Visa på en fredag

16 december 2011 12:42 | Prosa & lyrik | 14 kommentarer

Visa på en fredag

Ja, skål min vän, min lilla vän,
min lilla vän som lever än,
som är så mjuk och rar och när
en vacker fredag som den här.

Och torsdag var det visst igår,
och söndag snart för dörren står.
En dag, en vecka och ett år.
Ack, lilla vän, vad tiden går.

Ja, tiden går – ett skröpligt ting
man är på denna jordens ring,
men glad och god man ändå är
en vacker fredag som den här.

Emil Hagström

Den här dikten fanns ursprungligen i ”Spelmans blomster” (LTs förlag, 1947).

För egen del läste jag den först i urvalsvolymen ”Visor i Tidlösa” (FIBs Lyrikklubb, 1959). Boken är kongenialt illustrerad av Svenolof Ehrén och har förord av Stig Sjödin.

14 kommentarer

  1. Jodu Enn, han var ingen odum poet, som det heter på ångermanländska.
    Kanske var hans författarskap först och främst ”en absolut höjdpunkt i 1900-talets svenska visdiktning” som Thorstein Bergman, även han med ångermanlänska rötter, skriver i sin bok om Tor Bergner.
    I nya numret av EH-sällskapets medlemstidning Slingerbulten återges ett antal jul- och nyårsdikter av ’n Emil. Skrivna mest för brödfödan, kantro, och publicerade i allehanda tidningar och tidskrifter, alltifrån Svensk typograftidning till De vanföras jultidning. Han var ju en oerhört flitig brödskrivare, den allra flitigaste bland klarabohemerna, konstaterar Jenny Westerström i sin tegelsten ”Klara var inte Paris”.
    Skrev han inte nån gång i Aktuellt i politiken också?

    Comment by HO — 2011 12 16 16:07 #

  2. Till Hans O Alfredsson: Han hann dö innan jag blev redaktör och vidgade innehållet åt Folket i Bild-hållet. Men vi hade en litterär serie, Klarabohemer, där han porträtterades och där det ingick smakprov på hans poesi. Och sen recenserade jag förstås skivor där det förekom tonsatt poesi, där texten var skriven av Bergner.

    Comment by Enn Kokk — 2011 12 16 16:29 #

  3. Jasså du HO jag ser att du använder dig av prefixit O även du.
    Birger Norman skrev med tanke på den angermanska ursprunget följande om O:

    HÖRDD ur Utanikring från 1976

    Oföre i farsta.
    Ostäde.
    Odiske.
    Sänga obädde

    Otvätte, okamme å oraka.
    Skjorta oknäfft.
    Krägan optejen.
    Böxen opresse.
    Stromen ostoppe.
    Skona oborste.
    Å ena hänselstroppen oi.

    Diskussionerna har gått höga i Kungsgrillslunchklubben av gamla nordister, dialektforskare och andra om O:ets verkliga väsen och oi som Norman skriver påstås inte höra hemma i O skrivningar utan är en sorts tillrättaläggning av ett ”turist”fenomen.
    Dvs att man som turist lekte med O:et och satte den in lite här och där.
    Men jag vet inte om de har rätt de där akademiska lunchkamraterna som egentligen inte talat vårt ”språk” och heller inte har den angermanska anden……..

    Comment by Urban Sjölander — 2011 12 16 17:50 #

  4. Oi säjer ingen jorddragen ångermanlänning och har aldrig sagt. ’n Birger medgav också att han hade hittat på.

    Comment by HO — 2011 12 16 18:42 #

  5. hahahaha

    det var en stockholmare som gifte sig med en tjej från Holmön. Han blev skickad till affären för att köpa en vaxduk men det fick inte vara några blommor på den.

    Jo ser ni jag vill köpa en vaxduk. men den ska vara oblommig, sa den stackars mannen i ett försöka att vara lokal

    Ingen begrep vad han menade…

    hihihi

    Comment by britta sethson — 2011 12 16 23:50 #

  6. Ja, det finns många historier. En vanlig variant är ju norrländskan (säkert från Ume) som besökte ett varuhus i London och inte tog sej därifrån därför att det stod Out på alla dörrar.
    O’Jul!

    Comment by HO — 2011 12 17 10:36 #

  7. HO; -har du belägg för detta om Normans Oi kan du lösa en viss kris i den svenska litteraturens dialektala omarker!!
    Jag kan ju faktiskt inte heller direkt ha hört Oi men min fantasi har ju begränsningar eller så har den inte det….?

    Comment by Urban Sjölander — 2011 12 17 11:17 #

  8. Oäte och odrucke kaffe går också bra.

    Men oblommig går inte alls. Det är förresten en sann historia. Berättades av stockholmarns svägerska till mig.

    Comment by britta sethson — 2011 12 17 12:14 #

  9. Till Urban, det var en f d bollsparkare i grannbyn, Nicke Sjödin (ja han ja, salig i åminnelse), som berättade att ’n Birger hade medgivit att oi i den där dikten var hans poetiska påhitt. Varken ’n Nicke eller jag, uppfödda på samma junselemål, har nånsin hört nån säja oi. Däremot hörde vi mycket annat otyg i barndomen och ungdomen.
    Jag har för mej att BN också har skrivit om sitt påhitt nånstans, men det får på sittande fot vara osagt.

    Comment by HO — 2011 12 17 15:38 #

  10. HO;
    -Jo, Nicke hade vi väl bägge två i skolan, Vallaskolan, för visst gick väl du där?
    Å du är ju från Junsele kommer jag ihåg.
    Nicke hade jag kontakt med in i det sista men att han fått detta erkännande från Norman var en nyhet som jag skall delge mina lunckamrater som jag tvistat med om oiexistensen.
    Likt en Higgsboson kommer detta oi att var en osynlig maktfaktor.
    Ha det gott Ho och tack!!

    Comment by Urban Sjölander — 2011 12 19 11:19 #

  11. Urban, nej jag hade honom aldrig i skolan, som på min tid hette SHAL, den bytte namn i slutet av den vevan. Men vi växte upp i närmaste grannbyar, antagonister i fotbollens division VII (han sparkade och sprang i Röåns IF), och höll kontakt ända tills han gick bort i april 2009. Hans diktartorp i Röån är ju för resten sålt nu, till en utböling.
    Thorbjörn Fälldins inläsning på cd av hans två sista diktsamlingar har du förstås.

    Comment by HO — 2011 12 19 16:45 #

  12. HO;
    nej jag har inte Fälldins inläsningar men de skll införskaffas!! Vi har väl ett litet åldersglapp för du är ju född på 40-talet, jag på 50-talet men vi kommer ju ihåg Uffe Sellin iallafall, har inte sett honom på 30 år, tyvärr……vi hade mycket bus ihop både i Slå och i Sthlm men även i Upsala i början av 70-talet.

    Comment by Urban Sjölander — 2011 12 20 14:05 #

  13. Urban, lever US? Om vi menar samme US tror jag tyvärr inte att så är fallet.

    Comment by HO — 2011 12 20 19:18 #

  14. HO;
    ang. US -då jag inte vet?
    Eftersom jag inte vare sig sett till eller hört något på länge, så kanske så är fallet som du skriver.
    Måste försöka ta reda på detta!!!
    Kanske du kan hjälpa mig med en kontakt eller hur gör vi?
    Förslag….
    Kanse Enn kan maila mig din mailadress med din tillåtelse?

    Comment by Urban Sjölander — 2011 12 21 11:36 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^