Musik med anknytning till Leipzig – och lite Manfred Mann som förrätt
20 april 2012 17:32 | Mat & dryck, Musik | 7 kommentarerVi åkte in till Uppsala för att gå på en av våra abonnemangskonserter i Musikens hus och kombinerade detta med att som vanligt äta middag ute. Valet föll den här gången på näraliggande Katalin, där vi åt var sin schnitzel med ansjovis- och kaprissmör samt sallad.
Medan vi väntade på maten och smuttade på vinet, hörde vi från Katalins musiklokal på andra sidan väggen ett band repa för kvällens konsert. Bandet lät inte precis som några amatörer och mitt intresse för musiken väcktes, så jag frågade servitrisen vilka det var som skulle spela. Den unga damen som hade hand om vårt bord verkade inte själv ha något förhållande till den här musiken men visste förstås vilka som spelade: Jo, Manfred Mann’s Earth Band.
Fantastiskt att få Manfred Mann som förrätt till kvällens klassiska konsert!
Dess leipzigtema fann jag möjligen lite sökt, men också kvällens första kompositör, engelskan Ethel Mary Smith (1858-1944), studerade vid konservatoriet i Leipzig under en period. Jag har inte hört något av henne tidigare, och inte heller den åtta minuter långa ouvertyren till hennes opera ”The Boatswain’s Mate”, som för övrigt komponerades i Egypten 1913, gav mig tillräckliga insikter om hennes musik. I programmet läser jag att hon var aktiv i suffragettrörelsen och att detta speglas i den här operan, men här fick vi alltså bara ta del av en kort ouvertyr utan verbalt innehåll.
Jag ska genast erkänna, att jag den här kvällen främst såg fram mot kvällens huvudnummer, Edvard Griegs (1843-1907) ”Pianokonsert i A-moll”, opus 16, 1868. Det beror inte bara på att jag som gammal norgevän har lyssnat en hel del på Grieg. I själva verket har jag också både hört och personligen träffat kvällens blott 19-åriga pianosolist, Maria Verbaite.
Det här musikaliska och personliga mötet ägde rum i regi av norska ambassaden i Stockholm – Birgitta och jag ingick i den inbjudna publiken, och under minglet efteråt träffade vi och samtalade med både Maria Verbaite och hennes mor; en förenande länk var här att jag, i egenskap av Socialdemokraternas nordiske och baltiske sekreterare, upprepade gånger hade besökt deras ursprungliga hemland, Litauen. Familjen Verbaite bodde nu i Uppsala, så det hela ändade i att vi fick skjuts hem i familjens bil, med pappa Verbaite som chaufför.
Maria Verbaite spelade Grieg i fint samspel med orkestern, och det är påfallande hur tekniskt virtuos Verbaite är redan vid så unga år. Jag kan tänka mig att hon gradvis – hon bor just nu i England för vidare pianostudier – kommer att kombinera den tekniska skickligheten med ännu mer av personlig inlevelse och variation, det senare inte menat som kritik av hennes sätt att spela det här verket av Grieg.
Uppsala kammarorkester leddes kvällen till ära av en landsman till Grieg, Eivind Aadland. De största möjligheterna att sätta egna avtryck på utförandet av musiken hade han i kvällens avslutande stycke, Robert Schumanns (1810-1856) ”Symfoni nummer 1 i B-dur”, opus 38, den så kallade ”Vårsymfonin” (1841). Med den lyckades väl Aadland så där: ibland fick han orkestern att ge sitt bästa, men där emellan blev det ibland känslomässigt tunt.
7 kommentarer
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
Ethel Mary Smith var jämnårig med Selma Lagerlöf, född 1858, också hon en ivrig suffragett. Ethel Mary Smith var 70 år när hon fick rösträtt, Selma Lagerlöf 63. Är det någon som vet om de två träffades? Det förekom ju internationella konferenser för dem som kämpade för kvinnlig rösträtt.
Den 9 år äldre August Strindberg, född 1849, var så rädd för dem att han förtalade dem liksom den heliga Birgitta, som ju på sin tid drev lika rättigheter för kvinnor och män. Strindberg beskrev heliga Birgitta som tokig.
Comment by Birgitta Dahl — 2012 04 20 18:36 #
August Strindberg född 1849 samma födelseår som Skräddarmästare August Palm. Undra om Strindberg och Palm träffades i Stockholm? Vad säger Enn Kokk eller Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek?
Comment by Rustan rydman — 2012 04 20 21:12 #
”Har du något nyhetsvärde, lille vän?” – Heliga Birgitta
Comment by Ture Sjolander — 2012 04 21 7:14 #
Till Enn Kokk: Jag måste ta upp ett helt annat ämne – hörde du Lördagsintervjun med C-ledaren tidigare idag? Aldrig har väl en partiledare blivit så hårt ansatt som hon blev vid utfrågningen. Hon har verkligen klampat i klaveret genom att driva frågan om sänkt lön. Utfrågaren smulade sönder hennes argumentation att sänkta löner för unga skulle ge fler arbeten. Med henne vid rodret finns det gott hopp om att Centerpartiet hamnar utanför Riksdagen efter nästa val. En tråkig utveckling tycker även jag som socialdemokrat, då partiet en gång tiden drev tillsammans med S landet framåt mot ett mer jämlikt och rättvist samhälle. Centerpartiet har gjort en märklig resa i det svenska politiska landskapet – från fattiga på landsbygden till det ”fina” folket kring Stureplan. Och vem kommer att sakna dem?
Comment by Bengt Eliasson — 2012 04 21 20:50 #
Och apropå Strindberg så kan man verkligen undra vad han skulle ha tyckt om dagens kulturminister?
Kanske hade det blivit en ny fejd……
Comment by Bengt Eliasson — 2012 04 21 21:09 #
Det var en serie mycket fina konserter i Uppsala förra helgen, då Brodskykvartetten spelade Sjostakovitjs alla stråkkvartetter. Eftersom jag inte läst något om konserterna på den här bloggen förmodar jag att ni inte var där. En upplevelse var det hur som helst; jag har kvartetterna på skiva med olika ensembler, men att se och höra dem levande ökade definitivt min förståelse för musiken.
Comment by Olof Öberg — 2012 04 24 13:39 #
Till Olof Öberg: Vi var på abonnemangskonserten i torsdags, och det fick räcka, eftersom vi så här års bor i Öregrund.
Comment by Enn Kokk — 2012 04 24 13:45 #