Nina Simone

20 maj 2012 9:10 | Musik, Politik | 7 kommentarer

Namnet Nina Simone får möjligen obevandrade att tro att hon var fransyska. Hon dog mycket riktigt 2003 i Frankrike, där hon sedan länge var bosatt – men hon föddes 1933 i South Carolina i USA och hette egentligen Eunice Kathleen Waymon. Hon var afroamerikan och starkt engagerad i medborgarrättsrörelsen. 1970 flyttade hon från USA och angav uttryckligen som skäl att landet var rasistiskt. Nina i artistnamnet lär komma av att en pojkvän kallade henne niña, flicka på spanska, och efternamnet, Simone, snodde hon från skådespelerskan Simone Signoret, som hon hade sett på bio – det här var alltså långt före flytten till Frankrike.

Nina Simone är inte bara sångerska utan också pianist, med klassisk skolning i bagaget. Vi förknippar henne mest med jazz och blues, men det finns en bredd hos henne som spränger såna genregränser. Listan över hennes studioalbum är lång, över 20 skivor från 1958 och framåt. När Verve 2007 sammanställde sin 11 CD-box ”Ladies on Verve” (distribution Universal), valde man att låta Nina Simone representeras av ”Wild Is the Wind”, som består av studioinspelningar från 1964 och 1965 (utgiven som LP av Philips, PHS 600-207, 1966).

På den här skivan finns ett intressant exempel på Nina Simones politiska engagemang,

Four Women

Text och musik: Nina Simone, 1965

My skin is black
My arms are long
My hair is woolly
My back is strong
Strong enough to take the pain
Inflicted again and again
What do they call me
My name is Aunt Sarah
My name is Aunt Sarah

My skin is yellow
My hair is long
Between two worlds
I do belong
My father was rich and white
He forced my mother late one night
What do they call me
My name is Saffronia
My name is Saffronia

My skin is tan
My hair is fine
My hips invite you
My mouth like wine
Whose little girl am i?
Anyone who has money to buy
What do they call me
My name is Sweet Thing
My name is Sweet Thing

My skin is brown
My manner is tough
I’ll kill the first mother i see
My life has been too rough
I’m awfully bitter these days
Because my parents were slaves
What do they call me
My name is Peaches

Men också en traditionell ballad som ”Black Is the Colour of My True Love’s Hair” får en särskild lyster, när den sjungs av just henne.

Skivan rymmer också låtar av annan karaktär man genast fäster sig vid: ”I Love Your Lovin’ Ways”, ”What More Can I Say” och ”Eiher Way I Lose”. Värd ett omnämnande är också titellåten ”Wild Is the Wind” med Dimitri Tiomkin som en av upphovsmännen – den här ukrainsk-judiske kompositören startade som rysk revolutionär men blev senare en mycket framgångsrik filmkompositör i Hollywood; mest känd är han för temat till Fred ZinnermannsHigh Noon” från 1952.

Det enda som förargar mig med den här skivan är att, förutom Simone, sång och piano, bara några av dem som spelar rytminstrument nämns vid namn. Har Philips verkligen ingen förteckning över alla de övriga musiker man hör?

7 kommentarer

  1. Jag älskar när Nina Simone på sin otroligt brutna franska sjunger Ne me quittez-pas, en av de vackraste sånger jag vet!

    Comment by Eva — 2012 05 20 14:05 #

  2. Till Eva Swedenmark: Välkommen tillbaka från den franskspråkliga världen – om man nu ska räkna Korsika dit.

    Comment by Enn Kokk — 2012 05 20 15:47 #

  3. Nina Simone, en av mina absoluta favoriter bland jazzsångerskorna.

    Comment by Kerstin — 2012 05 21 0:41 #

  4. Till Kerstin Berminge: Det finns ju även andra bra jazzsångerskor, men Nina Simone är intressant också på grund av sitt antirasistiska engagemang, förvärvad genom egen erfarenhet.

    Comment by Enn Kokk — 2012 05 21 8:07 #

  5. Kommer inte ihåg vilket år det var, troligen 1972, men vi var på Konserthuset i Stockholm för att se Nina Simone.
    Hon var i sitt esse och ville inte sluta spela men det ville ju inte publiken heller. Till slut kommer en vaktmästare in på scen och ber oss lämna lokalen för hon kommer inte mer in på någon inklappning men det gjorde hon….konserten avslutades visst i ABF husets Gyllene Cirkeln med ett night-jam. En upplevelse för livet som ni kan förstå!!

    Comment by Urban Sjölander — 2012 05 21 11:20 #

  6. Vilket härligt minne, Urban Sjölander! Visst var ju hon bra jazzsångerska, pianist etc och en antirassist, men inte anti-violent som Martin Luther King! Senare har det mjukats upp av henne själv med kommentarer som: jag och min familj gör ingen skillnad mellan olika rasers värde. Hon var ju ursprungligen för en egen afro-amerikansk stat och redo att använda militärä styrkor till det. Hon hade fin röst på låtar som: ”My Baby Just cares for me”, ”Feeling Good” och ”Don´t Let Me Be Misunderstood” (som många av blev hits också av andra, som The Animals),kallades för ”High Priestess of Soul”. Sådana kanske fanns flera stycken av;) I mitt tycke sjöng nog Edith Piaf på ett vackert sätt ”Ne me quitte pas” av Jacques Brel, men det är ju en smaksak. Nina Simone hade ju också en fin kontraalt (med mycket animus i rösten, som en ”blinkning” till Anitas blogg)

    Comment by Tar O´ger — 2012 05 21 11:40 #

  7. Tar O´ger, håll med om att det är en bra beskrivning av rösten hos en kraftfull sångerska. Nina Simone platsar absolut i högsta ligan!

    Comment by anita — 2012 05 21 23:52 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^