Melodikrysset nummer 19 2012

12 maj 2012 11:53 | Film, Musik, Politik, Ur dagboken | 14 kommentarer

Dagens kryss var väl inte genomgående svårt, men åtminstone en ljudillustration låg helt utanför mina kunskaper – fast man kan väl googla! Jag har aldrig sett filmen ”Days of Thunder” (1990) med Tom Cruise och Nicole Kidman, inte heller, vad jag minns, hört låten som spelades ur den. När jag fick fram musiken i filmen, visade det sig, att det förekom en stor mängd olika låtar med olika artister i den här filmen, men en av dem, ”Show Me Heaven” med Maria McKee, föreföll det, av ledbokstäverna att döma, att vara.

Inte heller den allra första frågan i dagens kryss var alldeles lätt, men jag rullade upp den genom att jag kände igen Sigge Fürsts karaktäristiska röst och snappade upp frasen ”ett roligare Sverige”. Googlekoll visade då att Sigge sjöng den här låten, ”Hjälp till och gör ett roligare Sverige”, tillsammans med dess upphovsman, Thore Skogman. Jag råkar veta att de här båda herrarna nog inte var helt överens om vad som är ett roligare Sverige. Sigge vägrade en gång, av politiska skäl, en intervju för min tidning Aktuellt i politiken (s). Thore däremot valturnerade 1968 tillsammans med Sten Andersson och skrev för denna valkampanj till och med en kampanjsång, som finns insjungen på skiva, ”Härliga värld”. Läs gärna sångtexten ovan under Kulturspegeln, Sångtexter.

Annat har varit med förr i krysset.

Det gäller till exempel Sven Lindahls ”Mälarö kyrka”, den som i dag skulle ge oss ordet orgel.

Det gäller också ”Hotel California”, som vi i dag för säkerhets skull fick höra i en instrumental version. Men vi minns den som stor hit med The Eagles.

Naturligtvis spelades också ett antal melodifestivallåtar, främst av dem förstås Carolas vinnarlåt från 1983, ”Främling”, som här dock skulle skrivas i pluralis, främlingar.

Årets vinnar, ”Euphoria”, med Loreen spelades också – jag kände igen den, när jag hörde refrängens öh-öh-öh. Loreen är född i Sverige, men hennes föräldrar kommer från Marocko, och egentligen heter hon Lorine Zineb Noka Talhouni.

Ur årets melodifestival hörde vi också rockabillylåten ”Baby Doll” med Top Cats.

Särskilt svårt var det heller inte att bakom den paroditext Anders Eldeman spelade känna igen Mikael Rickfors’ gamla ”Vingar”, den där han sjunger ”Jag ska köpa vingar för pengarna”.

Och ”Mitt bästa för dig” från 1990 av och med bland andra Pugh Rogefeldt minns vi väl också – även om jag själv tycker att Pugh har gjort bättre låtar.

Cornelis Vreeswijk började sin politiska bana i Socialdemokratiska studentförbundet och återvände – efter en utflykt till VPK – till socialdemokratin; han har bland annat valturnerat med min hustru. Men detta är mer personkuriosa – den här hollandsfödde sångaren bör främst nämnas som en av de riktigt stora i svensk vistradition. Som flertalet vismakare skrev han inte bara egna sånger utan lånade, ibland stal, melodier och uppslag från andra, vilket inte gör honom mindre i mina ögon. Redan 1966 hade han, tillsammans med Ann-Louise Hansson, en stor hit med ”Jag hade en gång en båt”, den som sen fortsätter med ”med segel och ruff och köl”. Dess melodi är en traditionell karibisk melodi, ”Sloop John B” eller ”Wreck John B”. Du hittar texten ovan under Kulturspegeln, Sångtexter.

Av en annan stor svensk vispoet, Evert Taube, hörde vi i dag ”Så skimrande var aldrig havet”. Taube, en mycket originell musikskapare, gjorde annars precis som Cornelis, snodde stort så väl som smått här och var och gjorde det till sitt eget. Vilket inte gör honom mindre i mina ögon.

Den verklige nestorn i svensk vistradition, Carl Michael Bellman, gjorde som bekant likadant, förmodligen i större utsträckning än vi anar, eftersom vi inte längre känner till förlagorna. Hur som helst står han sig genom århundradena som en klassisk vismakare; många av hans sånger är fortfarande både kända och älskade. Till dem hör Epistel numero 71, ”Till Ulla i fenstret på Fiskartorpet, Middagstiden, en Sommardag”. Den börjar ”Ulla, min Ulla, säg får jag dig bjuda / rödaste smultron i mjölk och vin”. Ovan nämnde Cornelis Vreeswijk har gjort en utmärkt modern tolkning av den.

Sen är det bara ytterligare ett par svenska klassiker, om än inte i samma genre, kvar att nämna, Hasse och Tage. Birgitta och jag såg dem live i ”88-öresrevyn”, då de framförde den underbara ”Ett glas öl”, ursprungligen en engelsk music hall-melodi, ”Round the Back of the Arches”. Även Hasse och Tage ställde upp för Socialdemokraterna inför valen – jag hade personligen kontakt med Tage inför publiceringen av hans ”En soffliggares dagbok” i 1968 års valrörelse – men senare blev de besvikna på sitt parti. Bland annat var partiets ställningstagande i kärnkraftsfrågan avgörande. Det skadar inte att påminna om den saken nu, då partiordföranden (s) just har sträckt ut en hand om samarbete i den frågan med den sittande kärnkraftspositiva regeringen.

* * *

På jakt efter något svar till allra senaste Melodikrysset? Prov då med att antingen gå direkt in på min blogg, http://enn.kokk.se, eller med att klicka på Blog ovan. I båda fallen bläddrar du dig sedan ner till aktuell lördag.

