La Dolce Vita / Det ljuva livet

8 februari 2012 14:37 | Film | 5 kommentarer

Federico FellinisDet ljuva livet” (”La Dolce Vita”, 1960) är en mycket stor film, och då tänker jag verkligen inte på dess avsevärda längd.

Här i Sverige har den fått en särskild berömmelse genom Anita Ekbergs medverkan som den besökande filmstjärnan Sylvia. Och visst finns där detaljer att minnas, som badet i Fontana di Trevi och hennes möten med de italienska journalisterna, vars frågor hon bara till liten del tycks uppfatta och/eller förstå.

Men filmen är episodisk, och Ekbergs medverkan är begränsad till några av dessa. Filmens centralgestalt är i stället Marcello Rubini (spelad av Marcello Mastroianni), en journalist genom vars ögon vi ser en del av Roms halvvärld. Då och då har han som medhjälpare/fotograf en man som heter Paparazzo (Walter Santesso), en rollfigur som sedan har fått namnge en hel yrkeskår med inte alltför smickrande rykte, paparazzi.

”Det ljuva livet” är gjord i en brytningstid mellan olika faser i Fellinis filmiska skapande, och den innehåller fortfarande element som vi känner igen från Fellinis tidiga, neorealistiska arbetssätt. Här finns horor och sjaskiga miljöer – en sådan, med översvämning längst ner i huset, exponeras i den episod där Marcello ligger med Maddalena (Anouk Aimée). Och även om episoderna om blind katolsk tro närmar sig det groteska, är de här händelsernas sorgliga facit av det nog så realistiska slaget.

Marcellos roll i det hittills nämnda och även i övriga händelser är iakttagarens men också den alltför passivt medagerandes. Som redan har framgått, dras han av sitt yrke som skandaljournalist till spektakulära händelser och rör sig obehindrat i kretsar där han egentligen inte själv, åtminstone socialt, hör hemma.

Fellinis vilja att registrera olika fenomen och miljöer får honom att i den här filmen skildra människor och beteenden som alla, på lite olika sätt, är drabbade av sken och offer för verfremdung från den riktiga verkligheten. Sålunda möter vi en materialistiskt rik intellektuell, Steiner (Alain Cuny), som till slut tar livet både av sina barn och sig själv, och i en annan avgörnde scen hamnar Marcello på ett party med ett jetset av det slag som alltid samlas där det inte bara vankas gratis mat och sprit utan också händer spektakulära saker, som att värdinnan (Nadia Gray) i det här fallet gör ett stripteasenummer till tonerna av Perez PradosPatricia”. I den här episoden urartar det ljuva livet fullständigt, ett omdöme som också inkluderar Marcello.

Grotesk är också scenen där Marcellos far (Annibale Ninchi) kommer till Rom för att hälsa på sonen men också för att festa, dricka champagne och träffa kvinnor. Fadern får åtrå för Fanny (Magali Noël), som sonen nyligen har legat med – men innan han hinner komma till skott får han en lätt hjärtattack och ber sen sonen skjutsa honom till tåget hem.

Fellini tecknar ett porträtt av sin huvudperson, Marcello, men det sker i huvudsak genom hans sätt att hantera relationer till andra personer, till exempel dem som vi redan har mött ovan.

Marcello har också en kvinna, fästmö eller vad vi ska kalla henne, Emma (Yvonne Furneaux), som har svårt att klara alla inslag i hans ljuva liv och som därför, relativt tidigt i filmen, försöker ta sitt liv genom att ta en överdos. Marcello tar henne till sjukhus men försöker, medan han väntar – så typiskit för honom – ringa till Maddalena. Det här parets uppgörelser, bland annat under en nattlig bilfärd, återkommer sedan som ett av filmens temata.

Som ett det enkla livets alternativ till det ljuva livet figurerar den unga, lantliga och oskuldsfulla servitrisen Paola (Valeria Ciangottini), som arbetar på en restaurang vid havet. (Märk för övrigt att även hon på en jukebox spelar och hummar med i Perez Prados ”Patricia”!). När sedan det groteska partyt i filmens avslutning slutar med att gästerna går ner till havet, finns där en drömscen, där man ser Paola vinka och ropa något ohörbart till Marcello.

