Melodikrysset nummer 2 2012

14 januari 2012 11:59 | Film, Media, Musik, Politik, Serier, Ur dagboken | 5 kommentarer

Jag har ju – till stor del av melodikrysskäl – lyssnat av melodifestivalprogrammen genom åren, men det är verkligen inte allt där som fastnar i mitt musikminne.

Marie Lindberg komme jag i håg men inte hennes ”Trying To Recall” från 2007.

Men av ”Leaving Home” eller Nicke Borg som sjöng den så sent som i förra årets festival har jag inget som helst minne.

Något slags selektion sker det ju under tävlingens gång, så det danska brödraparet Olsen och deras vinnande ”Fly On the Wings” minns jag faktiskt från Eurovision Song Contest.

Och för att hålla oss till det här temat: Lena Phs ”Det gör ont” tyckte jag blev om inte bättre så i alla fall roligare när M A Numminen sjöng den.

Måns Zelmerlöw, för att fortsätta att hålla sig till svenska populärmusiksångare, var faktiskt bättre när han fick nåonting att bita i: ”Don’t Fence Me In” tillsammans med Robert Wells och The Vocalettes.

En annan artist, som också i flera meningar av ordet har överskridit gränser, är Arja Saijonmaa. I dag fick vi höra henne i ”Samma himmel, samma jord” från 1989.

En annan himmel och en annan jord – i Ungern – fick vi möta genom musik av Franz Liszt.

Men i dagens program hade utflykterna utomlands börjat långt tidigare. Vi fick nämligen höra musik från den engelska andravärldskrigsserien ”Hemliga armén”, visad där hemma i slutet av sjuttiotalet men här hos oss först i början av åttiotalet.

Till andra världskriget återvände Anders Eldeman ytterligare en gång i det här programmet, med TV-serien ”We’ll Meet Again”, på svenska ”Vi möts igen”, från början av åttiotalet. Titelmelodin gjordes av Vera Lynn på 1940-talet och blev då en stor schlager.

Stålmannen hade väl gjort slut på kriget lite snabbare, om han hade fått vara med, men nu är han ju bara en seriefigur, som man kan se även på bio, då med musik av John Williams.

Wake Me Up Before You Go-Go” har vi hört med George Michael, men i dag fick vi höra den i dragspelsversion. Alls icke oäven, tycker jag.

Detsamma tycker jag i fråga om ”Drömmen om Elin”, som ju skrevs som just dragspelslåt av Calle Jularbo. Peter Himmelstrands senare tillkomna text tycker jag inte alls är i samma klass.

Ytterligare en gammal älskling har jag sparat till sist: Vi fick i dag också höra Nils Ferlins ”En liten konstnär”, tonsatt av Lille-Bror Söderlundh. Insjungningen hade i det här fallet gjorts av en annan gammal favorit, Fred Åkerström, död alltför tidigt.

Fred känner jag mig för evigt förbunden med, eftersom han 1970 ställde upp i lanseringskonserten för min sångbok ”Upp till kamp! Sånger om arbete, frihet och fred” (Prisma). Konserten ägde rum i ett fullsatt Folkets hus i Stockholm.

* * *

På jakt efter något svar till allra senaste Melodikrysset? Prova då med att antingen gå direkt in på min blogg, http://enn.kokk.se, eller med att klicka på Blog ovan. I båda fallen bläddrar du dig sen ner till aktuell lördag.

5 kommentarer

  1. Är det fler än jag, som tycker att det är dags att visa orginalet, ”Secret Army”, på TV igen i stället för att veva ”’Allo, ’Allo” om och om igen? Jsg kollade in några avsnitt på webben och minns hur högdramatisk och kvalitativt högtstående den var, med eliten av engelska skådespelare från den tiden, bl.a. Bernard Hepton gestaltande huvudpersonen Albert Foiret.

    Comment by Stefan H, Järfälla — 2012 01 14 19:28 #

  2. Till Stefan H: Ja, varför inte?

    Comment by Enn Kokk — 2012 01 14 19:52 #

  3. Nej,varför!
    Måste det ta ett tredje världskrig att bli av med det andra världskrigets klister i vår hjärnbark.
    Allt ser ut som ett nostalgiskt självplågeri, ett oändligt tvångstänkande, eller som Einar Hecksher sa: Glen Miller försökte mörda Hitler med sin musik men det funkade inte.

    Comment by Ture Sjölander — 2012 01 14 22:33 #

  4. Till Enn, fast det är nog en vals att Calle J komponerade Drömmen om Elin, ifall sanningen ska fram.
    Det har ju retts ut och klarlagts att han i verkligheten inte var upphovsman till flera av sina berömda låtar, inklusive även Livet i finnskogarna och Avestaforsens brus.
    Efter mycket rabalder slog Stim på 1970-talet fast upphovsrätten till åtta kända Jularbo-låtar, bland dem Drömmen om Elin. Den låten noteras av Stim som ”Borgholmsvalsen (trad)”. CJ står som arrangör.

    Comment by HO — 2012 01 14 23:24 #

  5. Till Hans O Alfredsson: Jo, även jag känne till det här.

    Fast ”Liet i Finnskogarna” är ju så intimt förknippad med Calle Jularbo, att jag fortsätter i gamla spår.

    Comment by Enn Kokk — 2012 01 15 10:45 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^