14 kommentarer

  1. Tack för verkligt trevlig läsning om de olika
    svaren, ha en trevlig helg

    Comment by Helena Almer — 2012 05 12 14:26 #

  2. Till Helena Almer: Min ambition är alltid att ge lite mer än bara svaren.

    Comment by Enn Kokk — 2012 05 12 14:39 #

  3. Hej Enn!
    Om ingen annan korrigerat din text ang svar till fråga 6 så gör jag det, ”segel och ruff och köl…” ska det vara!

    Tack för dina förslag till svaren med extra utfyllnad och trevlig helg!

    // Annika (Gävlebo sedan -73 men född i Uppsala)

    Comment by Annika Larsson — 2012 05 12 16:17 #

  4. Till Annika Larsson: Tack! Jag citerade ur minnet, som ju ofta kan bedra en.

    Comment by Enn Kokk — 2012 05 12 17:35 #

  5. Vreeswijk, Taube och Bellman hade nog alla varit hängivna piratpartister om de varit med oss idag.
    ”Beg, Steal or Borrow”. :-)

    Comment by anita l — 2012 05 12 22:04 #

  6. Till Anita Lindblad: Vreeswijks politiska preferenser låg längre åt vänster. Vad Taube röstade på vet jag inte, men han hade ett miljöengagemang – exempel: ”Änglamark”.

    Comment by Enn Kokk — 2012 05 12 23:07 #

  7. Det där med piratpartiet var bara lite skämtsamt från min sida, utifrån upphovsrätt och kopiering, eftersom du tog upp att de ”lånade” lite i sin visdiktning. Konstnärssjälar som Taube och Bellman låter sig nog inte sorteras in i några fack överhuvudtaget.

    Vi var många som blev gruvligt besvikna på linje 2.

    Visst skrev Tage Danielsson i syndikalisternas Arbetaren?

    Comment by anita l — 2012 05 13 0:38 #

  8. Den här gången kunde jag hela själv, men var ändå tvungen att gå in och läsa dina kommentarer. Du är lite beroendeframkallande. ;)

    Comment by Eva Ericsson — 2012 05 13 1:44 #

  9. Till Anita Lindblad: Jo, Tage Danielsson skrev länge regelbundet i Arbetaren.

    Comment by Enn Kokk — 2012 05 13 8:06 #

  10. Thore Skogman hade den goda smaken att, förutom samarbetet med Sten Andersson som jag för övrigt intervjuat några gånger, skriva melodier åt Zarah Leander, däribland sången ”Hülphers gamla tofflor”. För övrigt är Melodikryssets programvärd Anders Eldeman Sveriges största Zarah Leander-älskare, förutom jag själv då!

    Comment by janne — 2012 05 19 10:56 #

  11. Tage Danielsson skrev en versifierad krönika varje vecka i Arbetaren under vinjetten ”Tanke från roten”. Vinjetten hade ritats av Per Åhlin. Ett urval tankar gavs senare ut i bokform.
    Många namnkunniga och icke-syndikalistiska skribenter medverkade i Arbetaren under dessa blomstringsår, början av 70-talet, på initiativ av Karl Beijbom. 1974 fick han Stora journalistpriset med motiveringen: ”För att han i en tid av pressdöd och polarisering lyckats göra Arbetaren till ett mångsidigt och oortodoxt forum för en fri kulturell och politisk debatt”.
    Sen flyttade han till Göteborgs-Posten som kulturchef och Arbetaren sloknade igen.

    Comment by HO — 2012 05 19 15:01 #

  12. Till Hans O Alfredsson: Själv började jag läsa Dagstidningen Arbetaren, från 1958 veckotidning under namnet Arbetaren, med början under min gymnasietid under 1950-talet. Jag läste den på Stadsbiblioteket i Sundsvall och köpte ganska ofta lösnummer, när det fanns något särskilt intressant att läsa och klippa ur; jag prenumererade också under en period, och jag har faktiskt en gång – 1960 om jag inte minns fel – skrivit en artikel för dess kultursida.

    Till det som lockade hörde att den var syndikalistisk – stod för en frihetlig socialism – och naturligtvis inte minst att den hade varit Stig Dagermans tidning. Den här periodens Arbetaren hade flera läsvärda personer i redaktionen: Evert Arvidsson, Edvard Ramström, Helmut Rüdiger. Men framför allt lockade kultursidan med skribenter som Birgitta Stenberg, Svante Foerster, Anna Westberg och Göran Palm. Ett särskilt förhållande fick jag till Kurt Salomonson, som jag skrev en gigantisk essä om i Libertas och också kom att personligen möta. Både honom och en annan favorit från den här tiden, Svante Foerster, kom jag senare att publicera också i Aktuellt i politiken (s).

    Comment by Enn Kokk — 2012 05 19 15:38 #

  13. Jo, jag har prenumererat på veckotidningen tidvis, fast det är många år sen nu, och känner förstås igen de namn du återger. Man kan ju också lägga till Armas Sastamoinen, Mauritz Edström, Lasse Bergström, Viveka Heyman, Ahto Uisk och många andra från olika tider. Och Vilhelm Moberg. Jag gissar att du liksom jag har jubileumsboken ”En fri tidning” i hyllan. Och Edward Ramströms memoarer.

    Comment by HO — 2012 05 19 18:19 #

  14. Till Hans O Alfredsson: Jo, alla de här är också välkända för mig. Uisk kom ju senare, men jag träffade honom i Uppsala under min studenttid, och jag har fått ett par av hans böcker av honom och recenserat dem här på bloggen. Du hittar det ovan under Kulturspegeln, Politik.

    Comment by Enn Kokk — 2012 05 19 18:36 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^