Han vinkar tillbaka, men ses sen vandra i väg med armen om en annan kvinna, en av dem som deltog i den groteska festen.

Slutligen, ett särskilt omnämnande måste man göra av den fantastiska musik Nino Rota skrev till den här filmen.

5 kommentarer

  1. Till Enn Kokk! Som gammal cinéast tycker jag det är trevligt att du skriver om denna enastående klassiker. Jag läser dina kulturella inlägg med mycket stor behållning. Livet är inte bara politiska diskussioner! Ja, vad skulle man göra utan kulturen, ty den skall ju hjälpa oss att finna oss själva som individer, om vi inte redan har gjort det.

    Comment by Bengt Eliasson — 2012 02 08 18:56 #

  2. Till Bengt Eliasson: Inte bara politisk journalistik utan också kulturjournalistik ingår i mitt journalistisks bagage – jag har skrivit recensioner, även för dagspress.

    Kultur i olika former är en viktig del av mitt liv, så därför är den här bloggen också en kulturblogg.

    Recensioner, bland annat av ett hundratal filmer, kan du hitta ovan under Kulturspegeln. Kulturspegeln är ett recensionskartotek, så där är kommentarsfunktionen avstängd, men samtliga texter där har också varit publicerade på bloggen och där kunnat kommenteras, och kan så fortfarande.

    Comment by Enn Kokk — 2012 02 08 22:03 #

  3. Du är fenomenal på kulturområdet Enn, och dina inlägg är även där ofta mycket läsvärda, kanske för att man märker ditt intresse och kunnande så tydligt!Jag skulle önska för min egen del någon liten bråkdel av ditt bagage.Och kultur är också politik litet som Wislawa Szymborska skrev i ”Barn av vår tid”(Utopia)
    ”Vi är barn av vår tid,
    tiden är politisk.

    Alla dina,våra,era
    dagliga frågor, nattliga frågor,
    är politiska frågor.

    Vare sig du villdet eller inte
    har dina gener ett politiskt förflutet,
    din hy en politisk nyans,
    dina ögon en politisk aspekt.

    Opolitiska dikter är också politiska,
    och däruppe lyser månen,
    ett inte längre månlikt objekt.

    Att vara eller inte vara, det är frågan.
    Vad då för en fråga, svara kära du!
    En politisk fråga.”

    Alltså en politisk blogg, i alla fall ;)- om allting är politik.

    Comment by Tar O´ger — 2012 02 08 23:13 #

  4. Till Enn Kokk: Den senaste tiden har SVT haft en liten serie med finländske regissören Aki Kaurismäkis mästerverk Moln på drift (1996) och Mannen utan minne (2002), den senare har fått flera internationella utmärkelser. De båda filmernas stora stjärna, Kati Outinen, är mycket omtyckt i Finland. Även om jag föredrar att se dem på biografen, bildintrycket blir ju helt annorlunda jmf med TVn, men TV-mediet har ju fördelen att nå många tittare.

    SVT har en mycket viktig roll i spridandet av en god kultur till oss alla. Trots detta väljer man att sända dessa filmer så sent på kvällarna, att människor med normala arbetstider omöjligen kan se dem. Det är, milt uttryckt, mycket förvånande, ja obegripligt. Genom detta sätt att hantera filmkonsten kan man fråga sig om SVT uppfyller kraven i avtalet med staten om att vara den kanske främsta spridaren av god kultur i det svenska samhället. Detta gäller ju inte bara filmkonsten utan alla kulturella uttrycksformer.

    Comment by Bengt Eliasson — 2012 02 09 10:59 #

  5. Till Bengt Eliasson: Också jag har sett Kaurismäkis ”Mannen utan minne”. Över huvud taget har jag sett massor av filmer, och för den delen läst mängder av böcker, som jag aldrig har skrivit om på bloggen, framför allt för det skedde innan det fanns några bloggar (eller jag själv hade hunnit skaffa en sådan).

    En av mina käpphästar är dock att intressanta filmer och böcker är ett kulturarv, som bör hållas levande. Alltså skriver jag gärna om till exempel filmer som återutges på DVD eller visas i TV – jag håller där med dig om visningstiderna.

    I samma anda brukar jag tjata på bokförlag om klassikerutgivning.

    Comment by Enn Kokk — 2012 02 09 11:24 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^