Olof Palme en motvillig seriehjälte

5 december 2008 10:19 | Media, Politik, Serier | 7 kommentarer

Jan Lööf (född 1940) är känd för mycket. Han är pappa till en rad fina barnböcker. En av dessa gjorde han sedan om för TV till dockfilmserien ”Skrot-Nisse och hans vänner”. I TV har han också synts (som en av de tre bagarna, Janos) i den märkliga serien ”Tårtan”. Han har inte bara spelat tenorsax i utan också gjort omslag till skivor med det mycket hörvärda bandet Sumpens Swingsters, numera bara Swingsters.

Men allra högst håller jag honom som serieskapare.

Under mina nio år som chefredaktör för Aktuellt i politiken (s) publicerade jag avsnitt efter avsnitt av hans ”Felix” som följetong och skrev själv de ingresser som band samman avsnitten.

Förlaget Kartago har nu påbörjat kulturgärningen att återpublicera ”Jan Lööfs serier” (Volym ett, 2008). Den inleds med en självbiografi som täcker bland annat ovanstående men som man får lov att ta med den nypa salt en fantasibegåvad konstnär som Jan Lööf kräver. Ett modest exempel: Redan på inledningens första sida finns ett stort foto av hur Jan ställde in sig hos sina lärare: på bilden håller Lööf Albert Einstein om axeln.

”Felix”, som det finns tre avsnitt av i den här samlingsvolymen, ska jag be att få återkomma till.

Den här gången koncentrerar jag mig i stället på ”Ville”, som Jan Lööf 1975-1976 tecknade för tidningen Vi; vinjetten till ”Ville” gjordes för övrigt i samma stil som Vi-loggan.

”Ville” blev en exceptionellt bra svensk serie, tryckt i fyrfärg över en hel sida i varje nummer av Vi. Dess ofrivillige hjälte, Ville, råkar – trots att han lider av svår skaparångest; han är författare in spe – ut för de mest märkliga och oförutsebara äventyr.

Det börjar med att han uppsöks av två Jehovas vittnen, som visar sig vara robotar, utsända av rymdvarelser som vill länka in jordens utveckling på mer fruktsamma banor än de vi (för övrigt fortfarande) har valt att röra oss i. Varför de har valt ut den tämligen apatiske Ville som sitt verktyg framstår först som en gåta, men redan de inledande äventyren med jagande poliser, en våldsam apa, en bilfärd som slutar under vattnet med mera visar, att Ville besitter den uppfinningsrikedom och handlingskraft, som förmodligen har fått det invaderande rymdimperiet att välja ut just honom som sitt redskap. Annars når Jan Lööf suveräna effekter just i kontrasterna: den alldaglige Ville som tvingas möta och bemästra oväntade händelser, tefatet som använder en gammal lada som garage och annat liknande.

När Ville framför de invaderande rymdvarelsernas krav på ändrad utvecklingskurs för jorden, kommer också den dåvarande statsministern, Olof Palme, in i handlingen. Och när Palme går de av Ville framförda rymdimperiekraven till mötes, uppstår det förstås en motreaktion i den rika och cocktaildrickande överklassen: en slem CIA-agent och så småningom en norsk oljemiljardär kidnappar i utpressningssyfte både Olof Palme och den likaledes mycket porträttlikt tecknade (på den tiden unge) kungen.

Det visade sig att Olof Palme och hans familj föga uppskattade Jan Lööfs tilltag att låta statsministern figurera i ”Ville”. Palme skrev brev till Vi och sa upp familjens prenumeration på tidningen. Enligt min mening finns det ingenstans i den här serien någon ond avsikt bakom Lööfs sätt att ta med Palme i handlingen. Palme tecknas porträttlikt men inte snarfagert, något som vana serieläsare (bland vilka Olof Palme tydligen inte fanns) hade förståelse för. Men för att sluta fred med Olof Palme sände Vi i alla fall i väg Lars Westman till Kreta i Grekland, där Jan Lööf bodde, medan han, avsnitt för avsnitt, tecknade ”Ville” för Vi. Avsikten lär ha varit att förmå Lööf att fasa ut både Palme och kungen ur handlingen, men eftersom Lars Westman är intelligent och inte någon publicistisk politruk, resonerade sig de båda herrarna i stället fram till att Palme både borde finnas kvar i serien och tilldelas en ännu tydligare hjälteroll.

