletterar nu.

    Comment by Enn Kokk — 2012 07 14 14:35 #

  6. Hej igen Enn.
    Som vanligt har du helt rätt. Jag kollade också Wikipedia och där står ”Fantomen på stora operan”. Jag gick helt på mitt eget minne. Krister

    Comment by Krister Kappel — 2012 07 14 15:21 #

  7. Om man söker på ” Fantomen på Operan” , så kommer man till Wikipedia och kan läsa om föreställningarna i Sverige. Har alla rätt?Jag kommer också ihåg den med det namnet!?

    Comment by Tar O´Ger — 2012 07 14 16:29 #

  8. Gaston Leroux’ ursprungsversion, en roman från 1910, kallades i svensk övesättning för ”Fantomen på Operan”, så också Webbers filmversion från 2004. Men så vitt jag har förstått kallades den svenska uppsättningen på teater för ”Fantomen på stora operan”, vilket ju inte behöver ha hindrat att också den i folkmun kallades ”Fantomen på Operan”.

    Nu är det ju inte den exakta svenska titeln utan dess första ord, ”Fantomen”, som efterfrågades av Eldeman, så det här är mer en diskussion om kuriosa.

    Comment by Enn Kokk — 2012 07 14 17:28 #

  9. Förstagångsläsare på denna blogg, men måste bara gnälla till lite. Melodikrysset har på de senare tio? åren verkligen tappat taget. Var finns de svåra frågorna som inte den gode Anders i princip ger svaret på (om han tycker att de är för svåra)?
    När jag växte upp, på det färgglada 70-talet, schyssades det febrilt i köket på lördags-morgnarna. Allt för att inte missa några frågor.
    Nu brukar jag ta hela krysset på snabbgenomgången. Men hur kul är det då?
    Jaha, det var väl roligt att gnälla lite.
    Tack för ordet : )

    Comment by Sprakfålen — 2012 07 30 19:31 #

  10. Och för övrigt begfann jag mig en kväll på Oscars och besåg föreställningen om den däringa fantomen på Operan. Å den va bra.

    Comment by Sprakfålen — 2012 07 30 19:33 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^