Och så blev det. I en minnesvärd scen bidrar Olof Palme till att besegra skurkarna genom att i full karriär med rullstol (han har varit utklädd till gammal tant) köra på och slå ut den norske oljemiljardären. Historien slutar till och med med att Ville – efter det att rymdmännen har gett sig i väg med sitt gigantiuska rymdskepp, som har hållits dolt bakom månen, och dessutom har vridit tiden tillbaka, så att alltsammans ter sig som en dröm – av sin tjej uppmanas att rösta på Olof Palme, vilket Ville ser ut att ta till sig.

Det finns ingen anledning att här återge hela den historia, som leder fram till det här slutet. Den är full av fantasifulla detaljer (den rymdman som kontaktar och hjälper Ville ser ut som Carl Johan de Geer, en av Jan Lööfs kumpaner från ”Tårtan”!) och häftigt turnerade överraskningseffekter. Kort sagt är det en av de bästa svenska äventyrsserierna genom tiderna. Köp ”Jan Lööfs serier. Volym ett” och läs den där!

7 kommentarer

  1. Tack för tipset om volym ett! Sumpen Swingsters är sorgligt bortglömda – men spelar alltså vidare som Swingsters!?
    Vänligen
    Anders D

    Comment by Anders D — 2008 12 05 11:20 #

  2. Alltid intressant att få veta mer om den kultur jag växte upp med! I synnerhet gäller det ”inside information” s.a.s. Tack Enn!

    Jan Lööf var en absolut favorittecknare under min barndom. Visst var det han som även tecknade en sagobok om ett stort rött äpple som genom en massa tillfälligheter susade genom en stad via en mängd människor?

    Comment by Thomas Tvivlaren — 2008 12 05 12:22 #

  3. Äsch glömde ju (om du tillåter) det klassiska barnprogrammet Tårtan som jag avhandlat tidigare:

    http://www.thomastvivlaren.se/2007/05/70-talet-barnprogrammens-frlovade-tid_9202.html

    Comment by Thomas Tvivlaren — 2008 12 05 12:25 #

  4. Till Thomas Tvivlaren: Den bok av Jan lööf som du syftar på är ”Sagan om det röda äpplet” från 1974.

    Comment by Enn Kokk — 2008 12 05 12:44 #

  5. Hej! Jag var 22 år när Ville gick i VI och låg då i lumpen.Jag tror att VI fanns på biblioteket. Den var ju kul, men det var synd att Palme inte hade
    särskilt mycket humor. Jag träffade Jan Lööf på Bal Palais i början på 80-talet. Var nyss utgången från Konstfack, och hade försökt mig på en
    inte alltför lysande karriär som tecknare. Han sa:
    Kom till Semic Press på måndag skall jag ,se vad jag kan göra. Jag dök aldrig upp! Ville väl inte hänga mig på honom.

    Holger Andersson. Konstnär
    tecknare reklamfilmsskådespelare mm.

    j

    Comment by Holger Andresson — 2008 12 05 13:03 #

  6. Till Holger Andersson: Jag tror inte det här har att göra med humor utan med att vissa personer – bland dem Olof Palme – känner sig främmande för seriemediet.

    Comment by Enn Kokk — 2008 12 05 15:59 #

  7. Roligt att du skriver om Ville. Det var en av mina absoluta favoriter.

    http://bookwitch.wordpress.com/2008/06/05/the-use-of-prime-ministers/

    Comment by Ann Giles — 2008 12 12 23:28 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^